به گزارش پارس به نقل از ایسنا، زعفران یکی از محصولات کشاورزی ارزشمند صادراتی ایران است که در زمین‌های خشک و نیمه‌خشک جنوب‌خراسان و برخی نقاط کشور کشت می‌شود. ارزش اقتصادی فراوان زعفران در بازارهای جهانی و اشتغال و درآمد مناسبی که پرورش این گیاه به‌دنبال دارد، بازده اقتصادی آن را قابل توجیه کرده است.

با وجود آنکه بخش اعظم زعفران مصرفی جهان در ایران تولید می‌شود، اما موانعی برای کسب درآمد ارزی معقول از صادرات زعفران وجود دارد که بررسی و یافتن راهکارهای مناسب برای برطرف کردن این موانع می‌تواند در رشد درآمدهای ارزی، ایجاد اشتغال مناسب و... تأثیر بسزایی داشته باشد.

ایران قطعاً بزرگترین تولیدکننده‌ی زعفران جهان بوده و به‌علت داشتن تنوع آب و هوایی، بسیاری از محصولات باغی و زراعی آن از جمله زعفران، کیفیت عالی دارد. طی ۱۰ سال اخیر، میزان تولید زعفران ایران رشد قابل توجهی داشته که بخش گسترده‌ای از این تولیدات صادر می‌شود.

این محصول به‌علت مصارف خوراکی و دارویی فراوان، مورد توجه بسیاری از مردم جهان است و چون طبق آمار موجود در بخش پیشین نشان داده شد، ایران در تولید این محصول نه تنها مزیت نسبی بلکه، مزیت مطلق هم دارد، از این‌رو می‌توان با تولید و صادرات آن منابع ارزی فراوانی را عاید کشور کرد.

زعفران، گزینه‌ی مناسب برای کشت در استان‌های کم‌آب
«محمدرضا کفاشی»، یک فعال اقتصادی اظهار کرد: زعفران محصولی است که با کمبود آب سازگار بوده و در مناطق خشک و کم باران از جمله خراسان‌جنوبی تولید می‌شود، از این‌رو باید کاشت این محصول در منطقه‌ی کمتر توسعه‌یافته با روش‌های نوین کشاورزی آموزش داده شود. وی ادامه داد: با آموزش درست کشاورزان باید کاشت سایر محصولاتی که به آب فراوان نیاز دارد را تعطیل و بیشتر زمین‌ها را به کاشت این محصول اختصاص دهیم که هم به درآمد کشاورزان کمک شود و هم به بحران بی‌آبی توجه می‌شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی با وجود خشکسالی‌های متعدد، زعفران با کیفیت و مرغوبی دارد، گفت: تبدیل سیستم کشاورزی از سنتی به مدرنیته توجیه اقتصادی دوچندانی دارد. کفاشی گفت: علی‌رغم اینکه زعفران محصول استراتژیک ایران و خراسان‌جنوبی است، اما کاشت، داشت و برداشت این محصول با روش‌های سنتی انجام می‌شود. وی با اشاره به اینکه تاکنون باید این محصول از حالت کشت سنتی خارج می‌شد، گفت: متأسفانه تاکنون اقدام جدی در این‌باره نشده است.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: نخستین کار نوشتن و اجرا کردن برنامه‌ای مدون و کارشناسی برای مکانیزه کردن همه‌ی مراحل زعفران است.

خرده مالکی عمده‌ترین مشکل پیش روی کشاورزان
کفاشی خرده مالکی را عمده‌ترین مشکل پیش‌روی کشاورزان استان برشمرد و افزود: کوچ روستائیان از روستاها و رها شدن مزارع و در نتیجه آماده نبودن به موقع زمین برای کاشت، داشت و برداشت محصول از جمله مشکلات است. وی، خشکسالی و خشک شدن منابع آبی استان علی‌رغم اینکه زعفران محصول کم‌آب است و عدم آموزش‌های لازم به روستائیان و کشاورزان را از دیگر مشکلات محصول زعفران دانست.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه استفاده از کشت سنتی روش مناسبی برای بهره‌گیری از ارزش واقعی این محصول نیست، اظهارکرد: کارشناسان و مسئولان باید در خصوص به‌روز کردن اطلاعات کشاورزان تلاش مضاعفی داشته باشند، چون در روش‌های سنتی شاهد این هستیم هر سال میزان برداشت کمتر می‌شود. کفاشی درخصوص بازاریابی زعفران نیز گفت: پیش از آغاز به کاشت و طرح تولید باید بازاریابی کرد و مراحل تولید را براساس بازاریابی انجام شده طراحی و آغاز کرد.

وی با بیان اینکه زعفران در دنیا بازارهای خوبی دارد، افزود: متأسفانه نتوانستیم در بحث ارائه و بسته‌بندی آن موفق عمل کنیم که شاهد مشکلات فعلی هستیم. این فعال اقتصادی گفت: از این‌رو باید ابتدا بازار را شناسایی و بر اساس سلیقه، فرهنگ و آداب و سنن هر کشور باید این محصول را ارائه داد.

۹۵ درصد زعفران جهان توسط ایران تأمین می‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی مهم‌ترین مشکلات زعفرانکاران خراسان‌جنوبی را خشکسالی‌های مکرر، کاهش دبی آب قنوات، کاهش کیفیت آب منابع آبی، آلودگی به کنه زعفران، تغییرات و نوسانات قیمت و نامنظم بودن صادرات در سال‌های مختلف برشمرد.

ولی‌پورمطلق یادآور شد: برای تولید محصول ارزشمند زعفران بالغ بر ۴۰ هزار خانوار بهره‌بردار در سطح استان فعالیت می‌کنند و حدود ۹۵ درصد زعفران جهان توسط ایران تأمین می‌شود.