در متن یادداشت تفاهمی که به امضای رؤسای دو هیأت مذاکره رسید، در بخش نفت، گاز و پتروشیمی ۱۸ بند به‌عنوان توافقات فی‌مابین ذکر شده است.

به گزارش پارس به نقل از تسنیم، یازدهمین نشست کمیسیون دائمی همکاری‌های تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در روزهای هفدهم و هجدهم شهریورماه 93 در تهران برگزار شد.
ریاست هیأت ایرانی را بیژن نامدار زنگنه (وزیر نفت ایران) و ریاست فدراسیون روسیه را الکساندر نواک (وزیر انرژی روسیه) به‌عهده داشتند. طرفین در مذاکرات ضمن ارزیابی مثبت از توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و فدراسیون روسیه تمایل مشترک خود را به تقویت و تعمیق روابط و اجرای توافقات ابراز کردند و بر نقش مهم این کمیسیون در نیل به این اهداف تأکید نمودند.
در متن یادداشت تفاهمی که به امضای رؤسای دو هیأت مذاکره رسید، در بخش نفت، گاز و پتروشیمی 18 بند به‌عنوان توافقات فی‌مابین ذکر شده است.
1. طرفین ضمن حمایت از مذاکرات و توافقات به عمل آمده اخیر میان وزارتخانه‌های نفت و انرژی دو کشور در زمینه‌های مختلف، بر همکاری‌های استراتژیک در حوزه نفت و گاز تأکید نمودند.
2. دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه علاقمندی خود را به‌منظور همکاری سازنده با یکدیگر در مجامع بین المللی نفت و گاز اعلام داشتند.
3. طرف روس موافقت نمود حداکثر دو ماه پس از دریافت فهرست پروژه‌های مورد نظر طرف ایرانی، نتیجه بررسی‌های خود را جهت سرمایه گذاری و مشارکت در طرحهای پیشنهادی به‌همراه اطلاعات شرکت‌های متقاضی روس برای همکاری در هر پروژه به‌تفکیک اعلام نماید.
4. طرفین از همکاری در زمینه تأمین تجهیزات و کالاهای مورد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران از روسیه حمایت و موافقت کردند همراه با مبادلات کالا، انتقال تکنولوژی ساخت تجهیزات نیز با تأسیس شرکت‌های مشترک صورت پذیرد.
5. مقرر گردید در جهت گسترش همکاری‌های مشترک پژوهشی و فناوری در حوزه‌های مختلف نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دو کشور، پژوهشگاه صنعت نفت از سوی طرف ایرانی ظرف مدت دو ماه پروژه‌های مربوطه را به طرف روس منعکس و طرف مقابل نیز طی دو ماه نتیجه بررسی‌های خود را جهت همکاری در پروژه‌های مذکور اعلام نماید.
6. طرفین حمایت خود را از مذاکرات و تفاهمات شرکت زاروبژنفت با طرف ایرانی (شرکت نفت مناطق مرکزی) ابراز داشته موافقت نمودند اجرای تفاهمات به عمل آمده را مورد پیگیری قرار دهند.
7. طرفین موافقت نمودند در زمینه حفظ سلامت محیط زیست در دریای خزر با یکدیگر همکاری نموده و با احداث خط لوله انتقال گاز که موجب آلودگی زیست‌محیطی دریای خزر شود، موافقت ننمایند.
8. طرفین نسبت به احیای کارگروه مشترک همکاری‌های نفت، گاز و پتروشیمی با یکدیگر موافقت نمودند.
9. طرفین توافق نمودند جهت اجرایی شدن توافقات بین شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی دو کشور تشکیل کارگروه مشترک نظارتی را مورد بررسی قرار دهند.
10. طرف روسی از طرف ایرانی دعوت نمود تا در سرمایه گذاری و احداث پالایشگاه نفت در روسیه (منطقه کوبالسک) مشارکت نماید و طرف ایرانی نیز موافقت نمود که موضوع را مورد بررسی قرار دهد.
11. طرف ایرانی از پیشنهاد شرکت گازپروم نفت جهت همکاری و مشارکت در پروژه‌های اکتشاف و توسعه میادین نفت و گاز ایران استقبال نمود.
12. طرف ایرانی موافقت نمود پیشنهاد شرکت سفینات جهت همکاری طرفین در زمینه حمل و نقل نفت خام و فرآورده‌های نفتی را مورد بررسی قرار دهد.
13. طرف ایرانی موافقت نمود توانمندی شرکت‌های ذیل را با توجه به استانداردهای مورد تأیید وزارت نفت جهت صدور تجهیزات نفت و گاز به ایران بررسی نماید.
ــ شرکت ODK سازنده توربین‌های گازی
ــ شرکت GMS سازنده پمپ، کمپرسور و مبدل‌های حرارتی و مخازن
ــ شرکت Russ Gas Engineering سازنده و طراح مبدل‌های حرارتی و مخازن تحت فشار
ــ گروه شرکت‌های انرژی استاندارد، سازنده انواع تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی
ــ شرکت PTPA سازنده لوله
14. طرفین علاقمندی خود را نسبت به همکاری‌های مرکز ملی توسعه فناوری (دلتا) روسیه با مؤسسات تحقیقاتی ایرانی در زمینه‌های امنیت داده‌ها، سیستم‌های کنترل، نرم‌افزار و اندازه گیری اعلام نمودند.
15. شرکت مهندسی CTG روسیه از طرف ایرانی درخواست نمود که از شرکت یادشده جهت پروژه‌های IGAT 6، 7، 9 و ساخت پالایشگاه گاز به‌عنوان پیمانکار اصلی دعوت به عمل آورد. طرف ایرانی موافقت نمود که موضوع را مورد بررسی قرار دهد.
16. طرف روس آمادگی شرکت دولتی روس گئولوگیا را جهت توسعه همکاری با طرفهای ایرانی در زمینه ارائه خدمات فنی و امکان سنجی در میادین هیدروکربنی ایران اعلام نمود.
17. شرکت تکنوپروم اکسپورت آمادگی خود را جهت احداث پالایشگاه‌های نفت و گاز و تأمین تجهیزات مربوطه و همچنین تأمین تجهیزات مورد نیاز میادین نفت و گاز ایران اعلام داشت.
18. شرکت Western Siberian Oil & Gas Company که در زمینه امکان سنجی پروژه‌ها و تأمین تجهیزات نفت و گاز فعالیت می‌نماید، آمادگی خود را جهت احداث پالایشگاه‌های نفت و گاز و ارائه تجهیزات میادین نفت و گاز و خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی در ایران اعلام نمود.