پايگاه خبري تحليلي «پارس»- خودروهای هاچ‌بک شهری خودروهایی کوچک و جادار هستند و مهم‌ترین ویژگی این خودروها این است که می‌توان آنها را در فضاهای کوچک به آسانی پارک کرد.
 
به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، این روزها خودروهای هاچ بک زیادی روانه بازار شده است که با توجه به کم مصرف بودن، برخورداری از توان پیشرانه مناسب، اتاق کوچک و امکانات خوبی که دارند بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. در خودروهای هاچ بک صندوق عقب تقریبا حذف شده و شیشه عقب خودرو و در صندوق عقب یکی است. به این ترتیب با باز شدن در صندوق عقب می توان علاوه بر فضایی که برای گذاشتن بار و اسباب و وسایل در نظر گرفته شده است به اتاق خودرو نیز دسترسی داشت. به طور کلی در گذشته خودروهای هاچ بک در مقایسه با خودروهای معمولی یا صندوق دار کمتر مورد توجه بودند. شاید دلیل اصلی این کم توجهی شکل ظاهری این خودروها بود که اندکی غیرعادی به نظر می رسید، اما در سال های اخیر انواع مختلفی از خودروهای هاچ بک به بازار عرضه شده که طراحی جدید و زیبایی این خودرو ها موجب شده بسیاری از جوانان و بویژه خانم ها به خرید خودروهای هاچ بک علاقه مند شوند.

پژو 206 تیپ 2
نوع موتور: 4 سیلندر 8 سوپاپه (در تیپ های دیگر 16 سوپاپه است)

حجم موتور: 1360 سی سی (تیپ 6 : 1587)

حداکثر قدرت: 75 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه (تیپ 6 : 110 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه)

حداکثر گشتاور: 118 نیوتن متر در 3400 دور در دقیقه (تیپ 6 : 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه)

جعبه دنده: 5 دنده دستی (تیپ 6 : 4 دنده خودکار )

شتاب صفر تا صد: 14.1 ثانیه (تیپ 6: 11.4 ثانیه)

حداکثر سرعت: 170 کیلومتر در ساعت

وزن خودرو: 1024 کیلوگرم (تیپ 6 : 1096 کیلوگرم)

مصرف سوخت ترکیبی: 6.3 لیتر در هر صد کیلومتر

قیمت خودرو در بازار آزاد: 33 تا 46 میلیون تومان (در تیپ های مختلف)

پژو 206 یکی از پرطرفدارترین خودروهای هاچ بک در ایران است. اگرچه این خودرو 15 سال پیش طراحی شده، اما بر خلاف دیگر خودروهای هم سن و سال خود هنوز رنگ کهنگی و پیری به خود نگرفته است و همچنان از نظر ظاهری خودروی زیبایی به نظر می رسد. با توجه به گشتاور بهتر و وزن کمتر در مقایسه با ام. وی. ام 315 شتاب بیشتری دارد. سیستم ترمز در این خودرو بسیار مجهز تر و یک سر و گردن بالاتر از ام. وی. ام 315 است. به طور کلی گفته می شود این خودرو از نظر سواری بی عیب و نقص است و تنها ایرادی که به این ماشین گرفته می شود فضای محدود در نظر گرفته شده برای سرنشینان عقب خودرو است. طراحی این خودرو در سال های اخیر تغییری نکرده، اما طراحی و تولید این خودرو در گذشته بر اساس آخرین دستاوردهای مهندسی و استانداردهای روز دنیا انجام شده و همین ویژگی موجب شده است پژو 206 بتواند کماکان رقیبی جدی برای بسیاری از خودرو های امروزی باشد. شتاب بالا، قابلیت های دینامیکی و مصرف پایین سوخت از جمله ویژگی های منحصر به فرد این خودرو است. یکی از ویژگی های منفی پژو 206 حجم صندوق عقب این خودرو است که با کمک باربندهای صندوق مانند می توان این مشکل را تاحدی برطرف کرد. گرچه این خودرو از ایمنی بالایی برخوردار است، اما در سرعت های بالاتر از 120 کیلومتر در ساعت ایمنی آن کاهش پیدا کرده و امکان واژگون شدن خودرو وجود دارد. پژو 206 در تیپ های مختلفی به بازار عرضه می شود که این تیپ بندی با توجه به تغییرات در امکانات در نظر گرفته شده موجب ایجاد سهولت در انتخاب محصول با توجه به هزینه در نظر گرفته شده برای خرید خودرو می شود. پژو 206 تیپ 2 و تیپ 5 در مقایسه بسیار پرفروش تر بوده است.

