پايگاه خبري تحليلي «پارس»- عليرضا کافي- سياست هاي کنترل قيمت دارو در سال 94 نيز ادامه خواهد يافت.ضمن آنکه ظرفيت براي کاهش قيمت داروهاي وارداتي همچنان وجود دارد.خبري کوتاه که اگرچه در آن نشان چندان اميد بخشي از کاهش قيمت دارو به ويژه داروهاي گرانقيمت بيماري هاي صعب العلاج وجود نداشت، اما اين اميد راهم زنده کردکه اگرچه قرار نيست دارو در سال جديد ارزان تر شود اما خبري هم از گراني دارو و فشار مضاعف بر بيماران نخواهيم شنيد. با در نظر گرفتن وعده هاي مسئولان اجرايي درحوزه بيمه و دارو، بهتر ديديم براي بررسي وضعيت قيمت دارو،نحوه پوشش بيمه ها و هزينه اي که مردم براي درمان خود متحمل مي شوند به ميان مراجعان داروخانه ها به ويژه مشتريان داروهاي گرانقيمت بيماري هاي خاص و صعب العلاج برويم.

ساعت يازده صبح،تهران خيابان کريم خان زند.مقابل در ورودي داروخانه فوق تخصصي سيزده آبان کمي شلوغ تر از گذشته است.جمعيت را که مي بينم دلم خالي مي شود از اينکه در طول اين سال ها که براي گزارش به اين داروخانه مي آيم هر سال بر تعداد مشتريان داروهاي بيماري هاي صعب العلاج اضافه مي شود.حس خوبي نيست ،حرف زدن با آدم‌هايي که تمام وجودشان را غم بيماري عزيزشان فراگرفته است.آدم هايي که مدت هاست خنده روي لب هايشان خشکيده .آدم هايي که اگر ساعت ها در کنارشان بايستي حتي متوجه حضورت هم نمي شوند.

نبود هرسپتين داخلي
روي پله ها مردي حدود 50ساله ايستاده؛ با حرص به سيگارش پک مي زند و گويي صدايم تلنگري است براي شکستن سکوت تنهايي اش.از وضعيت قيمت دارو و هزينه هاي درماني که مي پرسم، تا خوردگي هاي فاکتور مچاله شده داروهايش را باز مي کند و مي گويد: خدارا شکر قيمت داروهاي سرطان امسال نسبت به سال قبل هيچ تغييري نکرده است. دفترچه بيمه اش مربوط به بيمه تامين اجتماعي است و مبلغ قابل پرداخت براي اين دوره از داروهاي همسرش يک ميليون و 25هزار و 850تومان شده است. همان مبلغي که چندين ماه است پرداخت مي کند و براي درمان سرطان سينه دارو تهيه مي کند.از قيمت آزاد داروها،نوع دارو و نحوه پوشش بيمه که مي پرسم مي گويد:دو سالي مي شود که براي درمان سرطان سينه همسرش داروي هرسپتين تهيه مي کند. اوايل نمونه ايراني هم در بازار بود اما مدتي است که ديگر خبري از نمونه ايراني نيست و دو گزينه روبه روي بيماران است؛ داروي آمريکايي و هندي.اگر بخواهيم نمونه هندي را تهيه کنيم بايد 400هزار تومانش را خودمان پرداخت کنيم، اما توصيه پزشک همسرم مصرف داروي آمريکايي است که البته هزينه بيشتري هم دارد.آمپول ها را نشانم مي دهد و مي گويد: اين 17آمپول براي مصرف 21روزش است و هر 21روز بايد يک ميليون تومان هزينه دارو پرداخت کنيم اما خدا را شکر افزايش قيمتي نداشته است.

خوشحالي از کاهش پرداختي قيمت دارو
مرد ميانسال ديگري دفترچه به دست از داروخانه خارج مي شود و باعجله به دفتري که براي تاييد نسخ تامين اجتماعي در نظر گرفته شده است حرکت مي کند.از وضعيت قيمت دارو و تفاوت هاي آن درسال گذشته و جديد که مي پرسم لبخندي از رضايت مي زند و مي گويد:دخترم دچار مشکل خوني است. تا اسفند سال گذشته، دارويي را که براي جبران فقر آهن خونش تجويز شده است هر بار يک ميليون تومان تهيه مي کرديم چون دارو تحت پوشش بيمه نبود.اين بار هم با هزار بدبختي پول دارو را جور کردم ولي مسئول داروخانه گفت اگر نسخه‌ات تاييد شود 950هزار تومانش را بيمه پرداخت خواهد کرد.مرد سواد چنداني ندارد،کيسه داروها و فاکتور دارويي را که در دستش است نشانم مي دهد ،از 240هزار تومان قيمت داروي دکاپيتيل ،تنها 96هزار تومان پرداخت کرده است. مي گويد فکر مي کنم سال گذشته براي همين دارو هر بار 120هزار تومان پرداخت مي کردم.

