پايگاه خبري تحليلي «پارس»- معاون برنامه ريزي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با نرخ رشد فعلی صنعت، کشور نمی‌تواند رتبه اول خاورمیانه را داشته باشدو باید سند چشم‌انداز را با توجه به وضعیت فعلی کشور تغییرداد.

حسين ابويي معاون برنامه ريزي وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: با نرخ رشد فعلي صنعت و اقتصاد، كشورمان نمي تواند حتی به جزيی‌ترین اهداف برنامه چشم‌انداز 20 ساله برسد. تمام بخش‌ها باید با هم همراه شوند تا بتوان به اهداف عنوان شده رسید.

وي در مورد چگونگي محاسبه نرخ رشد صنعت و اقتصاد كشور گفت: زمانی که در سه ماهه اول سال ‌جاری رشد اقتصادی کشور 4.6 اعلام شد، ‌بخش صنعت افزایش 10.8 درصدی یافت. ما نیز در جمع ‌بندی‌های خود در نتایج به دست آمده از عمده کالاهای تولیدی کشور به حدود عدد یاد شده رسیده بودیم. 

وي افزود: جامعه آماری ما در بر گیرنده آن است که بالای 65 درصد اشتغال، سرمایه‌گذاری و صادرات کشور در کالاهای منتخب صنعتی گنجانده شده است. 

معاون برنامه ريزي وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد برخي انتقادات نسبت به اين نرخ رشد گفت: یک نکته مهم وجود دارد که منتقدان به آن توجه نمی‌کنند آماری است که وزارت صنعت و بانک مرکزی ارائه می‌کنند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است. آمار رشد تولید دقیق است و بنده به آن اعتقاد دارم. 

ابويي افزود: طی 9ماهه سال‌ جاری، رشد تولید، ادامه دار بوده است و تنها تولید برخی از اقلام با نوسان روبه ‌رو شده است. 

وي اضافه كرد: امیدوارم با اقدامات عملی که دولت بخش قابل توجهی از آن را شروع کرده است مانند لایحه خروج از رکود، سیاست‌های مالی و گسترش فعالیت‌ها در عرصه بین‌المللی تا پایان سال رشد صنعت افزایش قابل توجهی پیدا کند.

معاون برنامه ريزي وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد ميزان تسهيلات بانكي به بخش صنعت گفت: طبق آمار 7 ماهه حدود 177 هزار میلیارد تومان از تسهیلات به بخش صنعت داده شده است که بیش از 50 درصد این عدد مربوط به بدهی‌هایی است که از سوی بانک‌ها استمهال شده است. 

ابويي افزود: حدود 40 تا 45 درصد مبلغ مذکور مربوط به تزریق منابع جدید به صنعت کشور بوده است. 

وي اضافه كرد: صنعتگران به آینده تولید خوشبین هستند و معتقدند سال آینده صنعت کشور می‌تواند رکورد قابل توجهی داشته باشد. صنعتگران به دولت اعتماد دارند و همین امر سبب شده رشد تولید با جدیت دنبال شود.


معاون برنامه ريزي وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اينكه میزان تولید اکثر کالاها طی 8ماهه سال‌جاری افزایش داشته است گفت: طي 8 ماهه اول سالجاري، توليد خودروهای سواری 70 درصد، ‌وانت 65درصد، ‌اتوبوس و کامیون 53.4 درصد، ‌کامیون کشنده 138 درصد، یخچال و فریزر 30درصد، فولاد 38.7 درصد، ‌محصولات فولادی 22.7، مس کاتد 6.5، ‌ماشین لباسشویی 17.7 درصد، ‌تلویزیون ال سی‌دی و ال ای دی 21.8 درصد، فرش ماشینی 4.4 درصد، لاستیک خودرو 7.7 درصد و دارو 9.6 درصد(به دلیل افزایش صادرات) طی این مدت افزایش تولید داشتند. 

ابويي اضافه كرد: طی مدت یاد شده در مقایسه با 8 ماه سال گذشته میزان تولید کارتن 54درصد و شمش آلومینیوم 9.2 درصد (با تولید ‌187هزار تن) و سیمان نیز 6.6 درصد (‌با تولید 47 میلیون تن)کاشی و سرامیک 30 درصد ، کولر 2.4 درصد (با تولید ‌543 هزار دستگاه) و پودر شوینده 6.4 درصد (با تولید 422 هزار تن) کاهش یافته است. 

وي افزود: طی این مدت میزان تولید سواری 613 هزار دستگاه، وانت 97 هزار و 800 دستگاه، اتوبوس 460 دستگاه، ‌کامیون کشنده 11 هزار و 200 دستگاه، ‌یخچال فریزر 873هزار دستگاه، لباسشویی 576 هزار دستگاه، ‌فرش ماشینی 55 میلیون متر مربع، ‌فولاد 12.7 میلیون تن، ‌محصولات فولادی 12.6 میلیون تن، مس کاتد 129 هزار تن کاشی و سرامیک 253 میلیون متر مربع بوده است.

ابويي در مورد تحريم ها گفت: با توجه به تصمیم بزرگان کشور ما باید این حصار و تحریم را بشکنیم. با حفظ منافع ملی می‌خواهیم به بازارهای جدید و بازارهایی که از دست دادیم برسیم.