به گزارش پارس به نقل از مهر، مهدی چمران در آخرین نشست سال ۹۳ در خصوص ساخت وساز یک شرکت تعاونی در عرصه پایینی باغات کن گفت: با ساخت و ساز آن مخالفیم و شهردار روز سه شنبه جلوی آن را گرفت. به طوری که طی هماهنگی با حجت الاسلام منتظری رییس دیوان عدالت اداری حکم توقف موقت این ساخت و ساز توسط دادگاه داده شده است . ضمن اینکه شهردار اعلام آمادگی کرده زمین جایگزینی درهمان منطقه ۵ به آنها داده شود تا بدین ترتیب باغات کن حفظ شوند .البته تاکید می کنم شهرداری نمی تواند همه این باغات را خریداری کند.

چمران درابتدای سخنانش اعلام کرد: براساس گزارش های شهرداری تهران صددرصد بودجه نقدی شهرداری تهران تحقق پیدا کرده است و ۹۲ تا ۹۳ درصد بودجه غیرنقدی نیز تحقق یافته که تغییر شرایط میزان تحقق بودجه به دلیل مسائل اقتصادی حاکم بر جامعه بوده است اما شورای شهر و شهرداری تلاش می کنند تعادل خوبی بین بودجه نقد وغیرنقدی حاکم باشد و سطح بودجه غیرنقدی افزایش یابد.

چمران با اشاره به تشکیل کمیسیون های مشترک با مجلس و حضور معاونان وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور و حتی معاونت عمرانی استانداری درکمیسیون مشترک عمران در این باره گفت: تصمیمات خوبی در خصوص حریم گرفتیم تا با طرح آن درمجلس مشکل حریم در تهران و همه کلانشهرها و شهرهای مرکز استان حل شود .

چمران همچنین به موضوع سخنان معظم مقام رهبری درحوزه فضای سبز و حفظ باغات اشاره و بیان کرد: هم شورا و هم شهرداری در راستای سخنان راهگشای مقام معظم رهبری دست به کار شده اند و همان روز خواسته های مقام معظم رهبری در برخی حوزه ها عملی شد و شهردار تهران قول داد در روز طبیعت منطقه درختکاری شده تلو را در اختیار مردم قرار دهد.

وی تصریح کرد: موضوع نگهداری از فضای سبز فراهم شده برای شورای شهر مهم است و بایدتلاش شود این درختان خشک و دچار فرسودگی نشوند .

چمران تصریح کرد: برای جمعیت ده میلیونی تهران هنوز هم فضای سبز کم داریم .

رییس شورا شهر یکی ازاقدامات موثر شورای شهر را ورود به نحوه محاسبه عوارض عنوان کرد و گفت: تا پیش از این عوارض در چهار پهنه محاسبه می شد اما با بازنگری صورت گرفته از نظر قیمت گذاری اکنون تهران به۱۶۴ بلوک تقسیم شده است و باتوجه به استقبال وزارت اقتصاد و دارایی از این طرح با تصویب ریز ضرایب در سال آینده این طرح به اجرا در می آید.

چمران همچنین به پیشنهاد شورا به دولت ومجلس در خصوص برداشت سه میلیارددلار از محل صندوق توسعه ملی به سرمایه گذاربخش خصوصی به عنوان یکی از اقدامات موثر شورا اشاره و اظهار کرد: امیدواریم این اتفاق به ثمر بنشیند تا بخش خصوصی در این حوزه سرمایه گذاری کند و این مصوبه کمک بالایی به ساخت بزرگراه ها و نظایر آن بکند .

رییس شورای شهرتهران در ادامه به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد که نخستین سوال به موضوع نحوه نظارت بر عملکرد شهرداران مناطق بود.

