به گزارش پارس به نقل از  فارس، مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور در هشتمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور با اشاره به نقشه راه اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اگر سیاست‌ها، برنامه‌ها در قالب یک چارچوب و کادر مشخص ترسیم نشده باشد سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شود یا خنثی‌کننده بوده و نیز در تعارض با یکدیگر قرار می‌گیرند.


وی با تأکید بر اینکه 75 درصد مصوبات مجلس اصلاح قوانین قبلی است، اظهار داشت: همین موضوع باعث می‌شود که توان قابل توجهی از ظرفیت‌ها صرف این موضوعات ‌شود.

وی ادامه داد‌: وجود یک چارچوب برای سیاست‌‌گذاری موجب می‌شود هزینه‌های زندگی مردم و نیز توان سیاست‌گذاری کاهش یابد.

وی گفت:در این راستا اسناد بالادستی زیادی داریم که حتی فراتر از دیگر کشورها است اما کمتر سندی وجود دارد که بتواند مانند اقتصاد مقاومتی چنین نقشی را ایفا کند و سازگاری داشته باشد.

وی با اشاره به اهداف و رویکردهای اساسی در اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: این بسته با هدف تأمین رشد پویا و نیز بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی در جهت کاهش و به حداقل رساندن آنچه از بیرون در حوزه تصمیم‌گیری وجود دارد باشد.

نیلی به دو ویژگی درون زا و برون‌نگر بودن اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: بستر کلی کشور روی عدالت اجتماعی است و آنچه اقتصاد مقاومتی می‌خواهد رشد اقتصادی پویا و کاهش مخاطرات جهانی است.

وی افزود:طی سال‌های انقلاب رشد اقتصادی 12 و 14 درصدی داشتیم و در کنار آن رشد منفی نیز وجود داشته است که نشان می‌دهد نوسانات زیادی داریم اما اینکه رشد پایدار برقرار شود ضرورت مهمی است که در این برنامه به آن توجه دارد.

به گفته مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور به لحاظ آسیب‌پذیری مخاطرات جهانی به دنبال حجم تجارت خارجی هستیم تا این موضوع فرصت خوبی برای تعاملات جهانی ایجاد کند.

وی ادامه داد:در سال‌های جنگ حجم واردات به 80 میلیارد دلار رسید و نکته اینجاست که اتکا به چه درآمدی بوده که واردات با اتکا به منبع ناپایدار افزایش یافته است.

وی با طرح این سوال که چرا در سال‌های 91 و 92 رشد اقتصادی کشور منفی شد، عنوان کرد: به لحاظ اثر آن در زندگی مردم 17.2 درصد بوده و از رفاه مردم کاسته شده در حالی که رشد منفی 2.6 درصد بوده است با این حال دولت اعتقاد به استفاده از ظرفیت‌های داخلی داشت، اما به محض یک فشار خارجی تولید کاهش یافت.

نیلی با بیان اینکه رویکرد درون‌زا بودن اقتصاد مقاومتی با استفاده از بهره‌برداری حداکثری و بهره‌بری بالا از ظرفیت‌ها و مزیت‌های درونی اقتصاد ایران باید باشد، گفت: زایش اقتصاد از عواملی باید باشد که در درون اقتصاد وجود داشته باشد عواملی که ثبات ایجاد می‌کند و تحت کنترل خودمان باشد.

وی یادآور شد: برون‌گرا بودن به معنی این است که از فرصت‌های موجود در جهان خارج به منظور پیشبرد اهداف اقتصاد ملی بهره‌برداری حداکثری کرد که سه بخش دانش فنی، سرمایه و بازار را شامل می‌شود.

مشاور اقتصادی ریاست جمهور با طرح این سوال که درون‌زایی اقتصاد ایران به چه میزان است، به ظرفیت‌های بالقوه اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: به ازای جایگاه اول ذخایر گازی جهانی، جایگاه چهارم نفت، ذخایر فراوان معدنی، جایگاه ترانزیت و گردشگری، نیروی تحصیلکرده جوان و زیرساخت‌های صنعتی از این ظرفیت‌ها هستند. اما در عین حال سهم تجارت خارجی گاز ایران در دنیا نزدیک به صفر است.

وی ادامه داد:‌155 میلیارد بشکه ذخایر نفت کشور است اما در عین حال طی سال‌های اخیر روند تولید آن نزولی بوده است.

به گفته نیلی در تحصیلات از سطح کشورهای اروپایی بالاتر هستیم و این چیز خوبی نیست زیرا باید بهره وری بالا باشد اما نیروی انسانی وصل به صنعت و بازار نیست و به همین دلیل نرخ بالایی داریم در اصل اقتصاد درون‌زا نبوده و برون‌زا است و عامل رشد را از بیرون می‌گیرد.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی نمی‌خواهد منزوی باشد، تصریح کرد: در عین حال این سیاست‌ها نمی‌خواهد به دنیا نیز وابسته باشد بلکه وابستگی متقابل مدنظر است و به یکدیگر خدمات ارائه کند.

وی به بخش درون‌گرا بودن اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت:‌کاهش وابستگی به نفت ، تقویت نظام مالی و توسعه بخش نفت وگاز و زنجیره آن مد نظر است همچنین در بعد برون‌گرایی توسعه صادرات برنامه‌ریزی تولید ملی و توسعه دیپلماسی و سرمایه‌گذاری خارجی باید انجام شود.

نیلی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های بارز اقتصاد مقاومتی در بخش نفت است، بیان داشت: این سیاست‌‌ها تکلیف بخش نفت را مشخص کرده که افزایش تولید نفت باید انجام شود اما در عین حال اثرگذاری در بازار جهانی را کاهش دهیم.

وی افزود:اقتصاد مقاومتی نحوه تعامل ما با دنیا را از لحاظ نگرش روشن کرده است و باید توسعه تجارت و صادرات متنوع و پرعمق با کاهش آسیب‌پذیری همراه باشد و در عین حال سرمایه‌گذاری برای ورود به بازار جهانی و توسعه صادرات انجام شود.

نیلی در خصوص ثبات اقتصاد کلان نیز، گفت: وضعیت موجود اقتصاد ایران برون‌زای درون‌‌گراست که باید طبق اقتصاد مقاومتی درون‌زای برون‌نگر باشد که این تغییر باید در سیاست‌های اقتصادی ایجاد شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر عملکرد برنامه‌های پنجم توسعه در کشور توضیح داد و گفت: برنامه چهارم رسما از سوی سیاست‌گذار کنار گذاشته شد و گفت‌ که آن را قبول ندارد و متن برنامه پنجم نیز با شرایط کنونی بیگانه است و برنامه سوم به میزان قابل توجهی در مبنای شرایط بوده است.