پايگاه خبري تحليلي «پارس»- زهرا حاجيان- گرايش عمومي به استفاده از داروهاي گياهي و به طور کلي فرآورده هاي طبيعي در جهان به ويژه در سال هاي اخيررو به افزايش بوده است . به نحوي که طبق اعلام سازمان بهداشت جهاني ؛ در حال حاضر بيش از 75درصد مردم آلمان و بلژيک و ۷۴درصد مردم انگليس از ظرفيت هاي طب سنتي و گياهان دارويي استفاده مي‌کنند و همچنين در چين بيش از 80 درصد سلامت مردم وابسته به طب سنتي است.معاون طب سنتي وزارت بهداشت نيز در اين باره مي گويد: 77 درصد مردم آلمان، 75 درصد فرانسويان، 48 درصد مردم استراليا و 42 درصد آمريکايي ها به نحوي از ظرفيت هاي طب سنتي و گياهان دارويي استفاده مي کنند. 

سهم ناچيز طب سنتي در نظام سلامت کشور
اين آمارهاي قابل توجه در خصوص بهره مندي کشور هاي مختلف جهان از قابليت هاي طب سنتي در حالي اعلام مي شود که طب سنتي؛ با وجود سابقه در خشان وچند هزار ساله اي که در ايران داشته وهمچنين با وجود رويکرد قابل توجه مردم به استفاده از قابليت هاي اين نوع طب ؛در حال حاضر سهم ناچيزي را در نظام سلامت به خود اختصاص داده و بااستقبال کمي از سوي پزشکان مواجه است. به نحوي که کمتر مي بينيم پزشکان در روند تکميل خدمات درماني ، در صورت لزوم، استفاده از روش هاي مختلف طب سنتي مانند حجامت، زالودرماني ،داروهاي گياهي و... را که آثار آن ها به لحاظ علمي نيز اثبات شده است، براي بيماران تجويز کنند.به گفته معاون طب سنتي وزارت بهداشت، در حال حاضر با وجود اقدامات مهم وموثري که در زمينه توسعه و ترويج طب سنتي در قالب ايجاد دانشکده هاي طب سنتي ، تربيت متخصصان اين حوزه وحمايت از توليد دارو هاي گياهي در کشور انجام شده است، متاسفانه به نظر مي رسد در اين زمينه حلقه مفقوده اي وجود دارد مبني براين که رويکرد پزشکان به تجويز داروهاي گياهي ضعيف است به طور کلي اگر پزشکان رغبت بيشتري به تجويز داروهاي گياهي براي درمان بيماران داشته باشند،ظرف مدت کوتاهي خواهيم ديد که صنعت گياهان دارويي در کشور متحول خواهد شد.

برخورداري از 8 هزار گونه گياهي متنوع
خدادوست تصريح مي کند: در حال حاضر ايران با برخورداري از 8 هزار گونه گياهي متنوع که 2500 گونه از آن ها مصارف دارويي دارند ، خاستگاه اصلي گياهان دارويي در جهان است ، به نحوي که هم اکنون تنوع گياهان دارويي در ايران 4 برابر قاره اروپاست.

56 قلم داروي گياهي تحت پوشش بيمه قرار گرفته است
همچنين طي سال هاي اخير بيش از 200 قلم داروي گياهي در کشور توليد شده است که حدود 56 قلم از اين دارو ها تحت پوشش بيمه قرار گرفته اند اما متاسفانه اين دارو ها هنوز در نسخ پزشکان ما جايي ندارندودليل آن هم شناخت کافي نداشتن پزشکان از تاثيرات اين دارو ها و کم عارضه بودن آن‌هاست .

سهم داروهاي گياهي در نسخ پزشکان در اروپا بين 30 تا 40 درصد است
وي معتقد است با وجود اثربخشي ثابت شده  داروهاي گياهي ، متاسفانه سهم اين داروها در نسخ پزشکان ايراني بسيار اندک است در حالي که اين سهم در اروپا بين 30 تا 40 درصد است .

