به گزارش پارس ، غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با تسنیم، در ارتباط با آخرین وضعیت رسیدگی به نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی در کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ اظهار داشت: یکی از مسائلی که آنجا مطرح شد چگونگی پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی است که البته دراین‌باره سناریوهای مختلفی مطرح شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد:‌ یکی از پیشنهادهایی که در کمیسیون اقتصادی مجمع مطرح شد و ظاهراً نتیجه هم گرفت این بود که پیشنهاد دهنده گروه کارشناسی باشند که آنها با در نظر گرفتن صلاحیت‌هایی از جمله داشتن دکترای اقتصاد یا دکترای مدیریت مالی، حداقل پنج سال سابقه بانک مرکزی یا هفت سال سابقه بانکی و حسن شهرت و عدم سوءپیشینه گزینه ریاست بانک مرکزی را معرفی کنند.

وی همچنین در ادامه به پیشنهادهای مطرح برای مدت ریاست رئیس کل بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: برای مدت فعالیت رئیس کل بانک مرکزی پیشنهادهای مختلفی وجود دارد از جمله اینکه دوره فعالیت سه‌ساله، پنج‌ساله، شش‌ساله و یا هفت‌ساله باشد. البته هنوز در این مورد تصمیم گیری نشده است.

مصباحی مقدم با بیان اینکه نصب رئیس کل بانک مرکزی به‌صورت مستقیم توسط رئیس جمهور انجام می‌شود،‌ تصریح کرد:‌ اما نسبت به عزل پیشنهادهایی وجود دارد از جمله اینکه رئیس کل بانک مرکزی بدون تخلف و یا بدون اینکه وی بیماری داشته باشد که دیگر قادر به ادامه فعالیت نباشد، نباید از سمت خود عزل شود.

وی ضمن تأکید بر اینکه درصورت تصویب شرایط جدید رئیس کل بانک مرکزی با تغییر رئیس جمهور تغییر نخواهد کرد،‌ افزود: البته اینها در حد پیشنهاد است و باید دید چه‌چیزی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب خواهد رسید.

به‌گفته این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، احتمالاً سه جلسه دیگر کمیسیون اقتصاد کلان مجمع رسیدگی به نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی را در دستور کار خواهد داشت و بعد از آن موضوع به مجمع ارجاع می‌شود.