به گزارش پارس به نقل از تسنیم، نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز در نشست‌خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌ها، ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه(س) و ایام فاطمیه، به تشریح عملکرد و فعالیت‌های این شورا در سال 93 اشاره کرد و گفت: لازم است که نگاهی گذرا و کمی به فعالیت‌های شورای نگهبان داشته باشیم.


وی افزود: ما 44 مصوبه در قالب طرح یا لایحه را در شورای نگهبان بررسی کرده‌ایم که از این تعداد 32 مصوبه نهایتاً پس از رفع مغایرت با شرع و قانون اساسی به تأیید شورای نگهبان رسیده و تعداد 12 مصوبه هنوز به شورای نگهبان اعاده نشده که آخرین مصوبه، لایحه بودجه سال 94 است.

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: تعداد 82 مورد اساسنامه مصوبه هیئت وزیران به شورای نگهبان واصل شده که 77 مورد تصویب شده، یک مورد با ایراد مواجه شده و 4 مورد از آنها در دست بررسی است. علاوه بر این فقهای شورای نگهبان در سال 93 به 49 مورد از استعلامات دیوان عدالت اداری در مصوبات مورد شکایت از حیث مغایرت با شرع اظهارنظر کرده‌اند که 36 مورد عدم مغایرت با شرع و 6 مورد مغایرت با موازین شرع اعلام شده است.

وی با بیان اینکه خبرنگاران و رسانه‌ها در انعکاس بخش زیادی از این فعالیت‌ها شورای نگهبان را یاری داده‌اند که جا دارد از شما تشکر کنیم، گفت: البته مواردی از اشتباه یا بی‌دقتی در انعکاس مواضع وجود داشت و گاهی به مصداق اینکه هر کسی از ظن خود شد یار من برداشت‌های غیرمنطبق و یا دستکاری تیترها مشاهده شده که تا اندازه‌ای طبیعی است.

ابراهیمیان تصریح کرد: نگاه رسانه‌ای و تلاش شما خبرنگاران می‌تواند علاوه بر انعکاس کمی تصمیمات شورای نگهبان به نگاه تحلیلی نسبت به رویکردهای کلی نیز معطوف شود. به عنوان مثال شما خبرنگاران می‌توانید با کمک صاحب نظران، اساتید دانشگاه و کارشناسان خبره و با تجربه در ستون‌های چند شماره‌ای مسلسل، علت رواج برخی اعلام مغایرت‌ها با قانون اساسی و یا شرع را تحلیل کنید و با ارائه راهکارها تصمیم‌گیران را در اصلاح روند‌ها کمک کنید.

سخنگوی شورای نگهبان در همین زمینه به ذکر مثالی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال مغایرت با اصل 75 قانون اساسی از رایج‌ترین ایرادات طرح‌ها و لوایح است. شورای نگهبان نیز البته در مرکز تحقیقات به کار ارائه چنین تحلیل‌های کیفی از کار شورا مشغول است، اما به نظر بنده یکی از کمک‌های اصلی ما برای نهادهای تصمیم‌ساز، تلاش‌های رسانه‌ها و مطبوعات در انعکاس نظرات خبرگان و کارشناسان است.

ابراهیمیان ادامه داد: شاید این رویکرد سازنده رسانه‌ها به عنوان مثال در ایرادات شورای نگهبان به اصل 75 قانون اساسی ضرورت نگاه جدید به قوانین برنامه و بودجه نزد تصمیم‌گیران برجسته کند.

وی در اامه گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی پس از انقلاب و بازنگری آن تعداد اصول مالی و اقتصادی زیادی را وارد نظم حقوقی کرده که با وجود آنها قانون برنامه و بودجه سابق که قبل از انقلاب تصویب شده شاید با سازوکارهای اساسی جدید انطباق نداشته باشد، بنابراین کمک به تحول در این زمینه به ایجاد و تثبیت رویه‌های واحد در مجلس و شورای نگهبان کمک خواهد کرد، البته این یک مثال بود، اما در کنار دعواهای حیدری و نعمتی که بعضی وقت‌ها رسانه‌ها به آن دامن می‌زنند، بد نیست به این دست مسائل نیز توجه ویژه کنیم. این یک رسالت و مأموریت ملی برای رسانه‌هاست.

