پايگاه خبري تحليلي «پارس»- سمیرا ابراهیمی: دنبال کار که باشی، اولین گزینه‌ای که به ذهنت خطور می‌کند، نیازمندی‌های برخی روزنامه‌ها و سایت‌هاست. بازکردن صفحه نیازمندی‌های روزنامه‌ها بیشتر منتج به رژه این مشاغل جلوی چشمان افراد جویای کار می‌شود: کارگر ساده کافی شاپ، کارگر ساده ظرفشویی، کارگر ساده کابینت ساز، منشی آشنا به تایپ، منشی آشنا به کامپیو‌تر، بازاریاب با پورسانت عالی، بازاریاب با حقوق ثابت، مشاور املاک با درآمد بالای چهار میلیون تومان در ماه، بسته‌بند، بهیار و... .

به جز نیازمندی‌ها می‌توان از سایت‌های اینترنتی آگهی استخدام نیز استفاده کرد. وارد کردن کلمه استخدام در گوگل، باعث می‌شود تعداد زیادی سایت آگهی استخدام باز شوند. 

آگهی استخدام بانک در این سایت‌ها از بزرگنمایی بیشتری برخوردار است. بعد از آنها دوباره آگهی کار‌شناس فروش و بازاریاب و منشی درصدر آگهی‌های استخدامی قرار دارند. 

اغلب این نوع آگهی‌ها، استخدام‌های بدون بیمه هستند. این در حالی است که طبق قوانین مربوط به سازمان تامین اجتماعی هر فردی در هر شغلی پس از مشغول به کار شدن باید بیمه شود. 

از سوی دیگر بررسی جزیی بازار اشتغال بر اساس آگهی‌های استخدام، گواه بر این است که بسیاری از رشته‌های دانشگاهی مورد نیاز بازار کار نیست. 

هر چند رشته‌های فنی و مهندسی در اولویت‌های بعدی آگهی‌ها هستند، اما در بسیاری از رشته‌هایی مرتبط با علوم پایه و علوم انسانی آگهی‌های بسیار کمی وجود دارد. این در حالی است که سالانه تعداد زیادی از افراد برای تحصیل در این رشته‌ها وارد دانشگاه‌ها می‌شوند و ظرفیت‌های دانشگاهی رو به افزایش است. 

شاید به همین دلیل هم بوده که پیش از مسئولانی از جمله وزیر سابق کار اعلام کرده بود مهمترین مشکل در بخش بیکارها، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است و نرخ بیکاری این قشر چندین برابر نرخ بیکاری در بخش کارگرهای ساده است.

حتی چند وقت پیش، مسعود نیلی، مشاور ارشد رئیس‌جمهور خبر داده بود که 88 درصد شاغلان صنعتی تحصیلات زیر دیپلم و دیپلم دارند.

مهر ماه امسال هم جهاد دانشگاهی اعلام کرده بود براساس تحقیقاتش، نرخ بیکاری در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، در مقایسه با جوان‌هایی که دیپلم یا زیردیپلمه هستند بیشتر است. طبق آن گزارش بیشترین گروه فارغ‌التحصیلان رشته‌های دانشگاهی مربوط به رشته صنعت و فراوری با بیکاری بیش از 41 درصدی فارغ‌التحصیلان این رشته دانشگاهی بود. پس از این گروه نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم کامپیوتر، روزنامه‌نگاری، علوم حیاتی، هنر و حقوق بیشترین میزان است.