به گفته دکتر علي اکبر ولايتي رئيس گروه علمي طب سنتي و طب اسلامي فرهنگستان علوم پزشکي ، در همه جاي دنيا، طب سنتي مورد استقبال روزافزون مردم است و در کشور آمريکا به دليل گرايش و تمايل عامه مردم به طب سنتي، حرکتي به عنوان دموکراتيزه کردن طب آغاز شده است. يعني مردم در انتخاب روش طبي (جديد يا طب هاي سنتي) آزادند.وي با بيان اين که آنچه طب سنتي را زنده نگه داشته است، اقبال مردم و پذيرفته شدن جهاني آن است، مي گويد: در 40 درصد نسخه هاي پزشکان اروپايي، داروهاي طب سنتي تجويز مي شود.دکتر ولايتي با اشاره به جايگاه و اهميت طب سنتي تصريح مي کند: امروزه بسياري از پرسش ها در طب سنتي پاسخ دارد و طب جديد در مقابل آن سکوت کرده است، يکي از اقدامات مهمي که براي ارتقاي جايگاه طب سنتي بايد انجام شود، انجام کار علمي قانونمند و کارشناسي شده است تا راه براي سوء استفاده افرادي که دانشي از اين رشته ندارند، مسدود شود.

برنامه هاي احياي جايگاه طب سنتي
خدادوست معاون طب سنتي وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات در دست انجام براي احياي جايگاه طب سنتي در کشور و ترويج اين نوع طب در بين پزشکان ،از تدوين بسته هاي آموزشي طب سنتي براي پزشکان خبر مي دهد که قرار است با کمک اين بسته هاي آموزشي ،پزشکان در برنامه هاي باز آموزي تحت آموزش مداوم طب سنتي قرار گيرند .

تدوين بسته هاي آموزشي براي بهورزان
او اضافه مي کند : همچنين بسته هاي آموزشي براي بهورزان تدوين شده است تا در آموزش گروه هاي بهورزي در خانه هاي بهداشت به کار گرفته شود و بهورزان با مباني طب سنتي واصلاح سبک زندگي آشنا شوند و به تدريج اين مباني در سيستم شبکه بهداشت و در مان کشور جاي خود را باز کند و بتوانيم از اين ظرفيت براي سلامت مردم استفاده کنيم.

2 واحد طب سنتي به دروس همه گروه هاي پزشکي اضافه مي شود

زهرايي-معاون طب سنتي وزارت بهداشت اعلام کرد:در جلسه شوراي سياست گذاري سلامت با حضور وزير بهداشت ، مقرر شد 2واحد درسي به صورت اجباري وبا موضوع مباني طب سنتي ايران و استفاده از ظرفيت هاي گياهان دارويي ودارو هاي گياهي در همه گروه هاي پزشکي گنجانده شود.خدادوست افزود:اين اقدام در راستاي آشنايي پزشکان با اين حوزه اجرايي خواهد شد.

ضرورت توسعه آموزش آکادميک پزشکان در حوزه طب سنتي
عباس حاجي آخوندي(مشاورسابق طب سنتي وزير بهداشت)- بي شک يکي از راهکارهاي توسعه سلامت در کشور، توسعه طب سنتي است .اکنون طب سنتي به يک گرايش جهاني در حوزه درمان تبديل شده است و کارشناسان سازمان بهداشت جهاني نيز طي ساليان اخير خواستار توجه بيشتر دولت ها به اين مهم شده اند براين اساس با توجه به رويکردي که در زمينه توسعه کاربرد هاي طب سنتي در کشور هاي مختلف ايجاد شده است ؛ در حال حاضر مردم بسياري از کشورها به دنبال يافتن شيوه هايي از درمان هاي طبيعي هستند تا علاوه بر درمان بيماري هايشان، از اين ظرفيت براي پيشگيري از ابتلا به بيماري ها نيز بهره ببرند. رشد تقاضا در اين زمينه و از طرف مردم، بدون شک نشان دهنده جايگاه قابل ملاحظه  طب سنتي در عرصه بهداشت و درمان است.ايران با در اختيار داشتن گنجينه طب سنتي بسيار غني ؛ پتانسيل بسيار عظيمي را در اختيار دارد که مي تواند از اين ظرفيت غني در ارائه خدمات سلامتي به جامعه و در راستاي توسعه انساني بيشترين بهره بر داري را به عمل آورد . طي سال هاي گذشته اگر چه اقدامات وسيع و موثري نظير تاسيس دانشکد ه ها، سلامتکده ها و کلينيک هاي طب سنتي به منظور احياي اين نوع طب در کشور انجام شده است، اما هنوز هم به نظر مي رسد با وجود سابقه در خشاني که ما در زمينه طب سنتي در کشور داريم ؛ توسعه اين نوع طب و نظام سلامت و احياي آن در حد مورد انتظار نبوده و هنوز هم بخش اندکي از امکانات پزشکي سلامت در اختيار طب سنتي است وبه نظر مي رسد تا زماني که آموزش طب سنتي به صورت سازمان يافته و مداوم در برنامه آموزش پزشکان گنجانده نشود نمي توان انتظار داشت که طب سنتي بتواند در عرصه خدمات پزشکي کشور سهم قابل ملاحظه اي را به خود اختصاص دهد .

