به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سیف الله آقابیگی در همایش بررسی نوسانات سطح آب خزر و آسیب پذیری زیست محیطی خزر که به مناسبت روز جهانی دریای خزر در سالن اجتماعات آب منطقه‌ای گیلان برگزار شد، گفت: دریاچه خزر که بزرگترین دریاچه جهان است برای کشور جمهوری اسلامی ایران به لحاظ سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مسائل زیست محیطی یک مزیت بالقوه است.

 

وی اضافه کرد: از رسانه ها انتظار می‌رود تا به شکل مناسب تری ظرفیت‌های خزر را به دنیا معرفی کند. همانگونه که خزر یک مزیت ارزشمند برای گیلان است، این اکوسیستم ارزشمند دارای حساسیت ویژه‌ای نیز است که باید به آن توجه شود.

 

آقابیگی تصریح کرد: دریای خزر به جهت مسائل تنوع زیستی، شیلاتی، نفت و گاز، ترانزیت کالا و واردات و صادرات بسیار در دنیا ارزشمند است و این مجموعه برای گیلان یک موهبت الهی محسوب می‌شود. البته به جهت بسته بودن این مجموعه آلودگی‌های خشکی و آبی و برداشت‌های بی رویه، این روزها مورد تهدید واقع شده است، متاسفانه هنوز برخی از افراد به ارزش این مجموعه واقف نیستند.

 

وی بیان کرد: در سال 2020 تخمین زده می‌شود، 3.5 درصد منابع نفت و 6 درصد گاز دنیا از خزر تامین شود. هم اکنون 75 میلیارد بشکه ذخایر نفت و گاز در این پهنه جای دارد. همچنین خانوارهای زیادی معیشت خود را از خزر تامین می کنند، پس لازم است نسبت به حفظ محیط زیست این اکوسیستم ارزشمند توجه بیشتری از خود نشان دهیم.

 

آقابیگی تصریح کرد: به منظور جلوگیری از پدیده‌های مخرب زیست محیطی، بهره‌برداری بهینه لازمه تحقق الزامات زیست محیطی خزر است و با شرایط موجود، مدیریت اصولی زیست محیطی خزر مستلزم وجود یک پیمان زیست محیطی حقوقی برای همگان است.