ابراهیمیان به تشریح اقدامات و فعالیت‌هایی که قرار است شورای نگهبان در سال آینده انجام دهد، اشاره کرد و گفت: سال 1394 سالی پرکار برای ما و اصحاب رسانه است که هم پرکار و هم مهم است. پرکار از این لحاظ که دو انتخابات مهم و تعیین‌کننده یعنی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در اسفندماه سال آینده برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان و رسانه‌ها هر دو به طور جدی درگیر این دو پروژه هستند. مهم از لحاظ نقشی که هر یک از ما در ارتباط با به ثمر رسیدن این دو وظیفه ایفا خواهیم کرد. شورای نگهبان با به نمایش گذاشتن نهایت التزام به قانون عهده‌دار نظارت بر انتخابات است که امیدواریم به یاری خداوند متعال در هر چه بهتر برگزار شدن آن موفق باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: اجرای دقیق قانون و پاسداری از رأی مردم که خواست موکد رهبری نظام است، حفظ و نمایش بی‌طرفی و دقت در انجام وظایف دینی است که در مقابل ملت و رهبری برعهده ماست.

ابراهیمیان خطاب به رسانه ها و اصحاب رسانه اظهار داشت: هر یک از رسانه‌ها براساس تعلق به سلایق سیاسی مختلف تلاش خواهند کرد تا شعارهای گروه وابسته خود را برجسته کرده و از جریان سیاسی منتخب خود طرفداری کند. این اختلاف سلیقه طبیعت فعالیت سیاسی و رسانه‌ای است. رسانه‌ها یک گروه سرود با لحن و صوت یکسان نیستند، اما نباید فراموش کرد که امروزه وحدت ملی و امنیت این کشور نه تنها محتاج پاسداری مدافع عرصه جهاد و شهادت مانند شهید تقوایی و الله‌دادی است که در خاکریزهای دور دست دفاع از امنیت ما پرداخته‌اند، بلکه ثبات، امنیت، وحدت و یکپارچه‌گی یک کشور به مدافعانی هوشیار در عرصه رسانه و قلم و هنر نیز محتاج است.

وی  افزود: دشمن بدخواه ما نه تنها در قالب نیروی نظامی، بلکه عمدتا با ابزار رسانه و تأثیرگذاری بر فهم مردم به میدان تضعیف نظام اسلامی وارد شده است. دفاع از حریم این نظام به سربازانی از همین جنس نیاز دارد. از هر سلیقه که باشیم، اگر حفظ این آشیانه امن و پایگاه‌های اسلام و اهل بیت پیامبر(ص) مهم باشد که هست، محور اصلی تلاش‌های گروه و حزبی شما نیز سربلندی این آب و خاک و ارتقای قدرت و مقاومت کشور خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان خطاب به رسانه‌ها گفت: انتخابات یک مانور قدرت و صلابت برای ناامید کردن بدخواهان ایران اسلامی است. شما خبرنگاران عنصر موثر این مانور هستید. قلم شما، تیترها و رسانه شما و نحوه نگاه شما به وقایع و انعکاس آن سهم بی‌بدیلی در توفیق این مانور دارد.

ابراهیمیان با تأکید بر اینکه باید از گذشته‌ها عبرت بگیریم و فرصت‌های طلایی خود را به خطر و تهدید تبدیل نکنیم، گفت: باید راهکار آن را پیدا کنیم.

وی اظهار داشت: قبول دارید که در منطقه پرتلاطم و آشوب خاورمیانه از نعمت بی‌بدیل امنیت و استقلال و امکان زندگی براساس آموزه‌های اسلامی و شیعی برخوردار هستیم. از وضعیت همسایگان دور و نزدیک ما هم به خوبی با خبرهستید. شکر نعمت امنیت و استقلال با تلاش برای حفظ آن ممکن است. کفران نعمت الهی اگر مطبوعات و فعالان این عرصه برای نشان دادن تمایز خود از سایر گروه‌ها به جای برجسته کردن افکار نو و تعالی بخش، به سراغ عادت ماجراجویانه تابوشکنی، حمله به ارکان نظام اسلامی، پاشیدن بذر تردید و ابهام در ارزش‌های بنیادین مورد احترام مردم و رفتارهای از سر هیجان‌زدگی در رقابت‌های انتخاباتی مانند دامن زدن به قومیت گرایی و اصرار بر اختلافات موهوم بروند.

