به گزارش پارس به نقل از  خبرآنلاین، مواضع ایران و عربستان هر چقدر هم از یکدیگر دور شود، نمی تواند طناب روابط نفتی دو کشور را پاره کند. تهران و ریاض، هر دو از اعضای موسس سازمان صادرکنندگان نفت، اوپک، هستند و این سازمان را در شرایطی تشکیل دادند که منافع کشورهای تولیدکننده نفت در برابر شرکت های نفتی چند ملیتی و مصرف کنندگان روز به روز کمتر می شد. آیا ایران و عربستان می توانند از پله های اوپک بالا روند و منافعشان را تامین کنند؟ در این زمینه، رضا زندی در «روزنامه مردم امروز» گزارش-مصاحبه ایی را به منتشر کرده است.

عربستان سعودی با تولید حدود 9 میلیون و 600 هزار بشکه نفت بزرگ‌ترین تولید‌کننده اوپک و تنظیم‌کننده بازار نفت است. قیمت نفت به کجا می‌رسد؟‌ زمستان روابط ایران - عربستان چه وقت تمام می‌شود؟

در همین حال فریدون فشارکی در گفت‌و‌گوی که رضا زندی در روزنامه مردم امروز با او انجام داده گفته است:« قیمت نفت، یکی، دو ماه در این محدوده خواهد ماند و تا آخر تابستان سال آینده به سطح 50 تا 55 دلار می‌رسد.»‌ وی معتقد است در سه ماهه چهارم سال میلادی آینده، قیمت‌های نفت به سطوح فعلی باز خواهد گشت: «حدود دو سال طول خواهد کشید که به قیمت‌های 80 دلاری برسیم.» این را فریدون فشارکی به «مردم امروز» می‌گوید: «یادتان باشد که ضربه بزرگ اثرات کاهش قیمت نفت به اقتصاد آمریکا از تابستان سال آینده ظاهر می‌شود.»

فشارکی می گوید:« به نظرم بهترین کارتی که ایران الان در دست دارد بحث دبیرکلی اوپک است. ایران می‌تواند درباره ایده واگذاری دبیرکلی اوپک به نماینده عربستان با این کشور مذاکره وارد شود. - اولا این موضوع یک مذاکره استراتژیک خواهد بود و در عین‌حال برای ایران هزینه‌ای ندارد. ثانیا آغاز مذاکره برای همکاری ایران و عربستان به بازار نفت سیگنال خوبی خواهد فرستاد و اثر مثبت می‌گذارد.  به‌نظرم این مساله از نظر روانی می‌تواند در حد چند دلار اثر مثبت روی قیمت نفت بگذارد و قیمت نفت را در حدود 4 تا 6 دلار بالا ببرد. چراکه باعث نشان‌دادن همکاری بیشتر اوپکی‌ها می‌شود. بازار نفت منتظر یک علامت مثبت است. ماجرای تعیین دبیر کل اوپک ممکن است اثری روی قیمت نفت به‌طور مستقیم نداشته باشد اما  علامت مثبت همکاری در داخل اوپک برای بازار مهم است.»

نژادحسینیان:‌ مذاکره درباره دبیرکلی اوپک امکان پذیر است

سید محمد هادی نژادحسینیان، معاون اسبق بین الملل وزارت نفت که زمانی کاندیدای ایران برای دبیرکلی اوپک بود درباره امکان تحقق ایده مذاکره تهران و ریاض درباره دبیرکلی اوپک به «مردم امروز» گفته است: «امکان اینکه چنین اتفاقی بیفتد، وجود دارد. تجربه تاریخی‌اش هم هست، اما الان باید ببینیم دقیقا سطح روابط ایران و عربستان به کجا رسیده است. لازمه اینکار این است که بدانیم جلسه وزرای نفت دو کشور در حاشیه اجلاس اوپک و جلسات سیاسی دو کشور دقیقا چطور پیش رفته است. به هر حال به لحاظ نظری امکان تحقق ایده مذاکره برای واگذاری دبیرکلی اوپک به عربستان در ازای همکاری این کشور برای افزایش قیمت نفت وجود دارد. هزینه‌اش همبستگی به نوع روابط و تحولات بین دو کشور دارد. »