به گزارش پارس به نقل از تسنیم، شهرام میرآخرلو مدیر کل صنایع فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان روز گذشته با حضور در نشست تخصصی خودرو که با موضوع نقد تنوع و کیفیت محصولات صنعتی کشور در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) برگزار شده بود با سخنان صریح به انتقاد از خدمات پس از فروش شرکت‌های خودرو ساز پرداخت و اظهار داشت: در این جلسه قرار است نقاط ضعف خودروسازی بیان شود و اقدامات موثری برای رفع آن صورت گیرد.

وی با بیان اینکه چرا خودروسازان هیچ تناسبی میان فروش اینترنتی محصولات خود با تقاضا ایجاد نمی‌کنند افزود: به مدیران عامل شرکت‌های خودروساز اعلام می‌کنم نمایندگی‌های شما بیشتر نمایشگاه‌دار شده‌اند به نحوی که محصولات خود را با قیمت رسمی به مشتریان عرضه نکرده و تمام تلاش خود را می‌کنند تا خودرو را با قیمت آزاد در سطح بازار به فروش برسانند.

مدیر کل صنایع فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با تأکید براینکه باید مانع عرضه امانی و فروش خودرو با قیمت آزاد در نمایندگی‌ها شد تصریح کرد: عمل نکردن خودروسازان به تعهداتشان به مشتریان را باید دیگر مشکل صنعت خودرو در بحث خدمات پس از فروش دانست. چرا زمانی که خودروساز نتوانسته است تعهدات قبلی خود را انجام دهد، اقدام به آغاز فروش فوری همان محصولات می‌کند؟

میرآخرلو با تأکید براینکه هم اکنون خودروسازان در تحویل محصولات و حتی پرداخت سود مشارکت تعلل‌هایی را انجام می‌دهند گفت: پیش فروش شرکت‌های خودروساز بدون پشتوانه است حتی مشتری را ملزم می‌کنید تا آپشن‌هایی را خریداری کند درحالی که هیچ اختیاری برای آن در نظر نمی‌گیرید.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه مشتری با تلاش بسیار موفق به ثبت نام برای خرید خودروی ال 90 می‌شود اما شما نبود قطعات و یا مسائل دیگر را بهانه کرده و پس از گذشت ماه‌ها به او اعلام می‌کنید به جای خودروی ثبت نامی خودروی دیگری را خریداری کند. مگر مشتریان کیلویی خرید می‌کنند که اینگونه با آنها رفتار می‌کنید. مگر می‌شود مشتری خودرویی را خریداری کند اما در نهایت با رنج بسیار خوردوی دیگری را از شرکت خودرو ساز دریافت نماید.

مدیر کل صنایع فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با تأکید براینکه حتی شرکت‌های خودروساز خواب خودور را نیز پرداخت نمی‌کنند، گفت: اگر کسری قطعه دارید با مشتریان خود به صورت شفاف در میان بگذارید چرا مشتری پس از ماه‌ها انتظار خودرویی را دریافت می‌کند که فاقد رادیو پخش است. به او صد تومان می‌دهید می‌گویید دو ماه بعد برود از نمایندگی‌ها رادیو پخش را تهیه کند چرا از روز اول اینها را به مشتریان نمی‌گویید تا حجم نارضایتی آنها از شرکت های خودروساز افزایش پیدا نکند.

میرآخرلو اظهارات غیرواقعی مسئولان شرکت های خودروساز به ویژه در بخش محصولات جدید را دیگر موضوع مشکل‌زا در صنعت خودرو دانست و اظهار داشت: یک روز مسئول می‌گوید این خودروی جدید را با 13 میلیون تومان در آینده عرضه می‌کنیم این امر باعث می‌شود تا تقاضا در سطح جامعه برای خرید این خودرو افزایش پیدا کند اما پس از بررسی قیمت تمام شده همین محصول جدید متوجه می‌شوید که قیمت آن زیر 22 میلیون نخواهد بود. این موضوع باعث می‌شود تا مشتریانی که اقدام به خرید این خودرو کرده‌اند از عملکرد شرکت های خودروساز ناراضی باشند چرا از روز اول نمی‌گویید قیمت تمام شده این محصول جدید 22 میلیون تومان است تا تکلیف مشتریان برای خرید آن مشخص باشد.

وی اضافه کرد: در فروش اینترنتی مشتری بعد از تلاش بسیار امکان ثبت نام برای خرید خودرو را پیدا می‌کند اما بعد از 20 روز که قرارداد خود را با شرکت‌های خودروساز می‌بیند متوجه می‌شود که این قرارداد یک طرفه بوده و حتی اگر پشیمان هم می‌شود خودروساز پس از ماه‌ها پول او را با مکافات بسیار به او برمی‌گرداند. این امر باید اصلاح شود تا مشتریان با اطمینان بیشتری اقدام به خرید اینترنتی محصولات شرکت‌های خودروساز نمایند.