پايگاه خبري تحليلي «پارس»- اوایل ‌سال‌جاری بود که وزارت راه‌و‌شهرسازی با ارایه پیشنهادی به بانک مرکزی خواستار تأمین حداقل نیمی از ارزش یک واحد مسکونی از طریق تسهیلات بانکی شد. براساس این پیشنهاد باید وام خرید مسکن به ٨٠‌میلیون تومان افزایش می‌یافت تا متقاضیان خرید مسکن بتوانند رویای خانه‌دار شدن خود را به واقعیت نزدیک کنند.

هرچند از همان ابتدا مشکل کمبود منابع مالی برای تامین این مبلغ وام که بیش از ٢ برابر وام فعلی مسکن است، کاملا نمایان بود، ولی نامه‌نگاری‌های مختلف و مشترک وزیر راه و شهرسازی و رئیس‌کل بانک مرکزی متقاضیان خرید مسکن و همچنین فعالان این بازار را امیدوار می‌کرد.

براساس یافته‌های وزارت راه و شهرسازی انتظار خانه‌دار شدن سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ بيشترین طول دوره انتظار برای خانه‌دار شدن خانوارهای ایرانی بوده است، به‌طوری که هر خانوار ایرانی با ذخيره یک‌سوم درآمد خود برای خانه‌دار شدن باید ۳۵‌سال انتظار می‌کشيد و در ‌سال ۹۱ با افزایش قيمت مسکن این ميزان به ٣٦‌سال هم رسيد. همچنین اگر خانوارهای ایرانی در ‌سال ٩١ تمام درآمد سالانه خود را ذخيره کنند ظرف ١٢‌سال خانه‌دار خواهند شد و با ذخيره یک‌سوم حقوق خود باید برای خانه‌دار شدن ٣٦‌سال انتظار  بکشند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که با وام ٣٥‌میلیون تومانی خرید مسکن که با افزوده شدن وام ١٠‌میلیون تومانی جعاله مسکن به ٤٥‌میلیون تومان می‌رسد، به این راحتی نمی‌توان به خانه‌دار شدن امید بست. برهمین اساس بود که وزارت راه و شهرسازی پروژه وام ٨٠‌میلیون تومانی خرید مسکن را روی میز دولت گذاشت تا بلکه تعداد زیادی از مردم که خواهان خرید خانه هستند با استفاده از این وام بتوانند به رویای خود جامه عمل بپوشانند.

آب پاکی روی دست منتظران
درحالی‌که چندین ماه از مطرح شدن پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن به ٨٠‌میلیون تومان می‌گذرد و در این مدت این موضوع با کش‌وقوس‌های فراوانی روبه‌رو بود، اما روز دوشنبه هفته جاری عبده تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی به‌عنوان مبدع این پیشنهاد آب پاکی را روی دست منتظران این مبلغ وام ریخت. براساس گفته‌های وی باوجودی که افزایش تسهیلات وام مسکن موجب رونق گرفتن بازار مسکن می‌شود ولی بانک مرکزی به دلیل کمبود منابع مالی با این پیشنهاد موافقت نکرده است. 
 
هرچند به عقیده حسین عبده تبریزی هم وزارت راه و شهرسازی و هم بانک مرکزی با افزایش سقف وام خرید مسکن موافق هستند ولی کمبود منابع مالی جلوی اجرای این طرح را گرفته است. مشاور وزیر راه و شهرسازی درباره احتمال پرداخت وام ٨٠‌میلیون تومانی به صراحت اعلام کرد که  فکر می‌کنم با توجه به وضع نامناسب نظام بانکی و اعتبارات محدود این طرح اجرایی شود.

وام ٦٠ میلیونی هم با اما و اگر
پس از آن‌که پیشنهاد وام ٨٠‌میلیون تومانی وزارت راه و شهرسازی برای تصویب به دست‌انداز نظام بانکی افتاد و پیشنهاد‌دهندگان از تصویب آن ناامید شدند، بانک مسکن به‌عنوان بانک تخصصی بازار مسکن پیشنهاد دیگری را البته با یک درجه تقلیل روی میز بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار گذاشت. براساس طرحی که  بت شکن، مدیرعامل بانک مسکن جزییات آن را اعلام کرد، این بانک با تکیه بر منابع خود و عمدتا با استفاده از سپرده‌های مردم پیشنهاد داده است تا به جای وام ٨٠‌میلیون تومانی با ٢٠‌میلیون تومان کاهش وام ٦٠‌میلیون تومانی به متقاضیان خرید مسکن واگذار کند.

هرچند این پیشنهاد ٢٠‌میلیون تومان کمتر از پیشنهاد اولیه برای تامین ٥٠‌درصد از ارزش یک واحد مسکونی است اما بازهم باعث امیدواری متقاضیان خرید مسکن شد. هرچند این پیشنهاد نیز باید از تمام موانع بانک مرکزی و سپس شورای پول و اعتبار عبور کند ولی مسئولان بانک مسکن امیدوارند که باتوجه‌به این‌که این وام فشاری بر منابع بانک مرکزی نمی‌آورد و تماما از طریق سپرده‌های مردم تأمین می‌شود، احتمال تصویب آن زیاد است.

رقم اقساط یکی از موانع
باوجود این‌که تمام متقاضیان از افزایش سقف وام خرید مسکن اظهار رضایت کرده و از آن استقبال می‌کنند اما زمانی‌که با یک حساب سرانگشتی مبلغ اقساطی که باید ماهانه به بانک بپردازند را محاسبه می‌کنند کمی ناامید می‌شوند. چراکه با محاسبه حداقل مبلغ سود ١٥‌درصدی وام خرید مسکن که از سوی بانک مسکن پرداخت می‌شود متقاضیان این وام باید رقمی درحدود ماهانه یک‌میلیون تومان به‌عنوان قسط بپردازند که این مبلغ از عهده هرکسی برنمی‌آید.

درواقع میزان حقوق کسانی که هم‌اکنون نیازمند دریافت وام خرید مسکن هستند به قدری نیست که اقساط بالای وام را پوشش دهد. این درحالی است که وام ٣٥‌میلیون تومانی فعلی خرید مسکن نیز اقساطی درحدود ٥٠٠‌هزار تومان در هر ماه است که همین مبلغ نیز فشار زیادی به وام‌گیرندگان وارد می‌کند. حال اگر متقاضی بخواهد ٢برابر این مبلغ را بپردازد به‌طور قطع با مشکل روبه‌رو می‌شود. بنابراین علاوه‌بر مشکل تأمین مالی وام‌های با سقف بالا مشکل اصلی دیگر میزان اقساط آن است که باید در طرح‌های پیشنهادی مورد دقت قرار گیرد. چراکه اگر با اقساط بالا وامی پرداخت شود به درد اقشار متوسط روبه بالا و با درآمدهای بالا می‌خورد که اساسا درخصوص خرید خانه مشکل کمتری نسبت به اقشار کم‌درآمد دارند.