به گزارش پارس به نقل از فارس، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در خصوص نام‌گذاری روز معلم، اظهار داشت: استاد مطهری در واقع ایدئولوگ این انقلاب بود و انقلاب با نام شهید مطهری با هم گره خورده است، لذا نام‌گذاری روز شهادت استاد مطهری به عنوان روز معلم، یک رسالت سنگین را بر عهده آموزش و پرورش و همه معلمان قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: دستگاه بزرگ آموزش و پرورش در حال حاضر بیش از ۱۳.۵ میلیون دانش‌آموز را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ به این معنی که آموزش و پرورش با حدود ۲۷ میلیون پدر و مادر در ارتباط است؛ در یک جمله می‌توانیم بگوییم که بزرگترین فصل مشترک بین حاکمیت و ملت را آموزش و پرورش تشکیل می‌دهد و کوچکترین تصمیمات درباره آموزش و پرورش، همه جامعه را متأثر می‌کند.

فانی با بیان اینکه تحقیقاتی به صورت میدانی در کشور در سال‌های اخیر صورت گرفته است و نشان می‌دهد معلمی به عنوان بالاترین گروه مرجع توسط مردم شناخته شده است، گفت: معلمان در واقع یکی از صادق‌ترین اقشار جامعه هستند.

وی با بیان اینکه مطالبات به دو دسته تقسیم می‌شود، افزود: اولین مطالبه آن دسته مواردی است که فرهنگیان به موجب قوانین و قواعد موجود، طلب‌هایی را از آموزش و پرورش دارند که بعضاً پرداخت نشده است مانند حق‌التدریس دی ماه، بهمن ماه و اسفند ماه سال گذشته که پرداخت نشده که این یک نوع مطالبه است و نوع دیگر از مطالبات فرهنگیان، مقایسه‌ای است که فرهنگیان خود را با سایر کارمندان دولت دارند که در آنجا یک نوع احساس تبعیض و فرق درباره دریافتی‌شان دارند.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این که تا آخر هفته معلم بخشی از عمده مطالبات از نوع اول پرداخت می‌‌شود، ادامه داد: حق‌التدریس‌ها، حق‌الزحمه امتحانات و بخشی از پاداش خدمت فرهنگیانی که بازنشسته شده‌‌اند تا آخر هفته معلم پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به این نکته که بحث تبعیض در دریافتی‌ها نسبت به سایر کارکنان دولت مربوط به یک یا دو سال اخیر نیست بلکه بحث طولانی است و شاید قدمت ۷۰ ساله داشته باشد، اضافه کرد: دولت یازدهم تا کنون تلاش‌های زیادی انجام داده است که به تدریج این تبعیض‌ها و فاصله‌ها کم شود.

فانی در پاسخ به این پرسش که چرا حق‌التدریس معلمان تا کنون پرداخت نشده است، گفت: مشکلات اعتباری بوده است بگذارید با یک مثال توضیح دهم چرا که در سال گذشته وقتی حقوق بهمن و عیدی را پرداخت کردیم، ۱۰۰ درصد اعتبارات آموزش و پرورش را هزینه کردیم و برای حقوق اسفند ماه هیچ اعتباری نداشتیم؛ فعالیتی که آموزش و پرورش انجام داده، این است که بالاخره توانستیم حقوق اسفند ماه را پرداخت کنیم و در نتیجه پرداخت بخشی از مطالبات فراهم نبود.

وی ادامه داد: جلسه‌ای را با رئیس سازمان مدیریت داشتیم و مقرر شد حق‌التدریس‌های دی ماه، بهمن‌ و اسفندماه پرداخت شود؛ تخصیص اعتبارات صورت گرفته است و امروز به استان‌ها می‌رسد.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص نظام هماهنگ پرداخت در مورد فرهنگیان گفت: نظام هماهنگ پرداخت در کشور در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری اجرا می‌شود و تمام کارکنان دولت باید متناسب با این قانون، احکامشان صادر شود؛ منتها در بعضی از دستگاه‌های دیگر، پرداختی‌هایی در فیش حقوقی کارکنان داریم که در بین فرهنگیان، این پرداخت‌ها را نداریم و برای آموزش و پرورش نیز اقداماتی در حال جریان است.

وی در خصوص بودجه آموزش و پرورش اظهار داشت: در سال ۹۳ اعتباری که دولت برای آموزش و پرورش در نظر گرفته بود نسبت به مصوب سال ۹۲، ۲۶ درصد رشد را نشان می‌دهد و این در حالی است که کل بودجه دولت در سال ۹۳ نسبت به ۹۲، ۱۱ درصد رشد را نشان می‌دهد؛ در سال ۹۴ نیز شاهد بیش از ۲۳ درصد رشد بودجه در حوزه آموزش و پرورش نسبت به سال ۹۳ هستیم که رشد بودجه دولت ۱۱.۵ درصد بوده است که نشان می‌دهد دولت نسبت به آموزش و پرورش عنایت داشته است.

