به گزارش پارس  به نقل از مهر، با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها و اصلاح قیمت فرآورده های مختلف نفتی به ویژه بنزین و گازوئیل، پیش بینی ها حاکی از آن بود که رشد مصرف بنزین وگازوئیل به عنوان دو محصول پرطرفدار نفتی در کشور متوقف شود.

با این وجود آمارهای رسمی منتشر شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می دهد مصرف این دو فرآورده استراتژیک نفتی نه تنها متوقف نشده است که با جهش مصرف هم روبرو شده است.

بر این اساس در طول هفت ماهه نخست سال جاری بیش از ۴۶ میلیارد لیتر انواع فرآورده های نفتی در کشور مصرف شده است که از این میزان بنزین و گازوئیل به تنهایی بیش از ۳۷ میلیارد لیتر از کل مصرف فرآورده های نفتی کشور را به خود اختصاص داده اند.

آمارهای رسمی وزارت نفت حکایت از آن دارد که در طول هفت ماهه نخست سال جاری بالغ بر ۱۵ میلیارد و ۲۰۶ میلیون بنزین در کشور دود شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مصرف این فرآورده نفتی نزدیک به ۴۰۰ میلیون لیتر افزایش یافته است.

این در حالی است که پس از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها و با وجود افزایش قیمت هر لیتر بنزین به بیش از یکهزار تومان در چندین نوبت متوالی رکورد مصرف بنزین کشور شکسته شد.

با این وجود از ابتدای سال جاری تاکنون متوسط مصرف روزانه بنزین کشور کماکان بیش از ۷۰ میلیون لیتر در روز بوده است که پیش بینی می شود با توجه به فرا رسیدن فصول سرد سال و کاهش تردد خودروها و مسافرت‌های بین شهری رشد مصرف این فرآورده نفتی متوقف شود.

بنزین ۴۰۰ تومانی به خط پایان رسید

  یکی از مهمترین تغییرات رفتاری مردم در مصرف بنزین گرایش بخش عمده خودروسواران به خرید بنزین ۱۰۰۰ تومانی بوده است به طوری که بر اساس اظهارات انجمن جایگاه داران سوخت هم اکنون حدود ۴۰ درصد فروش بنزین در جایگاه ها با قیمت ۱۰۰۰ تومان انجام می شود.

از سوی دیگر، با کاهش تدریجی ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی و ۷۰۰ توماین کارت‌های هوشمند سوخت پیش بینی می شود بر حجم فروش بنزین ۱۰۰۰ تومان افزوده شود.

در همین حال، ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی کارت های هوشمند سوخت از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتری در فروردین ماه سال جاری هم اکنون به کمتر از ۶۰۰ میلیون لیتر کاهش یافته است.

سید ناصر سجادی مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه هم اکنون موجودی بنزین یارانه ای با نرخ ۴۰۰ تومان به ازای هر لیتر، نزدیک به ۶۰۰ میلیون لیتر است که ۵۰۰ میلیون لیتر آن به خودروهای سواری مربوط می شود، گفت: موجودی بنزین با نرخ ۴۰۰ تومان در کارتهای سوخت، همچنان معتبر است و تاکنون نیز زمانی برای پایان اعتبار آن اعلام نشده و همچنان پا برجاست.

در همین حال ناصر رئیسی‌فرد رئیس انجمن کارفرمایی جایگاه داران سوخت اخیرا در  با بیان اینکه در حال حاضر میزان فروش بنزین با قیمت ۴۰۰ تومانی به کمترین میزان ممکن به ویژه در پمپ بنزین مناطق شمالی شهر تهران و سایر کلانشهرها کاهش یافته است، اظهار کرده است: بیشترین میزان فروش بنزین در جایگاه‌ها با قیمت آزاد ۱۰۰۰ و یکهزار و ۱۰۰ تومانی انجام می گیرد با این وجود در هفته نخست هر ماه با توجه به واریز سهمیه ۷۰۰ تومانی به کارت‌های سوخت کمی از میزان فروش بنزین آزاد کاسته می‌شود.

رکورد مصرف گازوئیل با وجود افزایش گازرسانی‌ها

  به گفته مسئولان شرکت ملی گاز ایران از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۷.۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی بیشتری به نیروگاه ها تحویل شده است اما آمارهای رسمی شرکت میل پالایش و پخش نفتی نشان می‌دهد که مصرف گازوئیل در سال جاری با وجود افزایش گازرسانی ها افزایش یافته است.

آمارهای نشان می دهند که در طول هفت ماه نخست سال جاری بیش از ۲۲ میلیارد و ۵۳ میلیون لیتر گازوئیل در کشور مصرف شده است که متوسط مصرف گازوئیل در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیون لیتر افزایش یافته است.

مصرف نفت کوره کشور هم در ٧ ماه نخست امسال حدود هفت میلیارد و ۶۰۳ میلیون لیتر و مصرف نفت سفید یک میلیارد و ۳۱۷ میلیون لیتر بوده است که بر خلاف بنزین و گازوئیل، مصرف این دو فرآورده نفتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روندی کاهشی داشته است.

بر اساس آمارهای رسمی، مصرف نفت کوره که در ۲۱۶ روز نخست سال گذشته بیش از ۱۱ میلیارد و ۵۷۸ میلیون لیتر بود در هفت ماه نخست امسال به ۷ میلیارد و ۶۰۳ میلیون لیتر کاهش یافت و مصرف نفت سفید نیز از یک میلیارد و ۴۹۰ میلیون لیتر در هفت ماه پارسال به یک میلیارد و ۳۱۷ میلیون لیتر در ۲۱۶ روز نخست امسال رسیده است.

حمید رضا عراقی مدیر عامل شرکت گاز ارائه اخیرا با انتشار گزارشی با تاکید بر ثبت رکوردهای جدید گازرسانی به واحدهای نیروگاهی از صرفه‌جویی ۵ میلیارد دلاری به دلیل کاهش مصرف سوخت مایع در واحدهای نیروگاهی خبر داده است.