به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاين، انتشار اطلاعاتي در مورد اقتصاد ژاپن و کاهش تاريخي رشد اقتصادي اين کشور، بازارهاي مالي جهان را با بحران مواجه ساخته است.

پس از اعلام رشد اقتصادي 1.6 درصدي منفي اقتصاد ژاپن، صنايع اين کشور و شرکت هاي سرمايه گذاري همگي با شوک مواجه شده اند. اين اطلاعات در شرايطي منتشر مي شود که رشد اقتصادي چين نيز در فصل گذشته به عدد منفي 5 درصد رسيده بود. کاهش رشد اقتصادي چين و امريکا طي يک ماه گذشته بازارهاي جهاني را با بحران مواجه ساخته بود. به تازگي آمارهاي اقتصادی نشان می دهد که ژاپن به عنوان سومین اقتصاد بزرگ جهان، در فصل سوم سال جاری میلادی که به ماه سپتامبر منتهی می شود، در رکود غرق شده است. کارشناسان پیش بینی می کنند که این رکود ناشی از افزایش مالیات بر فروشی باشد که از ماه آوریل امسال در ژاپن وضع شده و از 5 درصد به 8 درصد رسیده است.

یوشیکی شینکه، مدیر اقتصاددانان در موسسه تحقیقات دائیچی، می گوید: «مالیات بر فروشی که در آوریل وضع شد، اقتصاد ژاپن را به طور کامل نابود کرد.» این اقتصاددان کمترین میزان رشد اقتصادی را برای ژاپن در نظرسنجی بلومبرگ پیش بینی کرده که حدود 0.8 درصد رشد تولید ناخالص داخلی واقعی این کشور است. او می افزاید: «اطلاعات اقتصادی که امروز شاهدیم، خاطره نامطلوبی را در ذهن سیاستمداران باقی خواهد گذاشت.»

ژاپن دوباره با داخل رکود وارد شده و در اولین واکنش، بازار بورس سهام این کشور سقوط کرد. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، از وقتی که به قدرت رسید، تلاش کرد که اقتصاد این کشور را از رکود خارج کند. اقتصاد تجویزی شینزو آبه برای ژاپن حتی به «آبه نامیکز» معروف شد.

سقوط بازارهاي مالي ژاپن در کوتاه مدت برروي قيمت طلا اثر مي گذارد. پيش بيني ها نيز نشان مي دهد طي روزهاي آينده قيمت طلا در بازارهاي جهاني روند صعودي را پيش گيرند چراکه کاهش رشد اقتصادي ژاپن، چين و امريکا سرمايه گذاران را به سمت بازارهاي مالي مطمئن تر هدايت مي کند. در حال حاضر شرکت هاي سرمايه گذاري اروپايي به سرمايه گذاران و صاحبان صنايع توصيه مي کنند، اندوخته هاي مالي خود را از بورس هاي جهاني خارج کنند و در دوره ارزاني طلا، اقدام به خريد اين کالاي مطمئن سرمايه گذاري کنند. در صورتي که طي روزهاي آينده اين اقدامات تبليغاتي بازارگردان ها به نتيجه برسد، روند نزولي قيمت طلا نيز قطع خواهد شد. در معاملات امروز بازار جهاني طلا نيز قيمت ها روند صعودي را پيش گرفته بودند.

در همين حال خبرگزاری بلومبرگ گزارش کرده که در سه ماهه منتهی به ما سپتامبر، میزان تولید ناخالص داخلی ژاپن به اندازه 1.6 درصد کاهش یافته که طبق نظریات اقتصادی، نشان دهنده رکود در اقتصاد این کشور است. یکی از مهمترین آماری که درباره اقتصاد ژاپن ارایه شده، این است که نسبت به سال 1997 میلادی، 7.5 درصد از بالاترین نقطه سود، پایین تر آمده است.

پيش از اين کاهش کاهش ارزش دلار که پس از کاهش رشد اقتصادي اين کشور رخ داده بود، منجر به افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني شده بود. برهمين اساس تحليلگران بازار اعتقاد دارند که ماجراي اثرگذاري اقتصاد امريکا برقيمت طلا، اين بار توسط اقتصاد ژاپن هم تکرار مي شود.