پايگاه خبري تحليلي «پارس»- توپ تحویل سال را که در کنند، بیشتر تهرانی ها و ساکنان شهرهای بزرگ، دل می زنند به جاده و از میان مشت گره کرده کوه ها و جاده های پر پیچ و خم می گذرند که برسند به شالیزارهای سبز شمال و ساحل ماسه ای و دریایش ،‌ که برسند به سکوت و دشت های سبز در سبز پوشیده در مه و آسمان آبی و ....

 
به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، یکی دو روز که از اتراق شان در طبیعت می گذرد، زیبایی که مسخ شان می کند، سادگی زندگی روستایی طوری دل شان را می برد و می زنند به جنون و به خیال شان می رسد از شهر و زندگی شلوغ و آسمان خاکستری و بوی تعفن و دود و شلوغی کنده شوند، رها شوند و زیر چتر سبز طبیعت پناه بگیرند و مثل کارتون های شیرین دوران کودکی، بشوند شهری های هجرت کرده به روستا و حساب می کنند که حتما بعد از مدتی مثل ساقه های نازک و تازه قد کشیده که ترد و انعطاف پذیرند، خودشان را با شرایط زندگی در طبیعت ، وقف خواهند داد.

این طور می شود که خیلی از شهرنشین ها ، همزمان با گز کردن تعطیلات نوروزی در شمال ایران ، در به در می گردند پی ویلا یا زمین فروشی که با یک تیر دو نشان زده باشند یعنی هم تعطیلات را بگذرانند و هم ویلا یا زمینی بخرند تا در سال های بعد، اگر از شهر فراری شدند، سرپناه شان شود غافل از این که قصه به این سادگی ها نیست و بعضی ها، برای سرشان ، کلاه گشادی آماده کرده اند.

این کلاه، همانی است که مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی هم درباره اش هشدار داده است. آنها می گویند نابلدها که هوس ویلا یا زمین در شمال به سرشان می زند، زود اقدام نکنند چون شاید سودجویانی برای شکارشان، دام پهن کرده باشند.

می پرسید چه دامی ؟ می خواهید بدانید چه طور سر شهری های مشتاق زندگی در طبیعت، کلاه می رود ؟ ماجرا از این قرار است که کلاهبردارها زمین های دارای کاربری کشاورزی را بدون مجوز از مراجع دارای صلاحیت ، تفکیک می کنند و به مسافران از همه جا بی خبر می فروشند. گاهی هم برای آن که دل مشتری های شان را قرص کنند، ویلایی غیر قانونی در آن می سازند.

مسافرانی که این زمین ها را می خرند، نمی دانند به علت نوع کاربری شان به هر حال اجازه ندارند در آنها سرپناهی بسازند و اگر ویلایی در آنها ساخته شده باشد از سوی مراجع قانونی به آسانی قابل تخریب است و به همین خاطر وزارت راه و شهرسازی به شهرنشین ها هشدار داده است اگر زمین یا ویلایی چشم شان را گرفت حتما با کارشناس حقوقی مشورت کنند و پس از دیدن اسنادش خرید کنند چون برخی زمین ها، حتی صاحب ندارند یا مرده ریگی هستند که چندین وارث برسر فروختن یا نفروختن شان با هم گلاویزند یا در مناطقی واقع شده اند که آب و برق و گاز ندارند یا به شدت ناامن و آسیب زا هستند یا اصلا سند ندارند.

با همه توصیه ها اما، کم پیش نمی آید که در تعطیلات نوروز برخی شهری ها سرمایه چند ساله شان را به باد می دهند و تا سال ها حتی با خبر نمی شوند که پول شان از دست رفته است و به خیال این که روزی تکه زمین شان را می سازند ، دورش دیواری می کشند و در هر سفر به آن سر می زنند و از تماشایش ذوق می کنند اما به هر حال یک روز پوسته رویای خوش شان شکافته می شود و یک کابوس ترسناک از آن بیرون می زند و آنوقت نه می توانند پول شان را پس بگیرند و نه می توانند درباره اراضی ملی یا زمینی که سند ندارد ادعای مالکیت کنند.

همه این ها که گفتیم به معنای این نیست که هجرت از شهر و روستانشین شدن یک آرزوی محال باشد اما ما و وزارت راه شهرسازی ، همچنان هشدار می دهیم که اجازه ندهید زیبایی های زندگی در طبیعت، چشم منطق تان را ببندند.

مریم یوشی زاده