پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مدیر دفتر مدیریت مصرف توانیر گفت: دلیل خاموشی‌های اخیر کمبود تولید برق نبوده،‌ علت اصلی آن آمادگی برای ورود به تابستان و اتفاقات پیش آمده در سطح شبکه توزیع، فوق توزیع و انتقال است که نیاز به تعمیرات در هرصنعتی از جمله برق ممکن است پیش بیاید.

مهندس علیرضا احمدی یزدی مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: امسال با ظرفیت نیروگاهی ایجاد شده از پیک (اوج مصرف) برق 50 هزار مگاواتی و حتی 51هزار مگاوات نیز می‌توانیم بدون قطعی برق عبور کنیم. 

وي براي كنترل مصرف به سياستهاي تشويقي و تنبيهي اشاره كرد و گفت: برای گروه‌های مصرف، بر اساس میزان مصرف آن‌ها تعرفه‌هایی وضع شده است که تا حدی نقش کنترلی دارد اما تاکنون قطع برق مشترکان پرمصرف در دستور کار قرار نگرفته است

وي افزود: در عوض مشوق‌هایی با مجوز وزیر نیرو برای کاهش مصرف آن‌ها در نظر گرفته‌ایم که به نظر می‌رسد جذابیت کاهش مصرف را برای مشترکان به همراه خواهد داشت.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر با اشاره به هماهنگي با صنايع براي كنترل مصرف در تابستان گفت: ما برای مشترکان صنعتی که حدود یک سوم از مشترکان ما را تشکیل می‌دهند شرایطی در نظر گرفتیم که اگر تعطیلات و تعمیرات خود را به بازه زمانی 15خرداد تا 15شهریور منتقل کنند یا آن‌که در این بازه زمانی به مدت 5 روز 10درصد مصرف خود را کاهش دهند به ازای هرکیلو وات ساعت 110 تومان به آن‌ها بدهیم

وي افزود: در حالی که آن‌ها برای هرکیلو وات ساعت 58 تومان پرداخت می‌کنند. سال گذشته 2323 مشترک صنعتی در این زمینه با ما همکاری کردند که بابت آن 234 میلیارد ریال به عنوان پاداش همکاری به ازای 900 مگاوات کاهش بار در پیک مصرف از صورت حساب دوره بعد از دوره همکاری آن‌ها کسر شد.  

وي با اشاره به مشتركين کشاورزی گفت: در سال گذشته مشتركين کشاورزی در 4 ساعت پیک مصرف روزانه موتورهای برقی خود را خاموش کنند در 20 ساعت مابقی شبانه روز برق رایگان دریافت کنند که از این بابت 450 مگاوات کاهش بار با همکاری 26 هزار مشترک کشاورزی داشتیم و 14 میلیارد ریال به این مشترکان تخفیف داده شد.

مهندس احمدی یزدی اضافه كرد: مشتركين تجاري و صنعتي، 50 درصد مشترکان ما را تشکیل می‌دهند 

وي در خصوص بخش تجاري خاطرنشان ساخت:  در بخش تجاری 1.5 میلیون شعله شامل لامپ‌های پر مصرف 500 تا 1000 واتی با لامپ‌های کم مصرف عوض شد که هزینه قبوض آن‌ها را 50 درصد کاهش داد و در مشترکان خانگی نیز تعرفه‌هایی در نظر گرفته شد که رعایت آن‌ها تأثیر چشمگیری در قبوض برقشان داشته است.