چمران دراین باره گفت: شورای شهر امکان نظارت از طریق سیستم الکترونیک را بر همه پروانه ها دارد و می تواند از این سیستم روند اجرایی را با ضوابط مقایسه کند . همان موقع نیز تخلفات را به شهردار اعلام کند تا قبل از اینکه کار شروع شود موضوع این تخلفات بررسی شود.

چمران تصریح کرد: این روش را تقویت می کنیم و آن را گسترش می دهیم .

چمران در باره اقدامات فرهنگی شهرداری درسال اقتصاد و فرهنگ اظهارکرد: شهرداری تهران کوشش های زیادی در عرصه فرهنگی انجام داده است و حال آن که شهرداری در حوزه فرهنگ مسئولیت اساسی ندارد اما ما معتقدیم حوزه فرهنگی مسئولیت بزرگی است و براساس قانون دستگاه های دیگر فرهنگی در این باره مسئول هستند اما شهرداری بسیار فعال بوده و امسال به کارهای فرهنگی وعملی بیش از پیش پرداخته شده است. اما آنچه که باید به آن تاکید کرد آن است که فرهنگ مقوله ای بلندمدت است اما امیدواریم در زمینه فرهنگی تحول لازم به وجود آید .

چمران در پاسخ به پرسش عدم تحقق ساخت ۳۰ کیلومتر مترو براساس برنامه توسعه اظهارکرد: ساخت مترو فقط بر عهده شهرداری نیست و حرکت شهرداری دراین حوزه حداکثری بوده که انجام شده است .

وی تصریح کرد: بودجه شهرداری براساس برنامه تعلق می گیرد و تنها ساخت تونل مطرح نیست بلکه راه اندازی ایستگاه نیز اهمیت دارد. آنچه در حوزه مترو اتفاق افتاده براساس بودجه موجود بوده اما آمادگی فاینانس را داریم تا از طریق فاینانس بتوانیم جهش دیگری در مترو به وجود آوریم .

چمران تصریح کرد: دولت از مبلغ ۲۵۰ میلیاردتومان پیش بینی شده در حوزه کار عمرانی رقمی پرداخت نکرد و کمک ها محدود به بلیت مترو بود. از این روبه دلیل عدم تامین بودجه مقداری از پروژه ها عقب افتادیم. این درحالی است که ساخت ۳۰ کیلومتر مترو هم کم سابقه است اما سعی و تلاشمان بر این است که در طول برنامه پنج ساله این پروژه را به نتیجه برسانیم .

مهدی چمران در خصوص ساخت و ساز درحریم نظامی و بی توجهی به عمارت کلاه فرنگی در عشرت آباد اظهارکرد: شهرداری متولی میراث فرهنگی نیست اما هر نوع همکاری که لازم باشد با میراث انجام می دهد و حتی تفاهم نامه ای داریم که خانه های میراثی را بازسازی کرده و ازآنها به عنوان مراکز فرهنگی در شهر استفاده می کنیم.

وی در باره ساخت و ساز در پادگان عشرت آباد هم گفت: این ساختمان سازی پروانه نداشته و به همین دلیل ساخت و ساز آن متوقف شده است. شهرداری اعلام آمادگی کرده تا بازسازی عمارت کلاه فرنگی را با سازمان میراث انجام دهد.

رییس شورای شهر در بخش ازدیگر از سخنانش به موضوع مشکلات حریم تهران اشاره کرد و گفت: چندسال قبل شهر تهران حریم نداشت و همین سبب شد بزرگراه آزادگان جزو تهران نباشد و فجایع مرتضی گرد پیش آمدو ما نتوانستیم دخالت کنیم .

وی افزود: حتی زمانی که یکی از شهرداران منطقه ۱۷ مقابل ساخت و ساز ایستاد، حکمی گرفتند که شهردار را دستگیر کنند و در نهایت باهماهنگی فرماندار توانستیم حکم توقف بگیریم .

چمران رقم خوردن شرایط ناهنجار در مرتضی گرد را ناشی از آن دانست که آن سوی بزرگراه آزادگان در حریم تهران نبود.

