به گزارش پارس به نقل از مهر، با حضور حمید چیت چیان وزیر نیرو بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۵ طرح بزرگ برق در استان خراسان رضوی با سرمایه گذاری یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی بخش غیر دولتی آغاز شد.

بر این اساس امروز عملیات احداث نیروگاه های برق ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی راشد تربت حیدریه و نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی بادی در منطقه خواف به عنوان دومین مزرعه برق بادی ایران آغاز شده است.

علاوه بر این تونل، کانال و کابل ۱۳۲ کیلوولت مشهد-غدیر به طول مسیر ۳.۷ کیلومتر با هدف تامین برق ایستگاه مرکزی قطار شهری، پست برق ۱۳۲/۲۰ کیلوولت مشهد، پست ۶۰ مگاولت آمپری مشهد و خط هوایی چهارمداره ۱۳۲ کیلوولت تغذیه پست به طول ۱۲ کیلومتر هم رسما در مدار بهره برداری قرار گرفتند.

حمید چیت‌چیان در مراسم اففتاح این طرح‌های جدید صنعت برق، گفت: صنعت برق در طول چند سال گذشته از تحول‌های جهانی عقب مانده و در صنعت برق جهان با یک راهبرد جدید روبه‌رو هستیم که اگر آن را درک نکنیم، هزینه بالایی به مردم تحمیل می‌شود.

وزیر نیرو با تاکید بر لزوم استفاده از فناوری‌های نو در صنعت برق، اظهار داشت: استفاده نکردن از فناوری‌های نو موجب تحمیل هزینه به مردم می‌شود و اگر یارانه‌ای پرداخت شود، از جیب مردم هزینه شده است درصورتی که این یارانه باید در بخش بهداشت و آموزش هزینه شود.

این عضو کابینه دولت با اشاره به انجام مطالعه‌ای در دو سال گذشته درباره ارزش گازوییل مصرف‌شده در سال‌های ۸۳ تا ۹۰ در نیروگاه‌های کشور، تصریح کرد: اگر گازوییل مصرفی نیروگاه‌ها را در این مدت استفاده نمی‌کردیم و به‌جای مصرف، صادر کرده یا نیروگاه بادی احداث می‌کردیم، ظرفیت در اختیار قرار دادن ۱۷ سال برق مجانی به مردم را داشتیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه یک لیتر گازوییل ۳.۷ کیلووات ساعت انرژی الکتریکی تولید می‌کند، بیان کرد: هزینه سوخت هر کیلووات ساعت برق ۷۰۰ تومان است که ۸۵ تومان نیز در بخش تبدیل انرژی، انتقال و توزیع به آن افزوده می‎شود و درمجموع هر کیلووات ساعت برق ۷۸۵ تومان هزینه دربر دارد.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون از مردم ۴۹.۴ تومان به‌ازای هرکیلووات ساعت برق دریافت می‌شود که ۷۳۵ تومان به آن یارانه تعلق گرفته است و با پرداخت این یارانه باید جواب‌گوی آیندگان باشیم.

چیت‌چیان سپس از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی انرژی‌های تجدیدپذیر در منطقه خواف خراسان رضوی خبر داد و افزود: تا پایان سال‌جاری ۱۰۰ مگاوات نیروگاه بادی به بهره‌برداری می‌رسد و نصب ۴۷۵ مگاوات نیروگاه بادی جدید نیز تا سال‌های آینده پیش‌بینی شده است.

وزیر نیرو در پایان خاطرنشان کرد: میزان تلفات انتقال و توزیع در استان خراسان به زیر ۱۰ درصد رسیده که پیش بینی می شود برای تمام کشور تلفات برق را به کمتر از ۱۰ درصد کاهش دهیم.