به گزارش پارس؛ رحیم میدانی در گفت و گو با فارس گفت: هر کشوری مقدار آب تجدیدشونده مشخصی دارد که طبق آمار رسمی، ایران حدود ۱۳۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدشونده داشته و این رقم به‌دلیل خشکسالی و تغییر اقلیم به ۱۱۵ میلیارد مترمکعب آب تجدیدشونده کاهش یافته است.اگر کشوری در شرایط اقلیمی ایران حداکثر ۴۰ درصد از منابع آب تجدیدپذیر را استفاده کند، در وضعیت عادی است و استفاده بیش از آن وارد مرحله تنش آبی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور به جای ۴۰ درصد بالغ بر ۸۳ درصد از منابع آب تجدیدپذیر را مصرف می‌شود تاکید کرد:اگر میزان مصرف آب تجدیدپذیر را با قبول برخی ریسک‌ها به‌دلیل قرار گرفتن کشور در منطقه خشک و نیمه‌خشک بین ۵۰ درصد بپذیریم، اکنون بیش از ۳۰ درصد بیش از میزان قابل قبول بر منابع آبی کشور بارگذاری می‌کنیم.

میدانی تصریح کرد: در حال حاضر ۵۴ درصد از نیازهای آبی کشور از منابع زیرزمینی تامین می‌شود و باید اذعان کرد که منابع آب زیرزمینی در زمان بسیار طولانی تشکیل شده اما در مدت کوتاهی مصرف شده‌اند.

میدانی ادامه داد: ۷۸ درصد از دشت‌های کشور در محدوده ممنوعه و بحرانی قرار دارند و بیش از ظرفیت سفره از آب آنها استفاده می‌شود.

معاون وزیر نیرو به اقدام‌های وزارت نیرو در بخش برداشت آب از چاه‌ها اشاره کرد و افزود: وزارت نیرو براساس سهمیه آب کشاورزی دشت‌های مختلف کشور، تمام پروانه‌ چاه‌های کشاورزی مجاز را توسط کمیسیون‌های صدور پروانه تعدیل و به وزارت جهادکشاورزی اعلام خواهد کرد و همزمان تمام چاه‌ها باید براساس میزان حجم پروانه‌های برداشت، به لوازم اندازه‌گیری هوشمند مجهز شوند.

میدانی با تاکید بر اینکه عمده مصرف منابع آب کشور با میزان ۹۲ درصد در بخش کشاورزی است و تنها ۸ درصد از منابع آبی به مصرف شرب و صنعت و بهداشت می‌رسد، گفت: هم‌اکنون تولید محصول خشک ما به‌ازای مصرف هر مترمکعب آب ۹۰۰ گرم است، در حالی که در برخی از کشور‌ها با مصرف هر مترمکعب آب دو تا ۲.۵ کیلوگرم محصول برداشت می‌شود که این موضوع با ارتقای بازده آبیاری و کشاورزی قابل تحقق است.