به گزارش پارس به نقل از مهر، سعيد اكبري اظهار داشت: سقوط هواپيماي مالزيايي در آسمان اوكراين، مسدود شدن فضاي اين كشور بر روي پروازهاي عبوري و همچنين محدوديت هاي ايجاد شده براي عبور از فضاي عراق، موجب شد تا ايرلاين‌هاي خارجي به ‌دنبال مسيرهاي امن براي هواپيماهاي خود باشند به همين دليل حجم درخواست براي پرواز از فضاي جمهوري اسلامي ايران به ميزان بي‌سابقه‌اي افزايش يافت.

وي خاطرنشان كرد: سازمان بين المللي هواپيمايي كشوري (ايكائو) نيز براي عبور از آسمان ايران درخواست كرد و سازمان هواپيمايي كشوري نيز آمادگي كامل خود را با انجام درخواست‌هاي اين سازمان براي پروازهاي عبوري از آسمان كشورمان اعلام كرد.

مديركل دفتر نظارت برعمليات هوانوردي سازمان هواپيمايي كشوري، تصريح كرد: به همين منظور و در جهت حفظ ايمني پروازها و تنظيم جريان ترافيك هوايي با همكاري شركت فرودگاههاي كشور و مسوولان نيروهاي مسلح و پدافند كشور و همچنين مذاكره با كشورهاي همسايه راه هاي جديد هوايي بر روي پروازهاي عبوري گشوده شد و پروازهاي عبوري ايران از 480 پرواز به 880 پرواز در شبانه روز افزايش يافت.

اکبری با بيان اينكه اين ركورد نشان‌‌دهنده مطلوب بودن امنيت فضايي ايران است، افزود: موقعيت ممتاز جمهوري اسلامي ايران در حوزه هوانوردي، جغرافياي طبيعي، وسعت خاك و تجهيزات و امكانات ناوبري و كارشناسان متخصص و امنيت آسمان ايران از ديگر دلايل افزايش درخواست ها براي استفاده از آسمان ايران به شمار مي رود.

وي از همكاري تمامي ارگان هاي ذي ربط از جمله شركت فرودگاه‌هاي كشور و مسوولان نيروهاي مسلح و پدافند كشور به ويژه كاركنان پرتلاش مركز كنترل فضاي كشور در جهت افزايش ظرفيت فضاي جمهوري اسلامي ايران تشكر كرد و گفت: افزايش پروازهاي عبوري از آسمان كشور به ارزآوري و درآمد بيشتر منجر خواهد شد.