به گزارش پارس، ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت نوشت: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه توسعه و سرمایه گذاران استان فارس با تأکید بر اینکه دولت برای دادن فضا به بخش غیردولتی تصمیم قاطع دارد، گفت: دولت از حضور بخش خصوصی در همه بخش های اقتصادی، استقبال می کند، زیرا دولت نمی تواند کارآفرین و صنعتگر خوبی باشد.

رییس جمهوری با اشاره به ساخت آزادراه جدید، اصفهان به شیراز، که حدود 100 تا 120 کیلومتر مسیر فعلی را کاهش می دهد، گفت: انجام این طرح سرمایه عظیمی می خواهد اما دولت با بخش خصوصی در حال اجرای آن است و در صورت تمایل سایر متقاضیان، حاضر به واگذاری سهم خود می باشد.

دکتر روحانی خطاب به سرمایه گذاران حاضر در جلسه گفت: دولت حاضر است سود سرمایه گذاری در بخش های مختلف نظیر احداث بزرگراه ها را تضمین کند و نسبت به آینده این طرح ها، تعهد دهد.

رییس شورای عالی اقتصاد با اشاره به اعلام آمادگی بسیاری از کشورها و شرکت های خارجی برای حضور در بخش های مختلف اقتصادی، گفت: شرایط کشور در مجموع امیدوارکننده است و من به آینده توسعه ایران امیدوارم.

رییس جمهوری با اشاره به وجود معادن ذی قیمت در استان فارس، گفت: از این معادن تاکنون به دلیل مسایل زیست محیطی بهره برداری نمی شد، اما با در نظر گرفتن مسایل مرتبط با محیط زیست، بهره برداری از معادن فارس آغاز خواهد شد و می تواند منجر به رشد کشور و استان شود.

دکتر روحانی به تنوع آب و هوا و تولیدات بخش کشاورزی استان فارس اشاره کرد و گفت: برای حل معضل آب و اجرای طرح های سدسازی، آبخیزداری و آبخوانداری نیازمند سرمایه گذاری هستیم و با توجه به جایگاه ارزشمند کشاورزی استان و ارزش افزوده این تولیدات، سرمایه گذاری در این بخش مفید است.

رییس جمهوری سپس به اختصاص اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون دلاری برای اجرای طرح آلومینیوم جنوب و تأمین اعتبار 900 میلیون دلاری یکی از طرح های پتروشیمی در فارس گفت: این طرح ها تحولات خوبی در این منطقه ایجاد خواهد کرد.

دکتر روحانی با اشاره به برنامه دولت برای اعطای تسهیلات، گفت: اگر بتوانیم شرایط لازم را فراهم کنیم، استان فارس با توجه به اینکه دومین استان گازی کشور است و نیز جاذبه بسیار خوبی برای جذب گردشگران دارد، می تواند در مسیر توسعه با سرعت بسیاری پیش برود.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران بر محور تعامل سازنده با دنیاست، گفت: هر کشوری که دروازه هایش بسته باشد، قدرت رقابت نخواهد داشت و امروز برخی کشورها، به صورت مشترک محصول تولید می کنند به همین دلیل تعامل سازنده به نفع ایران، منطقه و جهان خواهد بود.

دکتر روحانی تصریح کرد: دولت نشان داد توان، قدرت، منطق و دیپلمات های لازم برای مذاکره با دنیا را دارد در گام اول، توافق موقت ژنو اجرایی شد، در گام دوم در لوزان، در خصوص چارچوب ها و راه حل های اساسی، به تفاهم رسیدیم و امروز در نیویورک، کار تدوین توافقنامه آغاز شده است. ما از نظر حل مشکلات از 1+5 جلوتر هستیم زیرا در کشور ما انسجام وجود دارد و مردم کاملاً با مسایل آشنا هستند و علاقه و رضایتشان را نسبت به خط مشی که شروع شده و ادامه دارد به طرق مختلف نشان داده اند.

رییس جمهوری گفت: اگر طرف مذاکره کننده همانطور که به زبان می گوید، در مقام عمل نیز جدی باشد و بتوان بر مشکلات داخلی خود فائق شود ، می توانیم مسایل را حل و فصل کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه تحول اقتصادی در کشور نیازمند برطرف شدن بروکراسی است، گفت: ما بخشی از مقررات زدایی را شروع کرده ایم، به طوری که در گمرکات ما امروز کالا به جای 20 روز 2 تا 3 روز معطل می ماند اما برای جذب سرمایه گذاری نیازمند حذف قوانین دست و پاگیر هستیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه بانک های دولتی و خصوصی باید برای رفع مشکلات مالی و بانکی وارد عمل شوند، گفت: متأسفانه برخی از بانک های ما هنوز بنگاه داری می کنند و دغدغه شان به جای رشد و توسعه کشور بنگاه خودشان است، مؤسسات و بانک های غیردولتی داریم که نیازمند نظارت دقیق تر هستند. بانک مرکزی باید در این خصوص فعال تر شود. ما اختیارات لازم را به بانک مرکزی داده و خواهیم دادو از طریق مصوبه شورای عالی امنیت ملی نیز حمایت قوی ای از این بانک انجام داده ایم.

دکتر روحانی تأکید کرد: تورم نسبت به گذشته حدود 15 درصد کاهش یافته و در چنین شرایطی ، سود تسهیلات نمی توانست 28 درصد باشد. البته دیروز گام اول برداشته شد و سود تسهیلات به 24 درصد رسید که خبر خوبی برای کارآفرینان و تولیدکنندگان است، اما این گام باید ادامه یابد و این امر نظارت قوی بانک مرکزی را می طلبد.

رییس جمهوری ادامه داد: روند رشد اقتصادی ما مثبت است، تورم گام به گام به سمت کاهش است و تصمیم دولت ادامه این روند تا رسیدن به تورم یک رقمی است که امری ضروری است و باید تحقق یابد.

رییس شورای اقتصاد گفت: امروز ما از دوره رکود که معضل بزرگی در کشور بود، عبور کرده ایم و در بخش های مختلف رشد را تجربه کرده ایم. امسال هم این روند ادامه خواهد یافت، این علایم نشان می دهد دولت تلاش می کند شرایط لازم را برای جذب سرمایه گذاری و حمایت از کارآفرینان مهیا کند.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه روابط ما با دیگر همسایگان خوب و رو به رشد است و می تواند به توسعه کشور در منطقه کمک کند، نسبت به عملکرد یکی دو کشور در منطقه ابراز تعجب کرد و گفت: من دچار حیرت هستم که چرا این کشورها، روز به روز بر مشکلاتشان اضافه می کنند و نمی دانم به دنبال چه هدفی هستند.

رییس جمهوری افزود: بمباران یک کشور فقیر با کمک مستشاران خارجی ، چه دستاوردی برای کشوری که از نظر نظامی بی تجربه است، خواهد داشت؟ اما هر هدفی که مدنظر داشته باشند اعم از گسترش نفوذ منطقه ای یا استیلا بر یک کشور دیگر و یا کنترل مرزها، اشتباه است.

رییس جمهوری همچنین به گسترش استفاده از آی تی و آی سی تی در کشور، قرار گرفتن ایران در مسیر ترانزیتی، مسیر فیبر نوری و گسترش دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: بدون این اتفاقات تحولات اقتصادی امکان پذیر نیست.

در پایان این مراسم ، عملیات اجرایی 5 پروژه از طریق ویدئو کنفرانس، با فرمان رییس جمهوری آغاز شد و دو پروژه نیز افتتاح شد.