* سهم دولت در بیمه طلایی فرهنگیان کاهش نیافته است

به گزارش فارس، وزیر آموزش و پرورش در خصوص ضریب امتیازی به فرهنگیان بر اساس موضوع بند ۵ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، گفت: صرفه‌جویی‌هایی را در سایر هزینه‌ها در سال ۹۳ انجام دادیم و موفق شدیم ضرایب را برای همکاران ابتدایی یعنی حدود ۳۳۰ هزار نفر به ۱۳۰۰، ۱۵۰۰ رساندیم و از اول فروردین ۹۴ نیز ضرایب را برای سایر فرهنگیان اعمال می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که «چرا این ضریب برای تمام فرهنگیان یکسان است؟»، افزود: چون اکثر همکارانمان با مدرک لیسانس هستند و فوق‌دیپلم خیلی کم داریم و فعلاً ما براساس اعتباراتمان این ضریب را انتخاب کرده‌ایم ولی در گام‌های بعدی به سمت اعمال کل قانون می‌رویم.

فانی در خصوص یکپارچه سازی‌ ارایه خدمات به معلمان با استفاده از صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار داشت: صندوق ذخیره فرهنگیان، یک صندوق سرمایه‌گذاری برای معلمان است یعنی فرهنگیانی که عضو صندوق هستند، ماهانه بخش مختصری از حقوقشان به صندوق واریز می‌شود و صندوق برای آنها سرمایه‌گذاری می‌کند؛ جهت اطلاع در یک سال اخیر، صندوق ذخیره فرهنگیان با مدیریت جدید فعالیت خود را انجام داده است و بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان سود برای فرهنگیان داشته است.

وی در خصوص بیمه طلایی فرهنگیان نیز گفت: سهم دولت در بیمه طلایی فرهنگیان کاهش نیافته است و ۴ بسته پیش‌بینی شده است و فرهنگیان هر کدام از این بسته‌ها را انتخاب کنند، درست معادل همان رقمی که فرهنگی پرداخت می‌کند دولت نیز پرداختی دارد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که فرهنگیان معتقدند در قبال حق بیمه‌ای که پرداخت می‌کنند خدمات کمتری دریافت می‌کنند، بیان داشت: تنوع ۴ بسته یک مقداری فرهنگیان را به ایده‌آل‌هایی دارند، نزدیک می‌کند؛ ممکن است یک فرهنگی کمتر نیاز به پزشک داشته باشد و به تبع فرهنگی بسته‌ای را انتخاب می‌کند که هزینه کمتری دارد که پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به جلساتی که با شرکت‌های بیمه‌گذار داریم تا آخر اردیبهشت ماه بیمه طلایی فرهنگیان نهایی و ابلاغ شود.

* بسیاری از انتقادهای که در حال حاضر به رتبه‌بندی معلمان وارد می‌شود از آن کتابچه قبلی است

فانی در خصوص معیارهای رتبه‌بندی فرهنگیان گفت: دولت یازدهم در سال ۹۳ اقدام بسیار خوبی را انجام داد که تصویب رتبه‌بندی معلمان در آخرین جلسه هیأت دولت در سال ۹۳ بود یعتی ۲۷ اسفند ۹۳ هیأت وزیران، رتبه‌بندی معلمان را در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رساند و ان‌شاءالله در سال ۹۴ اجرایی می‌‌شود.

وی ادامه داد: کتابچه‌ای در دولت قبلی در وزارت آموزش و پرورش منتشر شد که متاسفانه بسیاری از انتقادهای که در حال حاضر به رتبه‌بندی معلمان وارد می‌شود از آن کتابچه نشأت می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: رتبه‌بندی که ما دنبالش هستیم هیچ ارتباطی با کتابی که قبلا منتشر شده است، ندارد مثلاً عناوین آن با وزارت علوم مطابقت‌‌هایی دارد مانند معلم استادیار، معلم دانشیار یا معلم استاد که اینها هیچ ارتباطی با رتبه‌بندی معلمان ندارد.

وی افزود: رتبه بندی معلمان باید با شاخص‌هایی ارزشیابی شود که تبعیت از وظیفه معلمی باشد و استفاده از روش‌های نوین تدریس، استفاده و ساخت وسایل کمک آموزشی و خلاقیت روش‌های تدریس از جمله آن است.