ام.وی.ام 315
نوع موتور: 4 سیلندر 16 سوپاپه

حجم موتور: 1497 سی سی

حداکثر قدرت: 107 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور: 140 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه

جعبه دنده: 5 دنده دستی

شتاب صفر تا صد: 11 ثانیه

حداکثر سرعت: 170 کیلومتر در ساعت

وزن خودرو: 1210 کیلوگرم

مصرف سوخت ترکیبی: 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر

قیمت خودرو در بازار آزاد: 38 تا 40 میلیون تومان

در گذشته به نظر می رسد اغلب خودورهای هاچ بک اندکی به دور از خلاقیت طراحی شده اند اما در حقیقت تصور خودروسازان این بود که این نوع طراحی برای خودروهای هاچ بک بسیار مناسب است. این هاچ بک برخلاف خودروهای هاچ بک قدیمی از نظر شکل ظاهری بسیار خلاقانه طراحی شده است. اگر از چهره تکراری پژو 206 به عنوان یکی از پرطرفدارترین خودروهای هاچ بک در ایران خسته شده اید و به دنبال تنوع می گردید شاید این محصول نوظهور بتواند گزینه مناسبی برای شما باشد. البته باید این نکته را به خاطر داشته باشید که این یک رقیب چینی است. عده ای بر این باورند نمای جلو این خودرو شباهت زیادی به پژو 206 دارد و به همین دلیل زیبا به نظر می رسد. در مقابل عده ای دیگر می گویند رینگ های اسپرت و کم عرض بودن شیشه های این خودرو از جمله ویژگی هایی است که موجب زیبایی شکل ظاهری ام. وی. ام 315 شده است. اگر با توجه به بودجه و امکانات مورد انتظارتان از یک خودرو این هاچ بک را انتخاب کنید می توانید مطمئن باشید کسی شما را بدسلیقه خطاب نمی کند. از نظر طراحی داخلی ام. وی. ام 315 در مقایسه با پژو 206 بسیار پر زرق و برق تر به نظر می رسد، اما از نظر کیفیت و سبک طراحی پژو 206 برنده این رقابت است. ام. وی. ام 315 در مقایسه با پژو 206 حجم موتور کمتر و وزن بیشتری دارد و اختلاف وزن 200 کیلویی این دو خودرو با هم می تواند در رانندگی بسیار اثرگذار باشد. معمولا خودروسازان چینی در تولید خودرو امکانات را قربانی کیفیت می کنند. ام.وی.ام 315 به طیف وسیعی از امکانات مختلف مجهز شده است و در مقایسه با دیگر رقبا از نظر امکانات رفاهی چیزی کم ندارد. اگر بخواهید از بین پژو 206 و ام. وی. ام 315 یکی را انتخاب کنید، با توجه به این که از نظر امکانات، طراحی و شتاب تفاوت زیادی بین آنها وجود ندارد، انتخاب سختی است و کاملا به سلیقه و نظر شخصی شما وابسته است. مگر این که بخواهید پژو 206 تیپ 6 را انتخاب کنید که در این صورت با توجه به داشتن دنده اتوماتیک به ام. وی. ام 315 ارجحیت دارد.

