به گزارش پارس به نقل از تسنیم مرکز آمار ایران شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در سال 1393، بر مبنای (100=1390)، را منتشر و اعلام کرد: شاخص در سال 1393 عدد 192.0 را نشان می‌دهد که نسبت به سال قبل 16.1 درصد افزایش داشته است.

در این گزاش آمده است که تغییرات فصلی شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت (تورم فصلی) در فصل بهار همین سال برابر 14.3 درصد، فصل تابستان 0.9 درصد، فصل پاییز 0.3 درصد و در فصل زمستان برابر منفی 3.6 درصد است.

زیر بخش‌های زیر به ترتیب بیشترین تاثیر را در تغییرات سالانه این شاخص داشته‌اند: شاخص قیمت بخش «صنایع تولید زغال سنگ ـ پالایشگاه‌های نفت» با 44.2 درصد افزایش در سال 1393 نسبت به سال قبل بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص کل قیمت تولیدکننده بخش صنعت داشته است.

درصد تغییرات شاخص این زیربخش در تمام فصل‌های سال مورد بررسی نزولی می باشد. تاثیرگذارترین رشته فعالیت در افزایش شاخص این زیربخش در سال 1393، فعالیت «تولید فرآورده‌های نفتی تصفیه‌ شده»، است.

شاخص قیمت زیربخش «صنایع مواد غذایی و آشامیدنی» با 14.2 درصد افزایش، رتبه دوم تاثیرگذاری در افزایش شاخص کل نسبت به سال قبل را داشته است. شاخص این زیربخش در تمام فصل‌های سال دارای روند افزایشی بوده و رشته فعالیت‌های «آماده‌سازی و آرد کردن غلات و حبوبات» و «تولید فرآورده‌های لبنی» به ترتیب در افزایش شاخص این بخش بیشترین تاثیر را داشته‌اند.

شاخص قیمت زیربخش «تولید وسایل نقلیه موتوری و تریلر و نیم تریلر» با 5.9 درصد افزایش نسبت به سال قبل رتبه سوم تاثیرگذاری در افزایش شاخص را به خود اختصاص داده است. این شاخص در تمامی فصل‌های سال به جز فصل پاییز افزایش داشته است. رشته فعالیت «تولید وسایل نقلیه موتوری» بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این زیربخش داشته است.

مرکز آمار در ادامه اعلام کرده که شاخص قیمت مربوط به زیربخش «تولید سایر محصولات کانی غیرفلزی» با 9.3 درصد رتبه چهارم تاثیرگذاری در افزایش شاخص کل را داشته است. شاخص این زیربخش در تمامی فصل‌های سال افزایشی بوده و تاثیرگذارترین رشته فعالیت‌های این بخش در سال 1393 را به ترتیب «تولید سیمان، آهک و گچ»، «تولید محصولات ساخته شده از بتن، سیمان و گچ» و «تولید آجر» می‌باشد.

شاخص قیمت زیربخش «صنایع محصولات شیمیایی» با 5.8 درصد افزایش نسبت به سال قبل، رتبه پنجم تاثیرگذاری را در افزایش شاخص کل تولیدکننده بخش صنعت داشته است. شاخص این زیربخش در دو فصل پایانی سال روند کاهشی داشته است. رشته فعالیت‌های «تولید مواد پلاستیکی به شکل اولیه و ساخت لاستیک مصنوعی»، «تولید صابون و مواد پاک‌کننده و لوازم بهداشتی و نظافت و عطرها و لوازم آرایش» و «تولید کود شیمیایی و ترکیبات ازت»، به ترتیب بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این زیربخش داشته‌اند.

براساس این گزارش،تغییرات شاخص در سایر زیربخش‌ها تاثیر جزئی در تغییر شاخص کل سال 1393 داشته است. در میان این بخش‌ها اعداد شاخص مربوط به زیربخش‌های «تولید چوب و محصولات چوبی و چوب پنبه»، «تولید رادیو، تلویزیون، دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی»، «تولید کاغذ و محصولات کاغذی» و «تولید فلزات اساسی» نسبت به سال قبل کاهش یافته است.