به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، سردار اسکندر مومنی در نشست خبری که صبح امروز(شنبه) در ساختمان ستادی پلیس راهور برگزار شد، اظهار کرد: از ابتدای ورود وسیله نقلیه تا انقلاب ۵۷، یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در کشور شماره گذاری شده بود که این عدد اکنون از مرز ۲۸ میلیون عبور کرده است.

وی در ادامه عنوان کرد: در سال ۵۷، ۳ درصد از مردم وسیله نقلیه داشته که اکنون این رقم به ۳۶ درصد رسیده است.

این مقام مسئول پلیس در ادامه به شماره گذاری خودرو‌ها در سال جاری اشاره و تاکید کرد: از ابتدای سال یک میلیون و ۱۰۴ هزار و ۴۱۰ خودروی صفر داخلی شماره گذاری شده که به نسبت سال‌ گذشته ۷۳ درصد افزایش شماره گذاری خودرو‌های داخلی را داشتیم و ۸۱ هزار و ۱۲۴خودروی وارداتی شماره گذاری شده که در مقایسه با سال گذشته ۵۳ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در طول سال جاری ۴۵۶ هزار و ۱۰۷ دستگاه موتور سیکلت شماره گذاری شده که به نسبت مشابه سال گذشته ۷۵ درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در سال جاری ۲۰۸ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده است، گفت:امسال هزار و سیزده تن به نسبت مشابه سال گذشته در تصادفات کشته شده‌اند و ۶.۵ درصد کاهش تلفات را داشته‌ایم و در این بین استان مرکزی، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی بیشترین کاهش تلفات و استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام و تهران شرق بیشترین افزایش تلفات را داشته‌اند.

وی بیان کرد:‌ در سال ۲۰۱۴ تعداد کشته‌‌های ناشی از تصادفات از ۱ میلیون و ۲۷۰ هزار کشته در سال به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار کشته در دنیا افزایش داشته که پیش بینی می‌‌شود در سال ۲۰۳۰ این عدد ۲ برابر افزایش پیدا کند.

وی گفت: در طرح ترافیکی پلیس راهور که بخشی از آن درون شهری است و در اسفند ماه با توجه به افزایش تردد در معابر شهری و با توجه به مراجعه‌ی مردم به مراکز خرید، طرح ترافیکی با افزایش استقرار نیروهای پلیس اجرا می‌شود و بخش دیگر آن نیز در قالب طرح ترافیکی ویژه نوروز در حوزه برون شهری و این طرح از ۲۵ اسفند تا پایان تعطیلات اجرا می‌شود.

سردار مومنی به افزایش ساعات کار فعالیت مراکز شماره گذاری اشاره و تصریح کرد: با توجه به حجم مراجعات در اسفند ماه، ساعت کار مراکز شمارش گزاری افزایش می‌یابد.

که بر همین اساس از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۷ و در دهه‌ی دوم اسفند از ۷ صبح تا ۱۹ و در دهه‌ی سوم فعالیت مراکز شماره گذاری از ۷ صبح تا ۲۲ است و در صورت مراجعات بیشتر، احتمال شبانه روزی شدن فعالیت این مراکز وجود دارد.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: سه طرح پلیس در سال‌های آتی موضوع غیر حضوری کردن شماره گذاری خودرو، برگزاری‌ آزمون‌های متمرکز آیین نامه که در سال به صورت سراسری در چند مقطع برگزار می‌شود و سومی راهبرد برنامه‌ی پلیس، کاهش سوانح به ۱۴ هزار کشته در سال است که به دنبال آن هستیم تا پایان سال ۹۵ این اتفاق رخ دهد و میانگین کشته‌ها نیز از ۶.۵ کشته به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه، به ۴ کشته به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه داریم.

وی گفت: در ایام دهه فجر تمامی خودرو‌هایی که با استاندارد‌های یورو ۴ و دو ایربگ تولید شوند، در سال ۹۴ سند و سال شماره گذاری خودرو‌ها تعیین می‌شود و به خودرو ساز‌ها ابلاغ کرده‌ایم که قیمت خودروهای مدل ۹۳ و ۹۴ تفاوتی وجود نداشته باشد.

مومنی تصریح کرد: در کشور ما می‌‌بایست یک سازمان متمرکز داشته باشیم که پس از وقوع یک حادثه، عملیات آتش نشانی، امداد رسانی و نجات انجام شود اما این در حالی است که سه سازمان آتش نشانی، هلال احمر و امداد و نجات هر یک جداگانه فعالیت خود را انجام می‌دهند و می‌بایست این سه سازمان به صورت متمرکز در یک مجموعه ادغام شوند.

وی بیان کرد: برای شماره گذاری موتور سیکلت حداقل می‌بایست استاندارد‌های یورو ۳ را داشته باشند تا مجوز شماره گذاری صادر شود.

این مقام مسئول پلیس در پایان افزود: امسال آخرین سالی است که وانت پیکان شماره گذاری می‌شود و دیگر این وسیله نقلیه به موزه می‌پیوندد و در خصوص شماره گذاری وانت پیکان می‌بایست به این موضوع اشاره کرد که این خودرو یکی از خودرو‌های خطرناک است و در سال‌های آتی برای عدم شماره گذاری وانت پیکان تصمیماتی گرفته می‌شود اما در صورتیکه شاهد تغییرات اساسی در تولید وانت پیکان باشیم، برای شماره گذاری این خودرو مشکلی وجود ندارد.