به گزارش پارس به نقل از خراسان، اولين بار طي ۱۰ ماه اخير قيمت بليت قطار در آذرماه ۹۲، ۲۰ درصد افزايش يافت. پس از آن در ارديبهشت ماه ۹۳ اعلام شد که قيمت هاي بليت قطار شناور شده و تا ۳۰ درصد افزايش يافته است.در مردادماه ۹۳ نيز بخش خصوصي اعلام کرد: راه آهن بابت افزايش هزينه خدمات ايستگاهي، قيمت بليت قطار را ۱۰ درصد افزايش داده است. به اين ترتيب از ۱۰ ماه گذشته تا ۱۱ مهرماه قيمت بليت قطار به طور متوسط حدود ۶۰ درصد افزايش يافته که اين ميزان افزايش، بسته به نوع قطار، مسير و تاريخ تردد متفاوت است.


اکنون نيز از ۱۱ مهرماه جاري و براي چهارمين بار در طول ۱۰ ماه اخير، نرخ بليت قطار در مسيرهاي مختلف افزايش يافته است. اين افزايش نرخ در مسيرهاي ريلي منتهي به مشهد تا ۶۵ درصد نيز بوده است.

پيش از اين غلامحسين عبداللهي دبير انجمن صنفي حمل و نقل ريلي اعلام کرده بود که با تصميمات اتخاذ شده از ۱۱مهر حدود ۳۰ درصد بليت قطارها بدون افزايش قيمت و بقيه با رشد قيمتي ۲ تا ۲۴ هزار تومان روبه رو خواهد شد.اين در حالي است که به جز مسير ريلي سرخس- مشهد، ديگر مسيرهاي ريلي منتهي به مشهد با افزايش نرخ بليت مواجه بوده و اين افزايش نرخ تا ۲۷ هزار تومان بوده است!

عباس موسوي نژاد، مديرعامل شرکت حمل و نقل ريلي رجاء، نيز در اين باره گفته است که به دليل افزايش بسيار زياد هزينه ها، شرکت هاي ريلي نسبت به قيمت ها نگران بودند و درخواست اضافه شدن قيمت بليت قطار را داشتند و راه آهن جمهوري اسلامي ايران، پس از بررسي تمام فرم هاي آناليز درآمد- هزينه شرکت هاي ريلي، مجوز افزايش قيمت بليت قطار را براي آن ها صادر کرد.وي همچنين اعلام کرده است که قيمت هاي بليت قطار از نرخ هاي واقعي و هزينه شرکت ها کمي فاصله داشت که با اين افزايش تا حدي اين فاصله ها کمتر و قيمت ها به نرخ هاي واقعي نزديک تر شد. او همچنين اوايل مردادماه از افزايش متوسط ۲۰ درصدي قيمت هاي بليت قطار از شهريور ماه خبرداده بود.

انتقادات مردم 
اين افزايش نرخ باعث انتقاد مردم شده است.يک دانشجو که براي تحصيل مجبور است هفته اي يک بار مسير مشهد- تهران و بالعکس را بپيمايد، با انتقاد از افزايش نرخ بليت قطار براي چندمين بار در سال جاري به خراسان گفت: بعضي از قطارهاي مشهد- تهران که به دليل قيمت آن، مورد استقبال دانشجويان واقع مي شود به يک باره ۴۵ درصد افزايش يافته و از ۴۶ هزار تومان به ۶۷ هزار تومان رسيده است. 

يکي ديگراز شهروندان نيز در گفت وگو با خراسان با اشاره به اين که بسياري از زائران امام رضا(ع)، قطار را به عنوان وسيله حمل و نقلي امن براي زيارت ثامن الائمه(ع) انتخاب مي کنند، افزود: متأسفانه اين افزايش نرخ بليت قطار موجب مي شود که زائران کمتر بتوانند با قطار به مشهد سفر کنند.

نرخ بليت در پرترددترين مسير ريلي کشور 
بر اساس اين گزارش، مشهد - تهران پرترددترين مسير ريلي کشور است و نرخ بليت قطار در اين مسير در کم کيفيت ترين قطار ۲۲ هزار تومان و در ويژه ترين و گران ترين قطار که غزال بنياد (V.I.P) است، ۸۶ هزار و ۵۵۰ تومان است.

نرخ بليت قطار مشهد - تهران تندروي پرديس از ۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان به ۷۲ هزار تومان، صبا (اتوبوسي دو طبقه - تندرو) از ۲۸ به ۴۰ هزار و ۷۰۰ تومان، نور از ۶۰ به ۸۲ هزار تومان، غزال از ۵۵ به ۷۴ هزار تومان، ۶ تخته کوير از ۳۷ به ۵۲ هزار تومان، لوکس ۴ نفره نگين از ۴۶ به ۶۴ هزار تومان، پلور سبز - سروش از ۷۳ به ۷۷ هزار تومان، درجه يک مارال از ۴۶ به ۵۶ هزار تومان، طوس از ۴۶ به ۶۷ هزار تومان، سبز و سيمرغ از ۵۱ به ۷۰ هزار تومان، ۶ تخته معمولي خواب از ۲۶ به ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان، معمولي صندلي از ۱۹ به ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان و اتوبوسي از ۱۸ به ۲۲ هزار تومان افزايش يافته است.

بدين ترتيب قطارهاي مسير مشهد - تهران بين ۴ تا ۲۲ هزار تومان افزايش نرخ داشته است. از لحاظ درصدي نيز بين ۵.۴ تا ۴۸ درصد افزايش قيمت را نشان مي دهد.

گران ترين بليت قطار در مسيرهاي ريلي منتهي به مشهد نيز به قطارهاي بندرعباس - مشهد با نرخ بليت ۹۷ هزار و ۳۰۰ تومان، شيراز - مشهد با نرخ بليت ۹۶ هزار تومان، اصفهان - مشهد با نرخ بليت ۹۵ و ۸۷ هزار تومان، تبريز - مشهد با نرخ بليت ۸۴ هزار تومان و کرمان - مشهد با نرخ بليت ۸۳ هزار تومان تعلق دارد.

قيمت هاي جديد بليت قطار مسيرهاي منتهي به مشهد به همراه قيمت هاي قبلي و ميزان و درصد افزايش قيمت در جدول مربوطه آمده است.