وی با بیان اینکه رفتارهای گفته شده در سرزمینی که تمام قومیت‌ها به اتکا اسلام و آموزه‌های پیامبر گرامی و اهل بیتش قرن‌ها خمیرمایه لازم برای اتصال و تشکیل ملت واحد را یافته‌اند واقعا بی معنی است، تصریح کرد: ملتی که با وجود تنوع قومیتی اکنون در سایه راهنمایی‌های رهبری فرزانه راه خود را برای آینده بهتر به سرعت می‌پیماید، وانگهی شیوه تأمین و استمرار امنیت و آرامش امروزه دستخوش تغییر شده، زیرا تهدیدات امنیت هم اشکال نوینی به خود گرفته است.

سخنگوی شورای نگهبان به انواع شیوه‌های تهدیدات امنیتی اشاره کرد و افزود: ایجاد ناامنی روانی در اجتماع با از کار انداختن نهادهای اصلی نظام مانند نهاد نظارت و داوری انتخاباتی و نتیجتاً تضعیف مقبولیت نظام ابزار مرجح تغییر نظام‌های مستقل شده است. التزام در مقابل نهادی که در فرآیند انتخابات حرف آخر را می‌زند، در فضاهای تردید و ابهام این فرصت را از دشمنان ملت ما خواهد گرفت، البته انتقاد و ارزیابی عملکرد نهادها از آزادی‌های مشروع ملت و رسانه‌ها است. بنده به حکم اصول قانون اساسی به هیچ وجه در صدد آن نیستم که به بهانه امنیت آزادی‌های مشروع را نفی کنم، اما هر انسان آزاده برای بقای آزادی باید مرزها و قیود آن را بشناسد.

ابراهیمیان خطاب به اصحاب رسانه تصریح کرد: شما نه تنها به عنوان رسانه نگهبان و مروج آزادی‌های مشروع هستید، بلکه باید از حدود و قیود آن نیز پاسداری کنید. احترام به قانون، قاضی، داور و ناظر در یک فرآیند قانونی شرط به ثمر رسیدن برنامه‌ها و اهداف ملی ماست. انتقاد توام با تبعیت از تصمیم داور نهایی و ناظر، جمع بین آزادی و مرزهای آن است.

وی ادامه داد: ما باید در نزد اهل ادب، علم و فرهنگ که شما اصحاب رسانه باشید شاهد حد اعلای خود تنظیمی باشیم. به جهت درجه والای دانش و فرهنگ اهل رسانه باید مداخله شحنه و قاضی برای نظم‌بخشی به حداقل برسد. شما می‌دانید که در بسیاری از ممالک انتقاد از تصمیمات مراجع عالی قضایی مانند دیوان عالی کشور و یا شورای قانون اساسی یک سنت علمی دیرین است، اما هرگز چنین نقدی ملاذمه با دعوت به شورش، تمرد و یا خدای‌ ناکرده اقدامات براندازانه و هنجارشکن ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه شورای نگهبان در سال آینده با همراهی مطبوعات و رسانه‌ها در آزمونی دیگر در جهت حفظ امنیت و ثبات و قدرت ایران اسلامی نقش‌آفرینی خواهد کرد، گفت: شاعر نامدار ایران خوش می‌گوید که عالمی را یک سخن ویران کند.

ابراهیمیان تاکید کرد:  انتقاد به نهادهای قانونی نمی‌تواند به دعوت بی‌نظمی منتهی شود. در این راستا ارائه تعلیمات مدنی لازم بر عهده رسانه‌هاست و آنها خود الگوی رفتاری موثری هستند. مگر اینکه بخواهیم خدای‌ ناکرده برای منافع شخصی یا گروهی خانه را ویران کنیم.

وی در ادامه گفت: قالب مدیران جراید و رسانه‌ها اگر دلبستگی‌شان به ایران اسلامی و این آب و خاک که مزین به نام علی(ع) و اولیای او بیشتر از بنده نباشد، قطعاً کمتر نیست. اگر نگویم بی‌انصافی‌است لااقل نهایت بدسلیقگی است، چنانچه فردا برای عرایض این حقیر تیتر خط و نشان‌های سخنگو برای مطبوعات را برگزینیم. این نه خط و نشان بلکه خواهشی است  از سوی برادر کوچک از یاران، برادران بزرگوار برای همراهی و همدلی در جهت حفظ نظام اسلامی و اقتدار قدرت روزافزون آن. لازمه این روش هرگز تملق و سکوت در مقابل کجی‌ها نیست، اما آنچه بزرگان دین و رهبری از آن به بصیرت یاد کرده‌اند باید چاشنی همه مواضع ما باشد یعنی لزوم مرزبندی بین همه سلیقه‌های درون نظام از کینه توزان، بدخواهان، حسودان بی‌ریشه و تاریخ ایران اسلامی و وحدت و یکپارچگی آن است.