مزدا 2
نوع موتور: 4 سیلندر 16 سوپاپه

حجم موتور: 1498 سی سی

حداکثر قدرت: 102 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور: 135 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

جعبه دنده: 4 دنده اتوماتیک تیپ ترونیک

شتاب صفر تا صد: 11 ثانیه

حداکثر سرعت: 175 کیلومتر در ساعت

وزن خودرو: 1055کیلوگرم

مصرف سوخت ترکیبی: 6.3 لیتر در هر صد کیلومتر

قیمت خودرو در بازار آزاد: 76 میلیون تومان

نسل اول این خودرو از سال 1997 تا 2002 روانه بازارهای جهانی شد. سال 2003 بر اساس پیشنهادهای مطرح شده از سوی مشتریان در طراحی این خودرو تغییراتی ایجاد شد. از سال 2008 تا 2011 نسل سوم این خودرو در بازارهای جهانی عرضه شد. اکنون آخرین مدل این خودرو که از نظر ایمنی، مصرف سوخت و راحتی در سفر تغییراتی را پشت سر گذاشته همزمان با اروپا و آمریکا در ایران عرضه شده است. نسل سوم مزدا 2 هاچ بک از نظر طراحی و خصوصیات دینامیکی بی نقص است. آنچه در فضای داخلی این خودرو بیش از هر ویژگی دیگری مورد توجه قرار می گیرد طراحی جدید صفحه های کیلومترشمار و سرعت سنج است که در آن سطوح سیاه با اعداد سفید جایگزین نمایشگرهای سفید با اعداد سیاه شده است. به طور کلی این خودرو نه تنها از نظر طراحی بیرونی بلکه از نظر طراحی داخلی نیز به سبک اسپرت نزدیک تر شده است. بسیاری از متخصصان و کارشناسان خودرو بر این باورند که نسل های قبلی مزدا 2 نمی توانست رقیب جدی برای پژو 206 باشد اما نسل جدید این خودرو با توجه به اصلاحات انجام شده در بخش های مختلف و تغییراتی که از نظر ایمنی، امکانات و طراحی در آن ایجاد شده برگ برنده را از آن خود کرده است. البته باید این نکته را مد نظر قرار داد که هزینه تعمیر و نگهداری مزدا 2 در مقایسه با یک خودرو داخلی مانند پژو 206 که قطعات و لوازم یدکی موردنیاز آن براحتی در دسترس است، به مراتب بسیار بیشتر است. اگرچه اروپایی ها بر این باورند این هاچ بک در مقایسه با دیگر خودروهای هاچ بک نمی تواند حرف زیادی برای گفتن داشته باشد، اما در مقایسه با دیگر خودروهایی که ما در اینجا مورد بررسی قرار داده ایم در صدر قرار می گیرد.

تویوتا یاریس
نوع موتور: 4 سیلندر 16 سوپاپه

حجم موتور: 1298 سی سی

حداکثر قدرت: 84 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور: 121 نیوتن متر در 4400 دور در دقیقه

جعبه دنده: 4 دنده اتوماتیک

شتاب صفر تا صد: 14 ثانیه

حداکثر سرعت: 165 کیلومتر در ساعت

وزن خودرو: 1010کیلوگرم

مصرف سوخت ترکیبی: 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر

قیمت خودرو در بازار آزاد: 107 میلیون تومان

تویوتا یاریس که در بعضی کشورها از آن با عنوان VIOS نام برده می شود خودرو جوانی است. نسل اول این خودرو سال 2002 معرفی شد که در بازار ایران عرضه نشد. پنج سال بعد نسل دوم تویوتا یاریس معرفی شد. سال 2012 نسل سوم این خودرو به بازارهای جهانی راه یافت. بی شک تویوتا یاریس یکی از بهترین خودروهایی است که در گروه خودروهای هاچ بک قرار می گیرد.