بيمه دارويي که نمونه داخلي ندارد
پيرمردي 70ساله يکي ديگر از مشتري هاي داروهاي سرطاني است.سوالم را که مي پرسم در جواب مي گويد:قيمت ها نسبت به سال گذشته کمتر شده است.البته همسر من براي درمان سرطان سينه داروي آرمايسين مصرف مي کند.سال قبل همين موقع بسته صد تايي دارو را يک ميليون تومان مي خريدم، اما الان براي بسته 90تايي فقط 112هزار تومان پرداخت کردم. دارو چون نمونه داخلي ندارد پوشش بيمه براي نمونه خارجي کامل است .اما براي دريافت آمپول زنوتا اگر بخواهيم پول کمتري پرداخت کنيم بايد داروي ايراني بخريم تا کاملا تحت پوشش بيمه باشد.قيمت هر آمپول ايراني 45هزار تومان است، ولي نمونه خارجي آن که بيمه نيز آن را پوشش نمي دهد بيش از يک ميليون تومان قيمت دارد.تازه اگر بتوانيم نمونه خارجي را پيدا کنيم. وقتي مي پرسم چرا نمونه داخلي را مصرف نمي کنيد مي گويد: نه ما و نه پزشک همسرم اصراري بر مصرف داروي خارجي نداريم، ولي متاسفانه نمونه داخلي به برخي بيماران نمي سازد.به همين دليل مجبوريم از نمونه خارجي استفاده کنيم والا از نظرميزان اثر بخشي تفاوتي بين نمونه ايراني و خارجي وجود ندارد. مرد ميانسال ديگري هم از بدون تغيير باقي ماندن قيمت داروها مي گويد.او که براي يک نسخه داروي سرطان ريه همسرش ۲ ميليون تومان پرداخت کرده است، مي گويد:داروهاي سرطان خيلي گران است.

افزايش3 تا 5درصدي قيمت 7 قلم دارو
ساعت به 12:30 نزديک شده و داروخانه سيزده آبان همچنان مملو از جمعيت است.به ساختمان اداري داروخانه مي روم. جايي که دکتر محمد رضايي معاون اجرايي داروخانه و مرکز اطلاعات دارويي سيزده آبان تهران در آن حضور دارد.مي پرسم از اول سال تغييري از بابت قيمت دارو چه داروهاي عادي و چه داروهاي خاص و صعب العلاج به شما به عنوان اصلي ترين داروخانه کشور اعلام شده است؟

مي گويد7قلم از داروها افزايش قيمت و 6قلم داروهم کاهش قيمت داشته است.البته افزايش قيمت ها خيلي کم بوده و بين سه تا 5درصد قيمت داروها بوده است. در بقيه موارد هيچ گونه افزايش قيمتي نداشته ايم و تمامي داروها از خاص و صعب العلاج گرفته، تا داروهاي عادي به قيمت و پوشش بيمه اي سال گذشته توزيع مي شود.

از رضايي مي خواهم نمونه داروهايي را که افزايش يا کاهش قيمت داشته اند نام ببرد.سري به رايانه اش مي زند و مي گويد:قيمت داروي مديکيت که داروي سرطان است از ۲ ميليون تومان به يک ميليون و 800هزار تومان کاهش يافته است.قرص پلاويکس هم که براي سکته هاي مغزي و قلبي کاربرد دارد از هر قرص 3هزار و 200تومان به هر قرص 2هزار و400تومان کاهش يافته، البته اين دارو خارجي است و تحت پوشش بيمه نيست ولي نمونه داخلي آن يعني اسويکس تحت پوشش بيمه است.او يکي از داروهاي ضد تشنج خارجي را هم نام مي برد که از هزار و 50تومان به ازاي هر قرص،هزارو 300تومان شده و افزايش قيمت داشته است.مسالازين 400که براي درمان بيماري هاي گوارشي کاربرد دارد از هر قرص 1000تومان به هر قرص 910تومان کاهش قيمت پيدا کرده است و در عوض اينترفرون هاي داخلي براي بيماران کبدي از هرآمپول 9هزار و 800تومان، ۱۱ هزار تومان شده است. قيمت شربت آنتي رفلاکس هم از هشت هزار و 500تومان به ۹هزار و 800تومان افزايش يافته است. رضايي حرف هايش را با ذکر تغيير قيمت ساشه منيزيم تکميل مي کند و مي گويد: اين دارو 200تومان کاهش قيمت داشته و از 1250تومان در سال قبل به هزار و 50تومان در سال جديد تغيير قيمت يافته است.اشاره اي هم به پرداختي‌هاي سنگين بيماران مي کنم و اينکه هنوز هم برخي بيماران بالاي يک ميليون تومان براي داروهايشان پرداخت مي کنند. رضايي درجوابم مي گويد: دارويي که بالغ بر ده ميليون تومان قيمت دارد قرار نيست رايگان توزيع شود.الان بيمه ها بين 90تا 70درصد قيمت داروها را پرداخت مي کنند.با اين حال دليل اصلي بالا بودن رقم برخي فاکتورها، اين است که بيمار يا پزشک به جاي مصرف داروي ايراني و يا حتي داروي خارجي تحت پوشش بيمه، ترجيح مي دهند داروي خارجي ديگري مصرف کنند؛ به عنوان مثال در بحث شيمي درماني نمونه هاي مختلف دارو از کشورهاي هند،ترکيه،ايران،اسپانيا ،آلمان و فرانسه در بازار وجود دارد که بيمه داروي ايراني و يا ترکيه اي و هندي را پوشش مي دهد.حال اگر بيماري بخواهد داروي آلماني مصرف کند بايد مابه التفاوت قيمت دارو را از جيب پرداخت کند.