ابراهیمیان خاطرنشان کرد: از همه اهل قلم می‌خواهم ادب و حیای ایرانی و شیعی را در اعمال حرفه و مبارزات انتخاباتی نیز به نمایش بگذارند. از هل دادن یکدیگر به دامنه بی‌ایمانی، بی‌دینی، استبداد رأی، انحراف و انحصار و امثال آن بدون حجت شرعی بپرهیزیم. در سال آینده همکاری ما با اصحاب رسانه تابعی از میزان التزام به این ضرورت‌های ملی و دینی خواهد بود.

نجات‌الله ابراهیمیان در ادامه نشست‌خبری به سوالات خبرنگاران و اصحاب رسانه پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ارسال یا عدم ارسال نام یا سندی از سوی قوه قضائیه به شورای نگهبان در ماجرای ادعای پرداخت پول توسط یک مقام دولتی سابق به برخی نمایندگان، گفت: تاکنون اطلاعاتی در این زمینه به دست ما نرسیده و ما نیز این موضوع را در حد گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و اخبار فعالان سیاسی شنیده‌ایم.

سخنگوی شورای نگهبان در همین زمینه افزود: اگر هرگونه سند یا اطلاعات قابل اثری به شورای نگهبان واصل شود آن را در روند تأیید صلاحیت‌ها برای انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی مدنظر قرار می‌دهیم.

ابراهیمیان در پاسخ به سوالی در مورد روند بررسی لایحه بودجه سال آینده در شورای نگهبان، اظهار داشت: با توجه به تعداد و نوع ایرادات مطرح شده، رفع ایرادات توسط نمایندگان مجلس نیاز به زمان زیادی ندارد و فکر می‌کنم که تا پیش از پایان سال این لایحه تصویب شود.

وی درباره اینکه مطرح شده که چمدان‌های پول از کشور خارج شده، گفت: در این زمینه باید به مستندات مراجعه کرد، زیرا برخی از آنچه که عنوان شده دارای عناوین مجرمانه بوده و شورای نگهبان ابتدا ورود نمی‌کند و بعد از اطلاعات واصله آنها را بررسی می‌کنیم و در صورتی که نهادهای مسئول دیگر نیز در این زمینه اعلام جرم کنند، به طور قطع نتایج آن را در موعد بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار خواهیم داد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران که پرسید وضعیت بررسی اصلاح قانون انتخابات که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دست بررسی است را در شورای نگهبان چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: آنچه در حال تهیه در مجمع تشخیص مصلحت نظام است، یک پیش‌نویس است.

ابراهیمیان گفت: سیاست‌های کلی نظام پس از طی مراحل مختلف توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ خواهد شد که در این مورد نیز تا رسیدن به این مسئله هنوز فاصله داریم، بنابراین اظهارنظر در مرحله اولیه ضرورتی ندارد. در قانون انتخابات به طور قطع نقش نظارتی شورای نگهبان مدنظر قرار گرفته شده و مورد غفلت واقع نخواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: سیاست‌های کلی وارد جزئیات تکنیک‌های حقوقی نمی‌شود، به عنوان مثال اصل 44 قانون اساسی نیز خطوط کلی را بیان می‌کند و جزئیات به قوانین عادی و رویه‌ها محول می‌شود که از این رو باید منتظر باشیم تا در آنچه که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شود، چه مأموریتی برای هر یک از نهادهای دخیل تعریف خواهد شد.

ابراهیمیان با تأکید بر اینکه بسیاری از راهبردهای سیاست کلی که توسط رهبرمعظم انقلاب ابلاغ می‌شود به اصلاح و تکمیل قوانین عادی منتهی خواهد شد، تصریح کرد: هنوز طرح استانی‌ شدن انتخابات مجلس به دست شورای نگهبان نرسیده است، بنابراین باید منتظر باشیم تا ببینیم با چه جزئیاتی این مصوبه به دست ما می‌رسد.

