به گزارش پارس به نقل از ایسنا ، فاز اول رومینگ ملی ماه گذشته اجرا شد تا در قالب آن مشترکان اپراتور سوم (رایتل) بتوانند در مواقع نیاز به شبکه اپراتورهای دیگر کشور دسترسی داشته و از خدمات آنها استفاده کنند.

در آن زمان وزیر ارتباطات اعلام کرد که فاز دوم این طرح هم ظرف 20 روز آینده اجرایی خواهد شد تا به این ترتیب دو اپراتور اول کشور نیز بتوانند در مواقعی که یکی از آنها پوشش کافی ندارد از شبکه اپراتور دیگر استفاده کنند.

بحث رومینگ ملی به مصوبه‌ای برمی‌گردد که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات سال 90 در ارتباط با استفاده متقابل از شبکه اپراتورها تدوین کرد و بر اساس آن اپراتورهای سیار موظف شدند خدمات رومینگ ملی را بر حسب درخواست اپراتور دیگر در اختیار آن قرار دهند.

اسفندماه 92 نیز نوعی بازنگری در مصوبه قدیمی صورت گرفت و در قالب مصوبه 186اپراتورهای سیار غالب ملزم شدند خدمات رومینگ ملی را بر حسب درخواست اپراتور سیار غیرغالب در اختیار آنها قرار دهند.

از سوی دیگر تا پایان مردادماه امسال دوره انحصار اپراتور سوم به پایان خواهد رسید و بر همین اساس اپراتورهای دیگر مجاز به ارائه خدمات نسل سوم می‌شوند اما یکی از پیش شرط‌هایی که از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات برای ورود اپراتورهای اول و دوم به این حوزه در نظر گرفته شده ارائه رومینگ ملی توسط آنها است.

با اجرای طرح رومینگ ملی هرگاه مشترکی در محلی دسترسی به پوشش مناسبی نداشته باشد می‌تواند از پوشش شبکه‌ای اپراتور دیگری که در آن نقطه وضعیت بهتری دارد استفاده کند.