به گزارش پارس به نقل از فردا، همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد که روز دوشنبه با حضور سران 3 قوه برگزار شد نکات جالبی را در پی داشت و از جمله اینکه فساد هایی خاص زیر ذره بین قرار گرفت و بیان شد که در نوع خود جالب و در عین حال تاسف بار بود.
آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در اظهارات خود در این همایش به یک نمونه از فسادهای صورت گرفته در خلال رسیدگی به پرونده فساد 3 هزار میلیاردی  اشاره کرد که در کنار سایر پرونده های موجود تا حدی جالب و حیرت آور بود. وی گفت که در یکی ازاین موارد، برخی از مدیران یک وزارتخانه کیف 1 میلیاردی در پارکینگ وزارتخانه گرفته بودند.
رئیس دستگاه قضا در خصوص این تخلف  افزود:  نمی‌دانید چه وساطت‌هایی شد. می‌گفتند برای کار فرهنگی بوده است. من گفتم کار فرهنگی چه نیازی به ایشان و چه نیازی به گرفتن پول در پارکینگ داشت؟   البته برخی از افراد با نیت خیر وساطت می‌کردند ولی اینها مواردی است که نباید گول آن را خورد.
رئیس دستگاه قضا پس از این اظهارات تاکید کرد :  مجازات‌ها و نظارت‌ها را باید تشدید کنیم وگرنه اقدامات ما و این همایش‌ها جلوی فساد را نخواهد گرفت.  
دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز روز دوشنبه به نکات جالبی در پرونده فساد میلیاردر معروف اشاره کرد و گفت کاری که بابک زنجانی انجام داده از نوادر روزگار بوده که هزار صفحه بازپرسی از آن انجام گرفته است.
مسئولان قضایی کشور در رسیدگی به پرونده های فساد با دقت در حال کشف اجزای این پرونده ها هستند و تا جایی که لازم باشد اطلاع رسانی کافی صورت می دهند.
 
دقیقا به کجا می رویم؟!
 
گرچه طی سالهای اخیر مسئولان تلاش خوبی برای ریشه کنی فساد داشته اند اما همانطور که رهبر معظم انقلاب در پیام خود به همایش روز دوشنبه اعلام کردند هنوز اقدام قاطع و ملموسی در امر مبارزه با فساد صورت نگرفته است.
ایشان در پیام خود تصریح کردند: اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می کنم لیکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه ای صورت دهند، مگر وضعیت برای مسئولان 3 قوه روشن نیست؟
 
مشخص است که "فساد اقتصادی" در کشور تبدیل به یک "سیستم" و پدیده ساختارمند شده است و با شعار و برخوردهای مقطعی نمی توان با آن مقابله کرد. در این میان نمی توان فقط و فقط از قوه قضاییه انتظار برخورد داشت. باید در گلوگاهها و نقاط حساس کلیت سیستم اجرایی به مقابله برخیزند و نقش نظارتی خود را ایفا کنند. در این خصوص طی روزهای گذشته معاون اول قوه قضاییه به نکات مهمی اشاره کرده است که کاربست آن در کشور می تواند جلوی بسیاری از مفاسد را بگیرد.
 
اژه ای در سخنانی دقیق تاکید کرد: وقتی چند بار فساد بانکی رخ می دهد اشکال کار در کجاست؟ مجموعه کسانی که مدیریت دارند در شبکه بانکی باید مشخص شود چه سهمی دارند از این مفاسد، نمی گویم مجرمند، اما سهم دارند و نسبت به سهمشان باید پاسخگو باشند. در بعضی از کشورها هم مرسوم است که اگر در یک دستگاهی فسادی رخ می دهد و تکرار می شود مسئول مربوطه پاسخگو می شود.
 
به هر روی با مسیری که در پیش گرفته شده بار اصلی مبارزه با فساد به تنهایی بر دوش قوه قضاییه است. امری که بی شک نواقص جدی خود را نشان داده و جای خالی یک عزم ملی و فرایند نظارت سیستمی را به عیان نشان داده است.