پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مديرعامل بورس كالا گفت: معامله محصولات كشاورزي در بورس به‌ صورت پايلوت درهشت‌استان كشور وبا شش ‌محصول در حال راه‌اندازي است.

حسين پناهيان، مديرعامل بورس كالا در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: در جهت راه اندازي بورس كالاي كشاورزي، به‌ صورت پايلوت هشت ‌استان كشور و شش‌ محصول را انتخاب كرده‌ايم و شرطمان هم راه‌اندازي انبارهاي پذيرش‌شده بورس كالا در اين مناطق است.

وي افزود: مقدمات پذيرش انبار و اينكه كالاها در انبار دپو شوند و بر اساس گواهي وجود كالا معاملات صورت گيرد را به صورت پايلوت انجام مي‌دهيم؛ الزاما بايد اين انبار و محصول در آن موجود باشد تا معامله از طريق ما انجام شود، به‌ عبارت ديگر معامله بايد واقعي باشد.

مديرعامل بورس كالا در مورد استانهاي منتخب گفت: استان‌هاي گلستان، مازندران، اصفهان، تهران، كرمانشاه، فارس، خوزستان و همدان و محصولات كلزا، سويا، ذرت، جو، سيب‌زميني و پياز به‌صورت پايلوت انتخاب شده‌اند.

پناهيان افزود: البته امسال اجرا نشد چون با اين معضل روبه ‌رو شديم كه بودجه قيمت تضميني محصولات كشاورزي را وزارت جهاد كشاورزي در بودجه ‌اش نياورده بود براي همين دنبال تامين منابع آن هستند.

مديرعامل بورس كالا در مورد مزاياي راه اندازي بورس محصولات كشاورزي گفت: شما اگر جهان را از اين منظر مطالعه كنيد، در بيشتر بورس‌هاي دنيا محصولات كشاورزي است كه معامله مي‌شود. دليل آن هم يك دليل پايه‌اي اقتصادي است و آن هم اينكه كشاورزي مي‌تواند به توسعه اقتصادي بيشتر كمك كند. 

پناهيان افزود: كشاورزي اگر در جايگاه درست خود قرار گيرد موجب فقر كمتر مي‌شود. «آنكتاد» مطالعه‌اي را انجام داده در كشور‌هايي كه بورس كالا فعاليت داشته و اينكه چقدر كاركرد اين بورس منجر به كاهش فقر شده و نشان داده با آمار كه بورس كالا وقتي مي‌آيد منافع بيشتري عايد كشاورز مي‌شود.

وي اضافه كرد: در واقع بورس، جايگزين دلال‌ها مي‌شود و سودش به جيب توليد‌كننده مي‌ رود در مرحله بعدي هم بهره ‌وري در كشاورزي رشد مي‌ كند چون پول بيشتري به جيب كشاورز مي‌ رود و انگيزه سرمايه ‌گذاري در اين بخش بالا مي‌رود، اصرار ما هم از اينجاست.

مديرعامل بورس كالا مكانيسم قيمت‌ گذاري محصولات كشاورزي در بورس را مكانيزم  «قيمت‌ گذاري تضميني» ناميد و گفت: اين مكانيسم كمك مي‌كند كسي كه كالاي با كيفيت ‌تري توليد مي‌كند، بتواند آن را به قيمت بيشتري بفروشد و در رقابت وارد شود. 

وي افزود: همين موضوع باعث مي‌شود به قول خودمان سرمايه كشاورزان افزايش پيدا كند و در نهايت بهره‌ وري در بخش كشاورزي و كيفيت محصولات كشاورزي هم بالا برود، چون به هر ترتيب رقابت وارد اين حوزه شده و كم ‌كم شكل سنتي كشاورزي و عرضه محصولات كشاورزي هم دستخوش تغيير مي‌شود.

مديرعامل بورس كالا در توضيح مكانيزم  «قيمت‌ گذاري تضميني» اظهار داشت: به‌ عنوان مثال اگر يك محصول ٥٠٠ تومان قيمت ‌گذاري شود و بعد در بورس كالا وارد رقابت و در نهايت ٤٥٠‌ تومان كشف قيمت شود و به فروش برود، آن ٥٠‌ تومان باقيمانده را دولت ظرف مدت دوهفته به توليد‌كننده پرداخت مي‌كند.

پناهيان افزود: دليل اين موضوع، آن است كه قيمتي كه براي اين محصول تضمين كرده بوده ٥٠٠‌ تومان است و دولت موظف است اين حداقل قيمت تضمين ‌شده را براي كشاورز تضمين كند، اگر هم بالاتر از قيمت تضميني فروخت و كيفيت محصولش خوب بود كه آن قيمت بالاتر به خود كشاورز تعلق دارد و خب كشاورز سود بيشتري كرده است.