وی ادامه داد: در حریم مشکل داریم اما درتلاشیم تا این مساله را حل کنیم و کارها براساس روال مراحل قانونی انجام شود.

چمران در پاسخ به پرسشی درباره ساخت مسجد در پارک دانشجو گفت: طرح مسجد در ابتدای طرح دیگری بوداما با اعتراضی که به آن شد از آن بازدید کردیم و بررسی ها نشان داد که مسائل طرح شده درست نیست.

وی افزود: این طرح نقاط منفی و مثبت دارد اما تغییرطرح جدید باهماهنگی شورا نبوده است.

* شهرداری به تنهایی نمی تواند برای کودکان کار و خیابان کاری کند

چمران در ادامه نشست خبری خود درباره کودکان کار و خیابان اظهارکرد: مساله کودکان کار با کودکان خیابانی فرق می کند و در بحث متکدیان باید بهزیستی، دادستانی ، پلیس، وزارت بهداشت پا به میدان بگذارند و با شهرداری همکاری مشترک داشته باشند .

رییس شورای شهر تصریح کرد: شهرداری نه مسوول است و نه به تنهایی می تواند مساله را حل کند ، اما در این راستا مشکلات فراوانی وجود دارد و شهرداری در این راه تنها مانده است .

وی افزود: ابتلا به ایدز و هپاتیت و کودکان کار از مسائلی است که نیاز به حضور قانون دارد و نمی توان خلاف قانون شهرداری را وارد عمل کرد .

رییس شورای شهر تهران درباره کسری بودجه ۴ میلیاردتومانی شورای شهر تهران و گرفتن این بودجه از سازمان های مردم نهاد گفت: یکی ازموضوعات مورد توجه شورا اصرار من بر ساماندهی شورا از نظر مالی و پرسنلی بوده است تا تعداد افراد در شرایطی که در اقتصاد مقاومتی هستیم بیش از حد افزایش نیابد، اما باتوجه به افزایش تعداد اعضا از ۱۵ نفر به ۳۱ نفر و افزایش تعداد کمیته ها و کمیسیون ها با کسری بودجه مواجه شدیم.

وی خاطرنشان کرد: برای تامین کسری از بودجه شهرداری درخواست نکردیم بلکه بودجه سمن ها که در طول سالهای گذشته براثر صرفه جویی باقی مانده بود را برداشتیم تا شائبه ای به وجود نیاید و قانونی باشد و در واقع رفتار صرفه جویانه کردیم .

رییس شورای شهر تهران درباره اخذ عوارض از بزرگراه های تهران که در کمیسیون حمل و نقل مطرح شده است ، گفت: گرفتن عوارض از آزادراه ها تونل ها و پل ها طبیعی است چرا که زمانی که دو مسیر دسترسی وجود داشته باشد باید به گونه ای عمل کرد تا مسیر تونل ها و پل ها به عنوان دسترسی سریع باشد.

وی همچنین اعلام کرد: شهرداری برای برخی اقدامات عمرانی پول ندارد که خرج کند چرا که مثلا ساخت امتداد بزرگراه صیاد از میدان سپاه تا میدان شوش هزینه ای به اندازه نصف بودجه یک سال شهرداری را می خواهد و این مبالغ باید از طریق بخش خصوصی با پرداخت عوارض برای حق عبور تامین شود اما چون قیمت پایین است بخش خصوصی هم نمی آید.

چمران تصریح کرد: باید این پروژه ها با عوارض مخارج خود را در بیاورند چراکه پل صدر دوهزار میلیاردتومان هزینه داشته است .

چمران درباره تصمیمات شورا درخصوص باغات کن اظهارکرد: باغات شمالی در عرصه G به عنوان عرصه حفاظت شده اند و تلاش کردیم تا محدوده جنوبی هم در این پهنه قرار گیرند. شورای عالی و شهرسازی هم این موضوع را تصویب می کند.

