بانک مرکزی از طریق برگزاری مناقصه تصمیم گرفته که پیمانکار جدیدی برای تبلیغات تلویزیونی خود پیدا کند.

به گزارش پارس به نقل از ایران و جهان، بانک مرکزی در آگهی مناقصه خود که در روزنامه های کثیر الانتشار به چاپ رسانده اعلام کرده است که این بانک در نظر دارد نسبت به انتخاب پیمانکار برای پخش زیرنویس تلویزیونی در خصوص اسامی بانک ها و موسسات دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی از طریق برگزاری مناقصه عمومی یک مرحله ای اقدام کند.

بانک مرکزی در این آگهی اذعان داشته که از کلیه داوطلبان شرکت در مناقصه دعوت می شود برای دریافت اسناد مناقصه حداکثر تا پایان وقت اداری روز پنجشنبه 6 آذر به پایگاه ملی اطلاع رسانی مناقصه مراجعه کنند.
این در حالی است که بانک مرکزی در روزهای گذشته از طریق ارسال پیامک های انبوه در زمینه اطلاع رسانی موسسات مجاز اقدام کرده بود و گویا این دومین مرحله اطلاع رسانی است از فعالیت موسسات و بانک های مجاز است که از طریق صدا و سیما پیگیری می شود .

یک مقام آگاه در گفت و گو با ایران و جهان با اشاره به اینکه کارگروه بازار غیر متشکل پولی خواستار ارسال چنین اطلاعیه ای به رادیو و تلویزیون شده است به ایران و جهان می گوید که روابط عمومی بانک مرکزی نیز با دریافت این سفارش از سوی این کارگروه نسبت به تعیین پیمانکار از کمیسیون معاملات اداره تدارکات درخواست تعیین پیمانکار کرده است .
البته وی پاسخ دیگر ایران و جهان را پاسخ می دهد که به چه دلیل بانک مرکزی نیاز به واسطه برای تعامل با صدا و سیما دارد که وی پاسخ می دهد که صدا و سیما از طریق کارگزاری های مجاز سفارشات را می پذیرد و امکان مذاکره مستقیم هیچ سازمانی با صدا و سیما وجود ندارد .

این مقام آگاه در پاسخ به پرسش ایران و جهان در خصوص تامین بودجه این تبلیغات نیز افزود که بودجه از محل بودجه روابط عمومی تامین خواهد شد .
به هر حال گویا بانک مرکزی در نظر دارد در مرحله دوم از اطلاع رسانی فعالیت موسسات مجاز که مسلما غیرمجازها را نشان می دهد از طریق رسانه فراگیرتری اقدام کند .اما اینکه به چه دلیل در روزهای پایانی سال به این نتیجه دست یافته است خود قابل تامل است !
علیرغم تاکیدات بانک مرکزی هنوز برخی موسسات مانند ثامن و ثامن الائمه از بانک مرکزی مجوز فعالیت دریافت نکرده اند .

چندی پیش یکی از روزنامه‌های اقتصادی از قول بانک مرکزی اعلام کرد که بانک مرکزی نام 9 موسسه و یک بانک را از فهرست خود کنار گذاشته است.از طرفی بانک مرکزی در برابر این خبر سکوت کرد و کمی بعد حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی به برنامه تلویزیونی پایش آمد و اعلام کرد هدف از اعلام اسامی بانک‌ها و موسسات مجاز، هشدار به غیرمجازها بوده است.

این رویه کجدارو مریز بانک مرکزی دراعلام اسامی مجازها و غیر مجازها تا آن‌جا پیش رفت که باعث سردرگمی سپرده‌گذاران شد.
بانک مرکزی در دوره قبل نیز فقط نام مجازها را اعلام کرده بود و فراخوان داد که برای دیدن مجازها به سایت بانک مراجعه کنید . اما پرسش اساسی این جا است که بانک مرکزی چرا از تبلیغ مفهومی برای اعلام اسامی غیر مجازها استفاده می کند و مستقیما اسامی غیرمجازها را اعلام نمی کند .

حال با اعلام رسمی بانک مرکزی جهت آگهی مناقصه برای اعلام اسامی مجوزدارها آن هم نه بصورت رسمی بلکه به صورت زیرنویس این ابهام مطرح می‌شود که چرا بانک مرکزی جهت فرهنگ سازی در این زمینه و توسعه و بسط فعالیت بانک‌ها و موسسات مالی دارای مجوز سراغ سازمان صداوسیما نمی‌رود و تنها به یک زیرنویس بسنده می‌کند.
یا اینکه چرا این اقدام و اعلام رسمی اسامی زودتر از این‌ها صورت نگرفت تا موجب سردرگمی و تشویش اذهان سپرده گذاران نشود.

پرسش دیگر اینکه چرا بانک مرکزی موسسات غیر مجاز را تعطیل نمی کند به جای اینکه دائما در حال تبلیغ برای موسسات مجاز است و چرا قدرت برخورد با موسسات غیر مجاز را ندارد.
و یا اینکه بانک مرکزی که مدت‌ها در مقابل تبلیغات رسمی و تلوزیونی موسسات غیرمجاز سکوت پیشه کرده بود اکنون چرا تنها به انتشار زیرنویس تلوزیونی قناعت می‌کند؟

با این وجود در آگهی بانک مرکزی آمده است، داوطلبان شرکت در مناقصه حداکثر تا پایان وقت اداری 5 شنبه 6 آذر فرصت دارند تا از طریق پایگاه رسانه ملی اطلاع رسانی مناقصات به آدرس http://iets.mporg.ir/ اقدام به ثبت نام کنند.