به گزارش پارس به نقل از فارس: با حضور وزرای دو کشور ایران و عراق، یادداشت تفاهم توسعه همکاری حمل و نقل ریلی بین جمهوری اسلامی ایران و عراق عصر چهارشنبه با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان و باقر جبرالزبیدی وزیر حمل و نقل عراق به امضا رسید.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی یادداشت تفاهم همکاری حمل و نقل بین ایران و عراق یادداشت تفاهم توسعه همکاری های حمل و نقل ریلی بین جمهوری اسلامی ایران و عراق عصر چهارشنبه با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان و باقر جبرالزبیدی وزیر حمل و نقل عراق به امضا رسید.

براساس این تفاهمنامه دو کشور موافقت کردند همکاری های خود را در بخش حمل و نقل هوایی، ریلی، دریایی و فنی- مهندسی افزایش دهند.

همچنین طرفین موافقت کردند به علت نیاز به تردد کشتی های بزرگ در اروندرود، خواستار آغاز اقدامات اجرایی با هدف لایروبی این رودخانه مرزی بین دو کشور در کوتاهترین زمان شدند.

دو کشور در این یادداشت تفاهم موافقت کردند با احداث شبکه خط آهن 37 کیلومتری بین شلمچه - بصره، خط آهن دو کشور به یکدیگر متصل شود تا امکان افزایش حجم مبادلات تجاری و اقتصادی میان ایران و عراق با افزایش تردد مسافر و کالا بیش از پیش فراهم شود.

وزرای دو کشور موافقت کردند برای تسهیل تردد بین ایران و عراق خط آهن کرمانشاه - خسروی به خانقین عراق متصل شود تا دو کشور بتوانند زمینه تسهیل بیشتر تردد مسافر و کالا را بین دو کشور فراهم کنند.

براساس این توافقنامه مقرر شد برای اتصال شبکه خط آهن ایران به خط آهن عراق یک پل متحرک 700 متری بر روی اروند رود احداث شود تا قطارهای دو کشور با عبور از روی این پل متحرک به مقاصد خود تردد کنند.

وزیر حمل و نقل عراق به همراه عمران راضی ثانی مدیرکل شرکت عمومی بنادر، سلام جبر سلوم مدیرکل شرکت عمومی راه‌آهن، سعد مهدی سعید مدیرکل شرکت هواپیمایی کشوری، حسن بوهان حاشوش مدیرکل اداره معاهدات و مجوزها و مصطفی شامل احمد بخش تجاری شرکت عمومی هواپیمایی به دعوت وزیر راه و شهرسازی کشورمان وارد تهران شدند و طی دو روز با مقامات ایرانی دیدار و مذاکره کردند.