وی در خصوص ساخت وساز یک شرکت تعاونی در عرصه پایینی باغات کن گفت: با ساخت و ساز آن مخالفیم و شهردار روز سه شنبه جلوی آن را گرفت و طی هماهنگی با حجت الاسلام منتظری رییس دیوان عدالت اداری حکم توقف موقت این ساخت و ساز با حکم دادگاه داده شده است . ضمن اینکه شهردار اعلام آمادگی کرده زمین جایگزینی درهمان منطقه ۵ به آنها داده شود تا بدین ترتیب باغات کن حفظ شوند .

چمران تصریح کرد: باید برای نگهداری و حفظ باغات روش تشویقی پیش بینی کرد و برای آن برنامه ریزی کرد ولی آنچه که مشخص است آن است که شهرداری نمی تواند همه این باغات را بخرد. این عملی نیست بلکه چه بهتر که خود مردم ازآن نگهداری کنند.

چمران بار دیگر درباره دوشغله بودن رضا زاده از سوی خبرنگاران خطاب قرار گرفت که دراین باره گفت: طبق قانون شورا شغل نیست و عضویت در شوراهای شهر و روستا شغل محسوب نمی شود و درباره فدراسیون نیز نه بودجه و نه ردیف و نه جایگاه سازمانی برای رییس فدراسیون وجود ندارد و مهمتر از همه اینکه انتخابی است و انتصابی نیست .

وی اضافه کرد: روسای فدراسیون حقوق نمی گیرد و دو شغله بودن این افراد انگ است هرچند که هستند افرادی که در مجلس شورای اسلامی رییس فدراسیون هستند و دو شغله محسوب نمی شوند .

چمران گفت: طرح موضوع دو شغله انحرافی است اما با سازمان بازرسی کل نشستی داشتیم و براساس رای کمیته مرکزی حل اختلاف که قضات آن رابررسی دقیق کرده اند رضا زاده می تواند در شورا حضور داشته باشند و این حکم دو صفحه ای باید به اطلاع وزارت ورزش برسد چرا که شورایی ها مظلوم واقع شده اند و جلوی حضورشان گرفته شده است .

چمران درباره حفظ باغات گفت:در حفظ باغات خلا قانونی وجود ندارد. چرا که طبق قانون اگر کسی به خاطر ساخت و ساز باغی را از بین ببرد طبق حکم قانون باید آن ملک از او گرفته شده و به شهرداری داده شود اما تا بحال این موضوع اجرایی نشده است چرا که مباحثی همچون عاملان و امران در قانون مطرح است .

وی اضافه کرد: تغییر کاربردی دیگر عملی نیست و هر نوع ساخت و سازی تنها براساس طرح تفصیلی امکان پذیر است .

چمرن درباره ساخت وساز هتل اسپینانس اعلام کرد: با بررسی موضوع شهردار اعلام کرد استخر طبقه نوزدهم سرپوشیده می شود و با توچه به اینکه این هتل ۸۰۰ اتاق دارد و بزرگترین هتل کشور در ۱۰ هکتار زمین است آبروی کشور است ، البته نباید تخلفی اتفاق بیافتد .

وی درباره پیاده راه ۱۷ شهریور اعلام کرد: باید برای اتومبیل دار ها فکری شود یا شغلشان عوض شود و یا محل شغلشان عوض شود .

رییس شورای شهر اضافه کرد: ما به دنبال ایجاد دسترسی سواره برای مردم منطقه از طریق اصلاح شهرسازی هستیم تا مسیر برای حرکت آمبولانس ها و آتش نشانی باشد.

چمران در بخش پایانی سخنان خود اعلام کرد: طبق قانون همه ساختمان ها باید شناسنامه فنی داشته باشند و مهندسان ناظر در هر بازدید این شناسنامه را پرکنند و آن را امضا کنند .