به گزارش پارس به نقل از مهر ؛ خلیان شرکت ایران ایر با بیان اینکه رایزنی هایی را برای سوخت گیری در ایتالیا و کشورهای اسکاندیناوی انجام دادیم، گفت: سوختگیری در فرودگاه دوم زیان 20 هزار دلاری را به هر هواپیمایی ایران ایر وارد می کند.

علی زرگر در کارگاه آموزشی ایران ایر با عنوان اولویت‌های پروازی در پاسخ به پرسش مهر در خصوص اینکه اضافه سوخت هواپیماهای ایرانی در پروازهای بلندمدت ایمنی را با خطر مواجه نمی کند، گفت: در صورتی که سانحه‌ای ایجاد شود که میزان سوخت اضافه مشکل ایجاد کند، اگر امکان باشد سوخت اضافه را در هوا تخلیه می‌کنیم و یا اینکه آن را در هوا می سوزانیم.

وی افزود: اگر هواپیما امکان این دو کار را نداشته باشد، دستورالعمل هایی وجود دارد که ایمنی را در زمان فرود تامین کند. در هر صورت ما برای تامین سوخت هواپیماها در پروازهای بلندمدت مجبوریم تا سوخت اضافی داشته باشیم، زیرا تحریم‌ها به ما اجازه سوخت گیری در برخی فرودگاه های اروپا را نمی‌دهد.

خلبان شرکت ایران ایر، با اشاره به اینکه تحریم ها فشار زیادی را به صنعت حمل و نقل هوایی وارد می‌کند، بیان کرد: در چند ماه گذشته توانستیم برای سوخت گیری در برخی از فرودگاه های اروپا رایزنی هایی را انجام دهیم که در حال حاضر فرودگاه هایی در ایتالیا و کشورهای اسکاندیناوی به ما سوخت می دهند، اما مجبوریم از فرودگاه مقصد تا فرودگاه این کشورها سوخت اضافه داشته باشیم. اما در دیگر کشورهای اروپایی مانند آلمان، انگلیس، هلند و فرانسه به هواپیماهای ایران ایر سوخت نمی‌دهند.

زرگر با تاکید براینکه بر اساس قانون یاتا و ایکائو نباید هیچ سازشی بین ایمنی و حمایت از حقوق مسافر وجود داشته باشد، گفت: تاخیر ناشی از نقص فنی هواپیماها با عنوان شرایط فوق العاده در نظر گرفته می شود و در تمام کشورهای دنیا این موضوع خارج از مسئولیت ایرلاین است.

وی با اشاره به اینکه شرکت ایران ایر در هفته ۳۰ پرواز بین المللی دارد، گفت: ما به شدت از سوی کمیته ایمنی هوایی اروپا تحت فشار قرار داریم و موظفیم که کوچکترین اشکالات را برطرف کنیم، به همین دلیل برخی مواقع شرکت ها در شرایط هوایی نامناسب و یا برخی عوامل دیگر پرواز می کند، اما ما به هیچ عنوان در پرواز ریسک نمی کنیم.

این خلبان ایرباس ۶۰۰-۳۰۰ شرکت ایران ایر، در خصوص هزینه های پروازی که در پروازهای بلندمدت به هما تحمیل می شود، تصریح کرد: هواپیما اگر سوخت زیادی حمل کند باید مسافر کمتری را داشته باشد، به همین جهت حدود ۲۰ درصد مسافر کمتری را سوار هواپیما می کنیم که این زیان مضاعفی را به شرکت تحمیل می‌کند.

زرگر اضافه کرد: لندینگ اضافه در فرودگاه دیگر برای سوختگیری هم ۱۸ تا ۲۰ هزار دلار هزینه اضافی را به هر هواپیما اضافه می کند ضمن آنکه چک های دوره ای هم برای این هواپیماها که نشست و برخاست بیشتری دارند، افزایش می یابد.

وی در پاسخ به پرسش مهر در خصوص سهم بالای عوامل فنی در بروز تاخیرات پروازی شرکت های ایرانی گفت: ما در تحریم شدید قطعه هواپیما قرار داریم و انبارهای ما مانند شرکت های درجه یک مملو از قطعه نیست، ضمن آنکه عمر هواپیماها بسیار بالا است و چک های دوره ای زیادی انجام می شود بنابراین در این شرایط، طبیعی است که عوامل فنی بیشترین سهم را در تاخیرات داشته باشند.

این خلبان شرکت ایران ایر، افزود: با وجود تمام این مشکلات ما در رتبه های بالای ایمنی شرکت های هواپیمایی قرار داریم و هنر ما هم اینجا مشخص می شود که با وجود این شرایط توانستیم ایمنی را حفظ کنیم در غیر این صورت حفظ ایمنی در هواپیمایی با برند جدید و نو، آسانتر است.

زرگر در خصوص مشکلاتی که در یک پرواز ایران ایر در زمان اربعین حسینی(ع) رخ داده بود و مسافران از هواپیما پیاده نشدند، گفت: در زمان اربعین یک شرکت هواپیمایی داخلی قیمت بلیت را به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رساند، اما ما بر روی عدد ۶۵۰ هزار تومان ایستادیم زیرا معتقدیم که نان ایران ایر را نباید از زائران امام حسین(ع) تامین کنیم.

وی افزود: هواپیمای ۷۴۷ ایران ایر برای تامین نیاز بازار در اربعین حسینی(ع) با وجود اینکه بک آپ هم برای هواپیما نداشتیم، وارد این مسیر شد در صورتی که زیان زیادی را هم به شرکت وارد کرد.

خلبان شرکت ایران ایر، با بیان اینکه در یک پرواز اربعین تاخیر بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت اتفاق افتاد که ناشی از اشکال فنی بود، بیان کرد: متاسفانه با تحریک افرادی، مسافران از هواپیما پیاده نشدند البته به آنها هم حق می دهیم، زیرا از بغداد تا فرودگاه را پیاده آمده بودند، اما در هر صورت مشکل از شرکت ایران ایر نبود.

این خلبان ایرباس ۶۰۰-۳۰۰ شرکت ایران ایر، در خصوص پرواز بوشهر هم اظهار داشت: متاسفانه تاخیر پرواز بوشهر ناشی از بدی آب و هوا بود، اما مسافران جلوی پرواز مشهد را گرفتند و سازمان هواپیمایی هم با وجود بخشنامه ای که در دوره علی نیکزاد مبنی بر کنسلی پرواز در بیش از یک و نیم ساعت تاخیر، صادر شده بود، اما حمایتی از ایران ایر انجام نداد و سکوت کرد درحالیکه هزینه آن را ایران ایر پرداخت.