پايگاه خبري تحليلي «پارس»- سمیراعبدالهی خواه- رصد، گفته می شود حدود ۲ سال پیش پژویی‌ها در نتیجه رفتن از ایران هم به خود و هم به کشور ما آسیب رساندند چرا که با این کار برخی واحدهای تولیدی آن هاتعطیل، حدود ۸هزار کارگر اخراج و حدود ۱۰ میلیون یورو از سود فعالیت‌هایشان در هر ماه کاهش یافت، و از سوی دیگر تولید ایران خودرو نیز به شدت افت کرد. چرا که کشور ما وابستگی شدیدی به این شرکت پیدا کرده بود و تقریبا می توان گفت تنها شرکتی بود که کشورمان با آن همکاری می کرد و بنابراین این چنین به آن وابسته بود.

به دنبال رفتن پژو تولیدات ایران خودرو کاهش، قیمت ها افزایش و در نهایت ایران خودرو برای تامین قطعات مجبور شد سراغ چینی ها برود! در نهایت به علت عدم رغبت سایر خودروسازان بزرگ دنیا برای حضور در ایران مجبور به همکاری با چین گشتیم و همان طور که اکنون مشاهده می کنیم اکثر خودروهای موجود یا وارداتی چین می باشند و یا قطعات آن ها از چین وارد و در کشور مونتاژ می شوند.

حال بعد از چند سال فیل این شرکت یاد هندوستان کرده و مایل است دوباره به کشورمان باز گردد .سوالی که مطرح می گردد این است که در چه صورتی بازگشت آن توجیه دارد؟

باید گفت اگر قرار است با همان شرایط گذشته به ایران بازگردد، هرگز به نفع خودروسازی ما نخواهد بود و ورودش به ایران تنها برای تحمیل خودروهای قدیمی است. اما اگر به عنوان یک سرمایه گذار خارجی و به عنوان یک خودروساز و سرمایه گذار مستقل وارد ایران شود قطعا به نفع ما خواهد بود. بسیاری از کار‌شناسان معتقدند اگر پژو در ایران سرمایه‌گذاری انجام داده بود، نمی‌توانست به این راحتی برود، زیرا منافع مشترکش اجازه چنین رفتاری را به این شرکت نمی‌داد.

قرارداد برد- برد ایران با پژو، به رسمیت شناختن منافع ایران در بازارهای صادراتی پژو، ورود علم، تکنولوژی برند و منافع سرمایه گذاری مشترک از جمله شروط برای همکاری مجدد با پژو بیان شده است. ضمن اینکه حتما بازار صادراتی پژو نیز باید در اختیار ایران قرار گیرد.

استفاده بازار خودرو از ورود دوباره پژو
بسیاری با ورود دوباره پژو موافقند چرا که اگر به عنوان خودروساز و سرمایه گذار مستقل وارد شود خودروهای روز خود را با قیمت های مناسب به کشورمان عرضه می نماید و خودروسازهای ما نیز با پژو رقابت خواهند کرد و نهایتا کیفیت تولیدات داخلی افزایش خواهد یافت و مردم نیز از دارا بودن خودروهای با کیفیت و با قیمت مناسب لذت خواهند برد.

به گفته آن هادرست است که پژو در شرایط بدی صنعت خودروساز ما را تنها گذاشت ولی همکاری دوباره آن نسبت به سایر شرکت های خارجی از برخی لحاظ با ریسک کمتری مواجه است چرا که این شرکت سال‌ها با ایران‌خودرو و همچنین قطعه‌سازان ایرانی کار کرده، بنابراین آشنایی لازم میان طرفین وجود دارد.

از سوی دیگر با رفتن پژو قیمت محصولات آن تا کنون حدود سه برابر شده است که می توان امیدوار بود با بازگشت آن قیمت آن ها کاهش چشمگیری پیدا کند.

از نگاه دیگر ورود دوباره پژو می تواند همراه با بهبود تکنولوژی و کیفیت و افزایش عرضه باشد چیزی که هنوز صنعت خودروسازی کشورمان چندان با آن آشنا نیست.

در ضمن فضای دلالی و افزایش کاذب قیمت ها در بازار از بین خواهد رفت.

همچنین باید گفت ورود یک شریک جدید نیازمند صرف هزینه، زمان و انرژی فراوانی است، درحالی‌که شرکت پژو به خوبی با صنعت خودرو ایران آشنا است و با ورود دوباره آن می توان شاهد افزایش تولید و بهبود کیفیت بود همانطور که در بالا ذکر شد.

سوء استفاده پژو از پتانسیل بازار ایران
به نظر منتقدین ورود دوباره پژو به منظور بهره مندی از منافع حاصل در کشورمان با انحصار و مونتاژ کاری است. به نظر آنان کشور باید با شرکت هایی از کشورهای آلمان، ایتالیا، کره جنوبی و غیره پای میز مذاکره می نشست!

روی کارآمدن دوباره پژو و احتمال غیررقابتی شدن بازار و در نهایت بسته شدن راه واردات نیز نقطه ضعف بازگشت این برند به ایران ذکر شده است. در این میان پژو بدون هیچ پرداخت هزینه ای در خصوص تبلیغات به راحتی باز به سهم بازار شاید قریب به ۴٠ درصدی اش خواهد رسید. آنان حضور دوباره پژو را بهره‌برداری و سوءاستفاده از بازار ایران می دانند.

در نهایت باید گفت تلاش پژو برای بازگشت به بازار ایران نشان می‌دهد که آن ها بیشتر از خودروسازان داخلی، قدر بازار با پتانسیل‌ما را می‌دانند. در شرایط کنونی با کاهش شدید تولید و همچنین قدیمی بودن محصولات تولیدی، صنعت خودرو سازی کشورمان بیش از هر زمان دیگری به یک شریک تجاری خارجی برای ادامه مسیر نیاز دارد.