پايگاه خبري تحليلي «پارس»- بازار مسکن برای هفت ماه دیگر به انتظار ثبات قیمتی مسکن می‌نشیند. گرچه بخشی از این انتظار به دلیل نتیجه مذاکرات ژنو در تیر ماه سال آینده است، اما انگار این بازار همچنان در انتظار معجزه در معاملات به فاز رکود رفته است.این در حالیست که در ماه های گذشته میزان معاملات مسکن کمی افزایش یافته بود.

به گزارش اقتصاد، دوسالی به طول انجامید تا بازار مسکن در وضعیت ثبات قیمت قرار گیرد. حالا این ثبات تا حدودی در خرید و فروش مسکن ایجاد شده است اما هنوز مستاجران در بند افزایش قیمت‌ها هستند.

از زمان افزایش قیمت مسکن تا آغاز رکود در این بازار ، نه تنها خریداران و فروشندگان بلکه مستاجران در صف انتظار ثبات قیمت مسکن نشستند و باز هم این رویه نتیجه نداده است. پس از مدتی این ثبات و کاهش قیمت در بخش خرید و فروش به ثمر نشست اما هنوز بازار رهن و اجاره در بازار کاهش نیافته است. 

بسیاری از مشاوران املاک از رکود خرید و فروش‌ها گلایه دارند و بر افزایش رهن و اجاره آن هم با قیمت‌های باورنکردنی صحبت می کنند. 

در مناطق مرکزی تهران حوالی میدان هفت تیر ، ولیعصر ،‌ انقلاب ، فاطمی و اطرافش چند بنگاه املاک از کاهش میزان خرید و فروش‌ها گلایه داشته و ‌می گویند از سال گذشته تاکنون تعداد معاملات خرید و فروش به شدت کاهش داشته است، به گونه ای که در برخی موارد فروشنده حتی حاضر است ملکش را با 15 درصد زیر قیمت بفروشد تا حداقل هزینه ساخت خانه نوساز تامین شود.

در همین زمینه نیز رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران پیش‌تر گفته بود که خرید و فروش‌ها هنوز رونق نگرفته است و بیشتر متقاضیان مسکن مستاجران هستند. 

به گفته برخی مشاوران املاک در مناطق شرقی و غربی تهران ،‌از سال گذشته تاکنون آنچه بیش از همه بازار مسکن را زنده نگه داشته ، معاملات مربوط به رهن و اجاره بوده است ، اما در بسیاری موارد هم موجر و هم مستاجر به دلیل کاهش هزینه ها سعی بر تمدید قراردادشان داشتند و این باعث شده است تا بازار اندکی رو به رکود بیشتری برود. 

بازاری که در طول 10 سال گذشته با بیشترین حجم ساخت و ساز همراه بوده است، اما در دوسال گذشته بسیاری از این خانه‌های نوساز چشم انتظار خریدار مانده‌اند. 

نگاهی به فایل‌های برخی مشاوران املاک در مناطق مختلف تهران نشان از افزایش قیمت‌ رهن و اجاره بیش از دوسال گذشته دارد؛ به گونه‌ای که در این زمان هرچه میزان معاملات مسکن کاهش یافته، میزان رهن و اجاره با قیمت های نجومی افزایش یافته است. 

در زمان اوج گیری قیمت مسکن آن هم به صورت افزایش دوبرابری قیمت‌ها برخی از متقاضیان خرید قادر به خرید نشدند و به رهن و اجاره کردن واحد مسکونی مورد نیازشان اکتفا کردند. حال رویه اجاره مسکن به گونه‌ای شده است که متقاضیان برای مراجعه یک واحد مسکونی باید حداقل یک سوم هزینه خرید واحد مسکونی را بابت رهن یا اجاره پردازند.

در صحبتی که با برخی مشاوران املاک ، اکثر آنها از کاهش میزان رهن واحدهای مسکونی و تمایل بیشتر موجران به دریافت اجاره‌های میلیونی خبر دادند.به گفته یکی از بنگاه‌دران مناطق شمالی شهر برخی صاحبان املاک رهن کمتری بابت واحد مسکونی‌شان دریافت می‌کنند و در مقابل اجاره‌های میلیونی را در شرایط واحد مسکونی‌شان ذکر می‌کنند. 

این در حالی است که در حال حاضر میانگین رهن یک واحد مسکونی با امکانات آسانسور، آیفون تصویری،‌پارکینگ و ... حداقل متری یک میلیون تومان است،‌ اما برخی موجران نه تنها هزینه رهن را به صورت کامل بلکه درخواست اجاره ماهانه نیز را دارند.

در این میان آینده بازار مسکن پس از توافقات هسته‌ای کشور از بنگاه‌داران پرسیده شد که بسیای از آنها بر این باور بودند، مذاکرات تاثیر مستقیم بر بازار مسکن ندارد بلکه اقدامات دولتی و نطارت بر این بازار نجات دهنده بازار مسکن خواهد بود. 

پیش‌تر نیز صاحبنظران بازار و اقتصاد مسکن گفته بودند که تحریم‌ها و توافقات هسته‌ای تاثیر مستقیمی بر بازار مسکن نگذاشته، بلکه بازار مسکن به دنبال زنجیره‌ای از اتفاقات اقتصادی و سیاسی درگیر این توافقات شده و رو به رکود رفته است.