به گزارش پارس به نقل از تسنیم محسن پورسیدآقایی در دوازدهمین اجلاس روسای راه آهن های عضو اکو اظهار کرد: منطقه اکو با جمعیتی حدود 433 میلیون نفر و 8 میلیون کیلومتر مربع وسعت و با دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد جهان از پتانسیل عظیم جهت توسعه حمل و نقل ریلی برخوردار است.

وی با بیان اینکه مجموع طول خطوط ریلی راه آهن‌های عضو اکو بیش از 54 هزار کیلومتر است گفت: میزان بار حمل شده در منطقه اکو سالانه حدود 460 میلیون تن و مسافر حمل شده بیش از 200 میلیون نفر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شبکه راه آهن ایران حدود 10 هزار و 500 کیلومتر است افزود: در نظر است 9 هزار و 500 کیلومتر خط آهن جدید ساخته شود. در این راستا ساخت برخی خطوط آغاز شده که نیازمند بودجه‌های عظیم که دولت به دنبال تبیین مالی سرمایه خارجی است.

پورسیدآقایی با بیان اینکه تا افق چشم انداز 1404 طول خطوط ریلی ایران باید به 25 هزار کیلومتر برسد، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های کوتاه مدت ما برای توسعه حمل و نقل این است که تا پایان سال 96 جابجایی مسافر از 27 میلیون نفر فعلی به 40 میلیون نفر افزایش یابد. تحقق این هدف نیازمند ورود 700 واگن مسافری به ناوگان ریلی کشور است.

وی با بیان اینکه براساس برنامه کوتاه مدت تناژ راه آهن نیز باید از 34 میلیون تن فعلی به 70 میلیون تن افزایش یابد گفت: برای این هدف نیز نیاز است تا 11 هزار واگن باری به ناوگان ریلی افزوده شود. برنامه این است تا در افق 1404 سهم راه آهن در حمل بار به 30 درصد و در حمل مسافر به 18 درصد افزایش یابد.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعمال تخفیف برای توسعه ترانزیت ریلی یکی از برنامه ها اعلام کرد و گفت: در حال حاضر تخفیف‌های بسیار قابل توجهی در سیستم تحت وب درنظر گرفته است از جمله می توان به اعمال تخفیف 30 درصدی برای ترانزیت پنبه تخفیف 35 درصدی برای حمل گوگرد ترانزیتی و تخفیف 30 درصدی برای کد ترانزیتی به بنادر جنوبی کشور اشاره کرد.

پورسیدآقایی ادامه داد: همچنین برای کانتینرهایی که از مسیر ترکیه به پاکستان و بالعکس حمل می‌شوند تخفیف تا 50 درصدی درنظر گرفته شده است.

وی افزایش85 درصدی ترانزیت در سال 93 را از نتایج سیاست‌های تخفیفی دانست و گفت: در راستای توسعه و تسهیل حمل و نقل ترکیبی و ترانزیتی به دنبال تجهیز بنادر هستیم. در جنوب ایران و در حاشیه خلیج فارس دارای 4 بندر شهید رجایی، امام خمینی، خرمشهر و بوشهر هستیم. ضمن آنکه بندر چابهار نیز به دلیل موقعیت راهبردی و در اختیار داشتن تجهیزات مناسب آمادگی پذیرش انواع کشتی و شناورهای کوچک و بزرگ را دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اتصال این بندر به شبکه ریلی را از جمله طرح‌های دولت اعلام کرد و گفت: از این رو این پتانسیل وجود دارد که بارها از مبادی کشورهای CIS از طریق ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس حمل شود.

پورسیدآقایی با یادآوری اینکه 82 درصد ترانزیت کشور در مسیر سرخس بندرعباس و برعکس صورت می‌گیرد، افزود: قطار باری به طور منظم از بندر عباس به سرخس و از آنجا به سمت آلماتی سیر می‌کند ضمن آنکه در مسیر بندر عباس به امیرآباد در دریای خزر نیز قطار باری سیر می‌کند.

وی ادامه داد: از بندرآباد نیز به صورت ترکیبی بار به سمت بنادر ترکمن باشی، آکتائو  و آستاراخان حمل می‌شود. ضمن آنکه ساخت اسکله فری-بوت در بندر علی آباد در دست ساخت است که با اتمام آن امکان حرکت فری‌بوت ها میسر می‌شود.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اتصال با افغانستان برای تکمیل کریدور ایران افغانستان-تاجیکستان-قرقیزستان و چین را از جمله برنامه‌هایی برای توسعه خطوط و اتصال با کشورهای همسایه و منطقه اعلام کرد و گفت: در این راستا اتصال با آذربایجان در قالب پروژه قزوین، رشت-آستارا، جهت تکمیل گسستگی کریدور شمال جنوب یا اتصال با ترکمنستان از طریق محور ریلی گرگان اینچه برون برای تکمیل کریدور ایران ترکمنستان قزاقستان، همچنین اتصال ریلی با ترکیه از مرز بازرگان به عنوان یک آلترناتیو جدید در دست بررسی است.

پورسیدآقایی با بیان اینکه برای تحقق اهداف توسعه همکاری‌های اقتصادی اعضای اکو با چالش‌هایی مواجه هستیم خاطرنشان کرد: مهمترین چالش درمنطقه عدم سرمایه گذاری کافی بر روی پروژه‌های زیربنایی، استفاده از مقررات حمل و نقلی متفاوت، تفاوت عرض خطوط ریلی کشورها و تشریفات مرزی است که این مشکلات می‌توانند مانع تردد قطارها، افزایش زمان ترانزیت، معطلی در مرزها کندی زمان سیر و افزایش هزینه‌ها می‌شود. 

وی راهکاری افزایش سهم حمل و نقل ریلی اعضای اکو را مشارکت سازمان‌های مالی بین المللی مانند بانک توسعه اسلامی و بانک توسعه تجارت اعلام کرد و گفت: در این بین مشارکت بخش‌های خصوصی و دولتی برای تسریع در روند تسهیل حمل و نقل اجتناب ناپذیر است.