به گزارش پارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، کارشناس ارشد بازار سرمایه در مورد ابلاغیه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد بازار پتروشیمی گفت: بر اساس این ابلاغیه، کل محصولات پتروشیمی در بورس کالا عرضه خواهد شد، به طوری که خریداران برای تامین نیازشان راهی این بورس می‌شوند که بزرگترین نتیجه این اتفاق، شفافیت در صنعت و مبادلات پتروشیمی است.

کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: احتساب ارز آزاد برای معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا، قیمت ها را در کوتاه مدت بالا می برد اما بدون شک در میان مدت شاهد تعادل قیمت ها و شفافیت در صنعت پتروشیمی خواهیم بود.

شاهین شایان آرانی در مورد ابلاغیه جدید وزارت صنعت، معدن وتجارت در خصوص بازار پتروشیمی اظهار داشت : بر اساس این ابلاغیه، کل محصولات پتروشیمی در بورس کالا عرضه خواهد شد، به طوری که خریداران برای تامین نیازشان راهی این بورس می‌شوند که بزرگترین نتیجه این اتفاق، شفافیت در صنعت و مبادلات پتروشیمی است.

وی افزود : فلسفه وجودی بورس های کالایی و مولفه‌های اقتصادی در کل جهان، همین موضوع را تایید می‌کند که قیمت محصولات در عرضه و تقاضا و بازار کاملا رقابتی کشف شود که براساس تصمیم جدید

وزارت صنعت این مهم محقق می شود.

شایان آرانی با اشاره به رشد قیمت محصولات تصریح کرد: احتساب ارز آزاد برای مبادلات بورس به طور حتم قیمت ها را در کوتاه مدت بالا می برد، اما شک نکنید که در میان مدت شاهد تعادل قیمت ها و رسیدن نرخ محصولات به نقطه تعادلی خواهیم بود. با این تفاسیر مصرف کنندگان باید برای مدتی فروش مواد با قیمت واقعی و رشد هزینه هایشان را بپذیرند اما این موضوع در بلند مدت به نفع کشور خواهد بود، به طوری که دلالان و مافیای بازار را حذف می کند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: با عرضه کامل محصولات پتروشیمی در بورس براساس نرخ ارز آزاد، اختلاف نرخ محصولات دربورس و بازار به حداقل می رسد و دیگر دلالان نمی توانند از فاصله قیمتی کالاهای پتروشیمی استفاده کنند.

وی با اشاره به افزایش سودآوری شرکت های پتروشیمی گفت: با اجرای این ابلاغیه، پتروشیمی ها خوراک را با ارز مبادله ای دریافت می کنند و محصولاتشان را با ارز آزاد می فروشند که این روند سود پتروشیمی ها را افزایش می دهد.

شایان آرانی گفت: در مجموع رویکرد جدید وزارت صنعت به بورس کالا بسیار مناسب است، اما باید دو مولفه مهم را در نظر گرفت، نخست فروش خوراک به پتروشیمی ها براساس ارز آزاد است که این کار نیز می‌تواند در بورس کالا انجام شود و دوم، دخالت نکردن دولت در معاملات است به نحویکه پتروشیمی واقعا محصولاتشان را روانه بورس کنند و محدودیتی در روند معاملات وجود نداشته باشد.