به گزارش پارس به نقل از تسنیم، عبدالله بابایی در جمع خبرنگاران به ارائه توضیحاتی در مورد قیمت تمام شده محصول جدید ایران خودرو(دنا) پرداخت و با بیان اینکه هزینه مواد اولیه این خودرو 31 میلیون و  134 هزار تومان است، اظهار داشت: هزینه دستمزد این خودرو هم 374 هزار و 800 تومان، هزینه سربار 4 میلیون و 800 هزار تومان در نظر گرفته شده که در نهایت این هزینه‌ها بهای تمام شده محصول دنا را به 36 میلیون و 366 هزار تومان رسانده است.

 وی با اشاره به اینکه البته در محاسبه نهای قیمت این خودرو باید هزینه توزیع یک میلیون و 380 هزار تومانی، هزینه خدمات پس از فروش که حدود  2 میلیون تومانی به اضافه هزینه اداری تشکیلاتی 580 هزار تومانی را هم در نظر گرفت، افزود: هزینه مالی مواد خودروی دنا 12 درصد معاول 2 میلیون و 600 هزار تومان است که همین موضوع مورد اختلاف این شرکت با شورای رقابت بود زیرا به اعتقاد شورا هزینه مالی مواد باید از طریق سهامدارن پرداخت شود که در نهایت این هزینه را هم در قیمت دنا لحاظ نکردیم.

 معان بازاریابی و فروش ایران خودرو در ادامه صحبت های خود با اعلام اینکه علاوه بر مطالب مذکور  باید 6 درصد سود شرکت را در قیمت دنا لحاظ کرد، تصریح کرد: با احستاب این ارقام قیمت دنا به 45 میلیون تومان می رسد که  باید به این رقم 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده معادل 3 میلیون و 600 هزار تومان، 3 درصد عوارض شهرداری معادل یک میلیون و 350 هزار تومان و 40 هزار تومان بابت شماره‌گذاری و 960 هزار تومان بابت پست و بیمه هم اضافه کرد.

به اعتقاد بابایی قیمت تمام شده خودروی دنا برای شرکت ایران خودرو 51 میلیون تومان است اما این شرکت با حذف برخی از هزینه ها قیمت 48 میلیون تومانی را به شورای رقابت پیشنهاد کرده است. 

بابایی با اعلام اینکه هنوز مصوبه شورای رقابت در قیمت دنا به ایران خودرو ابلاغ نشده است، افزود: در صورت ابلاغ این قیمت، مستندات شورای رقابت را بررسی و پاسخ خود را با اطلاعات لازم به شورای رقابت ارسال می کنیم اما در مجموع باید بگویم اگر قیمت دنا کمتر از 46 میلیون تومان تعیین شود، تولید این خودرو زیان‌ده خواهد بود.

 وی با اشاره به اینکه ایران خودرو 100 میلیارد تومان بابت طراحی و تولید دنا هزینه کرده است، گفت: ایجاد این گونه موانع های در تعیین قیمت مناسب برای یک محصول جدید باعث می‌شود تا شرکت های خودروساز تمایلی به تولید محصولات متنوع دیگر نداشته باشند.

بابایی با اشاره به اینکه دنا با خودروی سورن که مبنای قیمت پایه شورای رقابت قرار گرفته متفاوت است، اظهارداشت: در صورت رفع مشکل قیمت گذاری دنا پیش بینی می کنیم که تا سال 97 حدود 60 هزار دستگاه دنا را تولید کنیم به نحوی که در تلاشیم تا پایان سال جاری  5 هزار دستگاه و اوایل سال آینده نیزبرای اجرای تعهدات خود  10 هزار دستگاه دنا تولید کنیم.همچنین براساس برنامه ها در سال های بعد هم 15 هزار  دستگاه دنا تولید خواهیم کرد.

 معاون فروش ایران خودرو با بیان اینکه در صورت عدم بازنگری قیمت دنا توسط شورای رقابت به بازارهای صادراتی منطقه از جمله آذربایجان، عراق فکر خواهیم کرد، افزود: در حال حاضر 1400 دستگاه خودروی آماده دنا در کارخانه وجود دارد که اگر شورای رقابت بازبینی لازم را قیمت این خودرو انجام دهد در اسرع وقت به تمام تعهدات خود در قبال مشتریان عمل می کنیم. البته تمام تلاش خود را می کنیم تا حاشیه بازار این محصول هم  مثبت یا منفی 5 درصد نشود.