تویوتا یاریس هاچ بک کوچک ترین عضو خانواده تویوتاست. گرچه شاید امکانات پر زرق و برق خودروهای امروزی را نداشته باشد، اما بدون شک خودرویی است که از نظر عملکرد بی نقص بوده واز دوام بالایی برخوردار است. یاریس هاچ بک از نظر مهندسی از بالاترین امکانات برخوردار است، اما از نظر کیفیت بخش های داخلی و امکانات نمی تواند توجه هر مصرف کننده ای را به خود جلب کند. اگر بخواهیم خودروهای مشابه یاریس هاچ بک را از نظر طراحی داخلی رتبه بندی کنیم باید بپذیریم نمی تواند امتیاز خوبی کسب کند. اگر شرکت خودروسازی تویوتا در کنار قابلیت های فنی و کیفی این خودرو در طراحی داخلی آن سلیقه بیشتری به خرج می داد یاریس هاچ بک می توانست یک سر و گردن بالاتر از خودروهای رقیب باشد. اگر از جمله افرادی هستید که عملکرد فنی خودرو و راحتی و جادار بودن آن در خرید خودرو بیش از هر ویژگی دیگری برای شما اهمیت دارد و از نظر هزینه محدودیتی ندارید در میان خودروهای مورد بررسی در این مقاله، تویوتا یاریس و مزدا 2 بهترین انتخاب خواهد بود. یاریس از کیفیت بالا و از دید خوبی برخوردار است که این ویژگی موجب می شود راننده نسبت به اطراف تسلط کافی داشته باشد.

تیبا 2
نوع موتور: 4 سیلندر 8 سوپاپه

حجم موتور: 1503 سی سی

حداکثر قدرت: 87 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور: 128 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

جعبه دنده: 5 دنده دستی

وزن خودرو: 1035کیلوگرم

مصرف سوخت ترکیبی: 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر

قیمت خودرو در بازار آزاد: 26 تا 27 میلیون تومان

پس از عرضه خودرو سدان تیبا، شرکت خودروسازی سایپا از عرضه تیبا 2 که مدل هاچ بک این خودرو است خبر داد. پیش از رونمایی از این خودرو بسیاری از افراد بر این باور بودند تیبا 2 از نظر شکل ظاهری تفاوت زیادی با تیبا سدان ندارد و تنها تفاوت آن در مقایسه با مدل صندوق دار این خودرو نمای عقبی خودرو خواهد بود. به گفته مسئولان و متخصصان این شرکت خودروسازی علاوه بر نمای عقبی خودرو که تفاوت اصلی این مدل با مدل سدان تیبا به شمار می آید در بخش داخلی سقف خودرو، بخش عقبی دیواره ها، کفی عقب و به موازات آن در بسیاری از قطعات و بخش های دیگر مرتبط با این بخش ها نیز تغییراتی ایجاد شده است که نمای داخلی و بیرونی این خودروی را از تیبا سدان متفاوت می کند. تاشو بودن صندلی های عقب به منظور افزایش فضای صندوق عقب یکی دیگر از ویژگی های در نظر گرفته شده برای این خودرو است. تیبا 2 خودروی جوانی است و حدود یک سال از عرضه این خودرو به بازار می گذرد. بنابراین خیلی زود است که بخواهیم ویژگی ها و مشخصات این خودرو را در مقایسه با دیگر خودرو های هاچ بک مانند پژو 206 که هنوز هم به عنوان یکی از خودروهای هاچ بک پرطرفدار نزد جوانان مطرح است، مورد بررسی قرار دهیم. سهولت دسترسی به خدمات پس از فروش و لوازم یدکی خودرو و همچنین کم مصرف بودن این خودرو در کنار پایین بودن قیمت آن در مقایسه با دیگر خودروهای هاچ بک موجود در بازار از جمله ویژگی هایی است که می تواند مورد توجه بسیاری از مصرف کنندگان و بخصوص جوانان و خانم ها قرار گیرد.

فرانک فراهانی جم