رئیس دفتر رئیس‌جمهور از اعلام سیاست‌های خروج از رکود در روز سه‌شنبه خبر داد.

به گزارش پارس به نقل از ایسنا، منطقه مرکزی، محمد نهاوندیان در جلسه شورای اداری استان مرکزی که با حضور اعضای شورا در استانداری برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز خبرنگار گفت: تجلیل از تمامی عرصه‌های خدمت در ایران اسلامی با محوریت جهاد و ایثار انجام می‌شود و در خصوص روز خبرنگار نیز شهادت شهید صارمی بهانه‌ای برای ارج‌گذاری به زحمات این قشر شده است.

وی با بیان اینکه رویکرد جهادی منحصر به یک قشر خاص نیست، افزود: جهاد در حوزه رسانه نیز می‌تواند افتخارآفرین باشد.

نهاوندیان با اشاره به اینکه در آستانه سالگرد یکسالگی دولت قرار داریم، بر لزوم ارزیابی و تحلیل عملکرد دولت در یکسال گذشته در راستای برنامه‌ریزی برای فرصت باقیمانده‌ی پیش رو تأکید کرد و گفت: پس از حضور حماسی مردم در انتخابات سال 92، با تغییرات و تدابیر و رویکردهای مدیریتی دولت یازدهم امید در دل‌ها زنده شد و همگان متفق‌القولند که گام اول حرکت دولت در این مدت با موفقیت برداشته شده و ضمن تجلی آرامش در حیات اجتماعی مردم، بارقه‌های امید دوباره در کشور شکل گرفته است.

وی در مقایسه‌ی شرایط اقتصادی یکسال اخیر با قبل از آن، گفت: التهاب بازار ارز، اضطراب در خصوص دسترسی به بازارهای مختلف و عدم وجود اطمینان از موفقیت سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی کشور را فرا گرفته بود اما، در یکسال اخیر شرایط به صورت قابل توجهی تغییر کرده و امروز سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بررسی‌های خود بهترین محل برای سرمایه‌گذاری در منطقه را ایران می‌دانند.

نهاوندیان با بیان اینکه شاخص فلاکت در آغاز کار دولت یازدهم در بالاترین نقطه در تاریخ کشور قرار داشت، ولی در کمتر از یکسال شاهد سقوط تورم از 45 درصد به 15 درصد بوده‌ایم، این موفقیت را در تاریخ ایران بی‌نظیر دانست.

وی با اشاره به اقدام دولت گدشته در خصوص استخدام‌های دولتی گفت: استخدام دولتی به معنی خدمت به اشتغال نیست. مشکل بیکاری زمانی برطرف می‌شود که در بدنه اقتصاد فضایی ایجاد شود که سرمایه‌گذار به ثبات اقتصاد اطمینان پیدا کرده و فرصت شغلی ایجاد کند تا از محل رشد اقتصادی ایجاد شده از این بابت، دولت بتواند هزینه‌ها را تأمین کند.

نهاوندیان در ادامه با بیان اینکه در دو هفته اخیر با تدابیری که اندیشیده شده 10 هزار میلیارد تومان از درآمدها به طرح‌های عمرانی اختصاص یافته است، افزود: در شورای اداری باید به مسایل نگاه اقتصادی داشت نه هزینه‌ای. هزینه‌تراشی با اتکا به نفت راهی است که به بن‌بست می‌رسد.

وی با تأکید بر دولت‌محور نبودن توسعه از نگاه دولت گفت: در حوزه خصوصی‌سازی، مدیریت درستی صورت نگرفته است. از خصوصی‌سازی باید کارآمدتر شدن منابع حاصل شود اما، اگر در خصوصی‌سازی به اهداف نرسیده‌ایم بدان معنی است که در این بخش به درستی عمل نکرده‌ایم.

نهاوندیان بر لزوم توانمندسازی بخش خصوصی تأکید کرد و افزود: معطل بودن بیش از 50 درصد ظرفیت صنعتی استان ناشی از تورمی بوده که در کشور ایجاد شده است. سه برابر شدن نرخ ارز در گذشته، بنگاه‌های اقتصادی را در تأمین نقدینگی با مشکل مواجه کرده و صنایع را با معضل اقتصادی درگیر کرده است.

وی اولویت اول دولت را مهار تورم عنوان کرد و گفت: آمد و رفت هیئت‌های اقتصادی به ایران نشان می‌دهد که در حال حاضر پیش‌بینی آنها در مورد اقتصاد ایران مثبت بوده و تدابیر اندیشیده شده موفق بوده است.

نهاوندیان دومین اولویت را خروج از رکود و آغاز رونق عنوان کرد و افزود: نشانه‌هایی که از صنایع دریافت می‌کنیم حاکی از خروج بخش‌های صنعتی از رکود است.

وی در ادامه بر لزوم خروج دولت از فعالیت‌های متصدیانه تأکید کرد و افزود: مسیر خصوصی‌سازی نیز باید اصلاح شود. باید با ایجاد فرصت برای نوآوری و ابتکار در مسیر اقتصاد رقابتی قرار بگیریم.

نهاوندیان از اعلام سیاست‌های خروج از رکود در روز سه‌شنبه خبر داد و افزود: این سیاست‌ها می‌تواند منابع بانکی را آزاد کند تا به رفع مشکلات صنایع پرداخته شود و البته افزایش منابع بانک‌ها در این مسیر الزامی است.

وی دو عرصه اقتصاد و سیاست را متعامل دانست و گفت: از اقتصاد باید پیام مقاومت و اتکا به خود برخیزد تا مذاکره‌کنندگان هسته‌ای را قوت ببخشد و از طرفی در سیاست خارجی نیز باید محدودیت‌های غیرعادلانه از سر راه برداشته شود تا قدرت رقابت فعالان اقتصادی در بازارهای جهانی افزایش یابد.

نهاوندیان بر گسترش عرصه‌ی تعامل داخل و خارج، دولت و بخش خصوصی و فرهنگ و اقتصاد تأکید کرد و افزود: نگاه بخشی و محدود نمی‌تواند راهکار درستی برای رفع مشکلات ارائه دهد ما در این حوزه نیازمند نگاه جامع‌نگر هستیم و امیدواریم سیاست خارجی فعال بتواند رونق‌افزای تولید باشد.

وی در ادامه، استان مرکزی را بواسطه‌ی برخورداری از ظرفیت‌های صنعتی دارای مزیت نسبی نسبت به دیگران استان‌ها دانست و بر لزوم توسعه‌ی امکان حمل و نقل و افزایش اتصالات جاده‌ای در راستای توسعه اقتصادی این استان تأکید کرد.

نهاوندیان همچنین با اشاره به رویکرد دولت در حوزه مدیریت منابع آب و تقویت کشاورزی، توسعه بهره‌وری منابع آب و تأکید بر بهینه‌سازی آبیاری کشاورزی توسط دولت، افزود: تعیین قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در اقتصاد کشاورزی مؤثر بوده است و پیش‌بینی می‌شود خرید گندم امسال از مرز هفت میلیون تن عبور کند.

وی با بیان اینکه متأسفانه روند خودکفایی در تولید گندم ادامه پیدا نکرد، افزود: باید برخی تصمیمات در بخش کشاورزی و اشتغالزایی اصلاح شود تا به مسیر درست بازگردیم.

به گزارش ایسنا، نهاوندیان در ادامه در جلسه‌ای با رؤسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور که در اراک و در پشت درهای بسته برگزار شد، شرکت کرد.