پايگاه خبري تحليلي «پارس»- رئيس ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: مجموعه آماری که ما برای سال 92 در مساله ورودی و خروجی قاچاق در دسترس داریم حدود 20 میلیارد دلار برآورد شده است.

حبیب‌الله حقیقی، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: مابرای برنامه قاچاق یک برنامه‌ راهبردی تهیه کردیم که مبتنی بر آن بتوانیم رشد قاچاق را متوقف کنیم و در یک دوره زمانی چهار تا پنج ساله بتوانیم قاچاق را به یک شرایطی برسانیم که شرایط قابل مهار و کنترل باشد.

 وي با اشاره به اينكه پدیده قاچاق در کشور ما یک پدیده چند لایه و پیچیده است اظهار داشت: عوامل و عناصر متعددی در بحث قاچاق نقش دارند و به یقین می‌توان گفت که این مسئله تک بعدی نیست. 

وي افزود: از آنجا که این مساله تک‌بعدی نیست مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم می‌دهند و زمینه قاچاق را در کشور فراهم می‌کنند. در این مجموعه عوامل، قسمتی از آن می‌تواند مربوط به شرایط جغرافیایی کشور ما باشد. قسمتی هم می‌تواند مربوط به کشورهای همجواری که ما داریم و شرایط اقتصادی که آنها دارند، باشد. 

حقیقی اضافه كرد: ما با 15 کشور همسایه هستیم و هر کدام از این کشورها قوانین و شرایط اقتصادی مربوط به خودشان را دارند و در بعضی از کشورها هیچ ثبات اقتصادی وجود ندارد. از این رو برخی کشورها برای ما منشا قاچاق محسوب می‌شوند و وقتی هم که به این قضیه ورود می‌کنند ممکن است ابایی ازاین موضوع نداشته باشند.

وي در اين مورد به وضعيت عراق اشاره كرد و گفت:  عراق با توجه به شرایط حاضر خودش و حوزه اقلیمش، برخی کالاهایی که از آن طریق می‌آید، کالای ممنوعه است. بعضا طرح موضوع که می‌شود این گونه اظهار می‌کنند که این کار یک منبع درآمدی برای ما به حساب می‌آید، بنابراین انگیزه‌ای برای مقابله با این موضوع مشاهده نمی‌شود.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به شرايط اقتصادي كشور گفت: یک قسمتی از حوزه مسائل قاچاق نیز به شرایط اقتصادی کشور ایران بازمی‌گردد. به عبارتی قاچاق و فرآیند آن به یک نوعی خروجی وضعیت اقتصادی کشور محسوب می‌شود. 

حقیقی افزود: اگر ما دارای یک اقتصاد سالم باشیم مسائلی مانند قاچاق به حداقل خود می‌رسد. حالا مشکلات دیگری که به مسائلی مانند تحریم و... باز می‌شود در موضوع افزایش قاچاق بی‌نقش نیست. 

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عوامل ديگري از قاچاق كالا اشاره كرد و گفت: در کشور ما سودآوری قاچاق کالا بالا و در مقابل با ریسک پایین همراه است. این مساله باعث تشدید قاچاق در کشور شده است. مشکلات دیگری که در بحث قاچاق وجود دارد فقدان سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی کشور است که خروجی آن بیکاری است. 

حقیقی افزود: زمانی که افراد بیکار باشند به شغل کاذب رو می‌آورند. قاچاق هم یک کار کاذب است. لذا به دلیل سودآور بودن آن با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی کشور توسعه پیدا می‌کند و به تولید داخل ضربه مهلکی وارد می کند. این کار باعث می‌شود که تولید در کشور روند نزولی پیدا کند و به تبع آن جمعیت زیادی بیکار شوند و به شمار آنها افزوده شود. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت بیکاری، قاچاق را به وجود می‌آورد و قاچاق، تولید بیکاری می‌کند.