به گزارش پارس به نقل از ایرنا، بهروز نعمتی روز سه شنبه در گفت و گویی اظهار داشت: افزایش قیمت خودروها نباید وجود داشته باشد و اتفاق می افتاد و دوستانی که این کار را کردند، دچار اشتباه و مرعوب خودروسازان شدند.


وی با بیان اینکه اگر قرار است نوآوری و کیفیت در صنعت خودرو ایجاد شود باید ملموس باشد، گفت: در حال حاضر خودرو های ساخت داخل کیفیت و مقبولیت ندارند چرا که متاسفانه کیفیت خودروها تغییری نکرده و اتفاق جدیدی در این صنعت رخ نداده است.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه در یک سال و نیم گذشته چندین بار شاهد افزایش قیمت خودروها بوده ایم، اظهار داشت: این در حالی است که خودروسازان مدعی هستند در سه سال گذشته افزایش قیمت نداده اند.

نعمتی ادامه داد: در سال 90 قیمت خودروی پراید حدود 7 میلیون و 600 هزار تومان بود ولی اکنون قیمت این خودرو حدود 20 میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه خودروسازان کشور با این روند فعلی که در پیش گرفتند، نهایتا تا دو سال آینده می توانند ادامه حیات دهند، گفت: عدم مدیریت صحیح از عمده مشکلات صنعت خودروی کشور است و تا این مدیریت اصلاح نشود، مردم همچنان ضرر خواهند داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص اینکه شاخص سایر کالا در چند سال گذشته چندین برابر شده است، گفت: به غیر از صنعت خودرو، به کدام صنعتی فرصت و اعتبار بانکی و ارز مبادله ای دادیم، این تسهیلات به صنعت خودرو اختصاص یافت اما تاثیری جز افزایش قیمت خودرو نداشته است.

نعمتی ادامه داد: صنعت خودروی کشور هم اکنون دچار یک باند مخوف مدیریتی شده است. شما در کجای دنیا سراغ دارید یک خودروساز حدود 2 میلیارد و 800 میلیون تومان به صورت اعتباری خودرو واگذار کند و در کجای دنیا سراغ دارید در یک مجموعه تخصصی همانند خودروساز، مشاور مدیرعامل دیپلم و یا زیردیپلم باشد.

این نماینده مجلس در پایان با بیان اینکه بدنبال دفاع از حقوق مردم هستیم، تصریح کرد: در هفته آینده بحث تحقیق و تفحص از صنعت خودروی کشور را در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

رییس دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در این گفت و گو با بیان اینکه حاشیه سود خودروسازان داخلی به حدود 40 درصد می رسد، گفت: این در حالی است که متوسط سود خودروسازان جهانی بین 4 تا 6 درصد است.

محمدحسن شجاعی فرد افزود: خودروسازان مدعی هستند که طی سال های 91 و 92 به ترتیب چهار هزار میلیارد و دو هزار میلیارد تومان ضرر کردند در حالی که وقتی خودروسازان این همه سود می کنند، چطور نمی توانند ضررهای خود را جبران سازند.

وی با بیان اینکه براساس اصول علم اقتصاد، وقتی بنگاه اقتصادی شیب تولید خود را بهبود داد، قیمت ها را کاهش می دهد، اظهار داشت: شمارگان تولید خودروسازان داخلی در سال جاری به نسبت سال گذشته افزایش یافته اما قیمت ها نه تنها روبه کاهش نبوده بلکه افزایش هم یافته است.

شجاعی فرد سپس استدال برای افزایش قیمت خودروها را غیرعلمی دانست و گفت: شورای رقابت باید توضیح دهد چطور ممکن است ظرف یک ماه 5 درصد به قیمت خودروها اضافه شود.

وی افزود: صنعت خودروی کشور متاسفانه استراتژی ندارد و قیمت گذاری خودروها نیز تحت تاثیر بازار صورت می گیرد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: مدیریت خودروسازان کشور طی سال های گذشته با یکسری سلایق خاص صورت گرفته که این امر سبب بروز خرابکاری در این صنعت شده به گونه ای که این صنعت که زمانی در اوج بود اکنون به سومین صنعت در کاهش تولید کشور تبدیل شده است.

شجاعی فرد سپس از مجلس شورای اسلامی خواست که به افزایش قیمت خودروها به هیچ عنوان تن ندهد چرا که این افزایش قیمت ها مبنای علمی ندارد.