به گزارش پارس روزنامه خراسان نوشت ؛ بانک مرکزي گزارش نرخ تورم تيرماه را منتشر کرد که براساس آن روند نزولي نرخ تورم نقطه به نقطه پس از 13 ماه متوقف شد. نرخ تورم نقطه به نقطه نشان دهنده مقايسه قيمت ها در يک ماه از سال با ماه مشابه سال گذشته است.

براساس گزارش بانک مرکزي نرخ تورم سالانه در تيرماه که ميانگين نرخ تورم 12 ماه منتهي به تير 93 در مقايسه با 12 ماه قبل از آن مي باشد، به 25.3 درصد کاهش يافت. براساس اين گزارش شاخص قيمت ها در تيرماه نسبت به خرداد 1.4 درصد افزايش يافته است. توقف روند نزولي نرخ تورم نقطه به نقطه مي تواند ناشي از پديدار شدن اثرات تورمي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها باشد.

نرخ تورم نقطه به نقطه تيرماه در شرايطي 14.6 درصد اعلام شده است که اين نرخ در ماه خرداد نيز 14.6 درصد بود. بالاترين نرخ تورم نقطه به نقطه سال هاي اخير مربوط به خرداد سال گذشته است که نرخ 45.1 درصد در آن تاريخ ثبت شده بود. با اين حال روند نزولي نرخ تورم سالانه در تيرماه امسال ادامه يافته و نرخ تورم سالانه از 27.7 به 25.3 درصد کاهش يافته است. اين در حالي است که نرخ تورم مرکز آمار که اندکي کمتر از نرخ تورم بانک مرکزي است براي تيرماه هنوز اعلام نشده است. پيش از اين مرکز آمار براي خرداد ماه امسال نرخ تورم نقطه به نقطه را 14.7 و نرخ تورم سالانه را 26.6 درصد اعلام کرده بود.

افزايش درصد تعداد چک هاي برگشتي نسبت به چک هاي صادره در 3 ماه نخست سال

در همين حال بانک مرکزي با انتشار آمارهاي ماهانه اقتصادي در خرداد ماه از روند افزايشي چک هاي برگشتي خبر داد. براساس گزارش بانک مرکزي تعداد اسناد برگشت داده شده (چک و سفته) در خرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20.9 درصد افزايش يافت. همچنين مبلغ اسناد برگشت داده شده در خرداد امسال نسبت به خرداد سال گذشته 29.9 درصد افزايش يافت. اين در حالي است که در همين مدت تعداد و مبلغ اسناد مبادله شده تنها 6.1 و 9.6 درصد افزايش يافته است که نشان مي دهد درصد بيشتري از چک هاي صادر شده برگشت خورده است. بر همين اساس نسبت تعداد اسناد برگشتي به کل اسناد مبادله شده در 3 ماه نخست امسال 12 درصد بوده است، اين در حالي است که اين نسبت در 3 ماه نخست سال گذشته 10.8 درصد بود.

کاهش 25 درصدي قيمت سکه و 9 درصدي قيمت دلار در 3 ماه نخست امسال

همچنين گزارش بانک مرکزي حاکي از کاهش قيمت سکه و دلار در 3 ماه ابتداي سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل است. متوسط قيمت فروش تمام سکه بهار آزادي در بازار آزاد شهر تهران در سه ماه ابتدايي سال 1393 به گونه اي بوده که طرح قديم حدود 976 هزار و 48 تومان و طرح جديد 978 هزار و 867 تومان به فروش رفته است که نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتيب 25.1 درصد و 26.5 درصد کاهش را نشان مي دهد. همچنين در سه ماه ابتداي سال جاري متوسط قيمت يک دلار آمريکا 3225 تومان و يک يورو 4438 تومان در بازار آزاد بود که نشان مي دهد قيمت دلار نسبت به دوره مشابه سال قبل 9 درصد و يورو 4.5 درصد کاهش يافته است.