براين اساس در حال حاضر حلقه مفقوده توسعه طب سنتي در کشور ؛ توسعه آموزش رسمي و آکادميک پزشکان در کشور است اين اقدام اگر چه در سال هاي اخير با ايجاد دانشکده هاي طب سنتي کليد خورده اما نيازمند تقويت بيشتر است تا از اين طريق با توجه به تخصص و آشنايي عميقي که دانش آموختگان حوزه طب سنتي با اين نوع طب پيدا مي کنند، زمينه اي فراهم شود تا به تدريج ارائه خدمات طب سنتي در کشور گسترش يابد و طب سنتي در کشور ما جايگاه ديرينه خود را باز يابد .

56 دانش آموخته طب سنتي جذب دانشگاه هاي پزشکي مي شوند
پارسا- در حال حاضر 56 دانش آموخته طب سنتي در کشور داريم که اين تعداد اولين گروه دانش آموختگان طب سنتي در کشور هستند که بنابه تعهدات قانوني که به وزارت بهداشت دارند، براي ترويج رشته طب سنتي و تربيت بيشتر دستياران و دارو سازان طب سنتي جذب دانشگاه هاي علوم پزشکي مي شوند.

دکترخدادوست معاون طب سنتي وزارت بهداشت ضمن اعلام اين مطلب افزود: ترويج رشته طب سنتي در حال حاضر نيازمند وجود مدرساني است که بتوانند در دانشکده هاي طب سنتي نسبت به تربيت بيشتردستياران و دارو سازان طب سنتي اقدام کنند و از سوي ديگر با جذب اين افراد در دانشکده هاي طب سنتي، آن ها مي توانند در کلينيک هاي طب سنتي که زير نظر دانشکده هاي طب سنتي در بسياري از استان هاي کشور داير شده است ، فعاليت داشته باشند .

وي ادامه داد :فراترازاين، وزارت بهداشت راه حل هايي رانيزازنظر قانوني پيش بيني کرده است تابخش خصوصي نيز امکان ايجاد سلامتکده هاي طب سنتي را بارعايت استانداردهاي وزارت بهداشت داشته باشدواز سوي ديگرمتخصصان طب سنتي نيز که براي اجراي تعهدات قانوني خود در راستاي تربيت متخصصان ، جذب دانشگاه ها شده اند، مجاز باشند مسئوليت فني سلامتکده هاي بخش خصوصي رابه عهده بگيرند تا از اين طريق خدمات طب سنتي در سطح عموم گسترش وتوسعه بيشتري يابد. وي همچنين درباره آخرين وضعيت آيين نامه طبابت طب سنتي نيز اظهار داشت : اجراي اين آيين نامه منوط به تربيت متخصصان طب سنتي است که در دولت قبل براي اجرايي شدن آن تدابير لازم اتخاذ نشد اما در حال حاضر با تدابيري که انديشيده شده است، بخش خصوصي با ايجاد سلامتکده هاي طب سنتي ودر تعامل با دانشگاه ها مي تواند در قالب اين تفاهم نامه به ارائه خدمات بپر دازد . دکتر خدادوست درباره طرح آموزش مباني طب سنتي به پزشکان نيز تصريح کرد : متاسفانه يکي از مشکلات عمده ما در بحث ترويج طب سنتي نا آشنايي پزشکان با اين مقوله است به نحوي که ما در حال حاضر 56 قلم داروي گياهي را تحت پوشش بيمه داريم اما پزشکان اين دارو ها را نسخه نمي کنند و دليلش هم اين است که با اثر بخشي اين دارو ها آشنايي ندارند .