پايگاه خبري تحليلي «پارس»- معاون آب، خاك و صنايع وزارت جهادكشاورزي گفت: ميزان آب بري در محصولات كشاورزي متفاوت است اما به ‌طور متوسط ميزان آب بري اين محصولات 8تا 9هزار مترمكعب در هرهكتار است. 

رحيم سجادي معاون آب، خاك و صنايع وزارت جهادكشاورزي در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: برخي محصولات 20هزار مترمكعب آب ‌بري دارند و آب بري گندم 6هزار متر مكعب است. با وجود اين، نمي‌توانيم آماري از ميزان مصرف آب در بخش كشاورزي ارايه كنيم و آمارهاي ارائه شده توسط وزارت نيرو را هم قبول نداريم.

وي در مورد متولي آب در كشور و حجم آب در اختيار بخش كشاورزي گفت: مي دانم وزارت جهادكشاورزي متولي بخش آب نيست. اما براساس برخي برآوردها اعلام مي‌كنند كه مثلا حجم منابع آبي حدود 96ميليارد مترمكعب است با كسر سهم 6درصدي بخش صنعت و سهم 2درصدي شرب بقيه آن به ‌حساب كشاورزي گذاشته شده و رقم 88ميليارد مترمكعبي مصرف آب در اين بخش تكرار مي‌شود.

وي افزود: وزارت نيرو با تحويل حجمي آب از طريق كنتور در بخش شرب و صنعت، ميزان آب تحويل شده به اين بخش‌ها و سهم آنها از منابع آبي كشور را مشخص مي‌كند. 

وي اضافه كرد: بر اين اساس بقيه منابع آبي مصرفي كشور به‌ حساب بخش كشاورزي گذاشته مي‌شود اما به كارگيري اين شيوه براي تعيين سهم بخش كشاورزي از آب مصرفي نادرست است.

وي در مورد محاسبه نادرست ميزان آب مصرفي بخش كشاورزي به مثالي اشاره كرد و گفت: چندي پيش، وزارت نيرو، مصوب كرد تا 400ميليون مترمكعب آب به كشاورزان شرق استان اصفهان تخصيص يابد. 

وي افزود: اين آب از پايين دست سد زاينده رود در شهركرد و براساس شاخص اندازه ‌گيري كه توسط وزارت نيرو تعيين شده راهي اراضي پايين‌دست مي‌شود كه 400كيلومتر با سد فاصله دارد. 

وي اضافه كرد: اين ميزان آب در رودخانه رها و بدون احتساب ميزان هدر روي به‌ حساب بخش كشاورزي گذاشته مي‌شود. اين يك نمونه آماري از تخصيص آب به بخش كشاورزي است؛ موضوعي كه در خوزستان و ساير مناطق هم مصداق دارد.