وی گفت: البته در شورای نگهبان  یک سابقه‌ اظهارنظر درباره طرح استانی‌شدن انتخابات داریم که مغایر قانون اساسی شناخته شده بود، اما آیا اینکه به نظر شورای نگهبان درباره مصوبه جدید چگونه خواهد بود، باید منتظر تصویب و ارسال آن به این شورا باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا فکر نمی‌کنید برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در یک زمان مشخص و به طور همزمان باعث تأثیرگذاری بر کیفیت هرکدام از این انتخابات‌ها نمی‌شود؟ گفت: شورای نگهبان مجری قانون بوده و در ارزیابی همزمانی برگزاری 2 انتخابات نظری نمی‌دهد

ابراهیمیان با تأکید بر اینکه در نظام‌های حقوقی تدابیری اندیشیده شده که همه دستگاه‌های نظارتی و اجرایی با فاصله‌ای اندک درگیر دو انتخابات نزدیک به هم نشوند، گفت: البته ممکن است برآوردهای هزینه‌ای موجب برگزاری همزمان دو انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی شده‌است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از سابقه مناسب برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی پرسید، افزود: ثبت‌نام انتخابات حق قانونی هر فردی است که می‌خواهد داوطلب شود، بنابراین در بدو امر هرکس خودش داور صلاحیت خودش است که باید شرایطش را با قوانین انتخابات تطبیق دهد.

سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه اگر داوطلبی شرایط لازم را ندارد عقل ایجاب می‌کند که کاندیدا نشود، گفت: بر همین اساس بنده توصیه‌ام به داوطلبان نمایندگی این است که به یک محاسبه عقلانی دست بزنند که اقدام‌شان برای نامزدی در انتخابات به هزینه آن می ارزد یا خیر.

ابراهیمیان ادامه داد: همه سلیقه‌هایی که در داخل جمهوری اسلامی ایران بوده و به موقع مرزبندی‌شان را با بدخواهان ملت اعلام کرده‌اند، قانون به آنها اجازه ورود به انتخابات را داده، اما اگر کسی اقدامی مرتکب شده که مصداق رفتار مجرمانه بوده، نباید اجازه دهیم که وارد پروسه انتخابات شود.

وی راه را برای مشارکت همه نیروهای وفادار به نظام جمهوری اسلامی باز دانست و گفت: خطاب قرار دادن نهادهای رسمی از حقوق مردم است و مردم آزاد هستند که ما را به اتخاذ برخی تصمیمات دعوت کنند، اما آنچه که برای شورای نگهبان ملاک قرار می‌گیرد، عمل به قانون و اطاعت از مقام معظم رهبری است.

سخنگوی شورای نگهبان شورای نگهبان را تحت تأثیر جوسازی‌ها و یا هیجانات ناشی از انتخابات ندانست و گفت: شورای نگهبان تحت تأثیر جوسازی‌ها و یا هیجانات ناشی از انتخابات قرار نخواهد گرفت، بنابراین به جناح‌ها و فعالان سیاسی توصیه می‌کنم صرفاً به طرح مواضع و ارائه راه حل‌هایی در جهت ارتقای نظام اسلامی و کشور اکتفا کنند.

ابراهیمیان با بیان اینکه شورای نگهبان در صورت یقین پیداکردن نسبت به سوءاستفاده‌های مالی در جریان برگزاری انتخابات برای نامزدهای انتخابات را در تأیید صلاحیت‌ها اعمال خواهد کرد گفت: اثبات این اتهامات را در سرنوشت کاندیداها موثر خواهیم دانست و آن را ملاک نظر قرار می‌دهیم.

وی به جناح‌های سیاسی توصیه کرد که از ترساندن یکدیگر از رد صلاحیت‌های شورای نگهبان پرهیز کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در همین زمینه افزود: آنچه که موضوع رسیدگی اتهامات قضایی بوده است، اگر روزی مورد رسیدگی نهادهای ناظر قرار گیرد نتیجه آن در زمان بررسی صلاحیت‌ها به کار خواهد آمد.

ابراهیمیان در پایان خاطرنشان کرد: در انتخابات سال 88 فرصت بسیار خوبی برای استفاده از مشارکت عمومی به منظور ارتقای ظرفیت‌های نظام ایجاد شد اما نادیده گرفتن برخی توصیه‌ها موجب عدم استفاده از این فرصت شد. بنابراین هرچه زودتر رفتارهای صحیح انتخاباتی و سیاسی درما نهادینه شود.