به گزارش پارس به نقل از کیهان ؛ فرشاد مؤمنی در گفت‌وگو با برنامه پایش درباره برنامه سوم توسعه گفت: به مفهوم  اصطلاحی کلمه این برنامه، اصلا برنامه نبود برای اینکه تنها برنامه‌ای است که هدف‌گذاری کمی در آن وجود نداشت.

وی گفت: ‌باید مبنای سنجش را مشخص بکنیم، در برنامه سوم بزرگترین خطا اتفاق افتاد که اقتصاد ایران تاکنون در حال خوردن ضربه از آن خطاهاست. در برنامه چهارم نیز سنگ بنای بانک‌های خصوصی بدون مسئولیت تولیدی گذاشته شد، ضربه‌هایی که اکنون اقتصاد ایران می‌خورد به دلیل همین بانک‌های خصوصی است. بخش بزرگی از اقتصاد ایران ریشه در بانک‌های خصوصی دارد.

مؤمنی تصریح کرد: اینها به جای اینکه از بانک‌‌های خصوصی برای کارآرایی سیستم استفاده بکنند به آنها اجازه دادند که با ولنگاری بیشتر کار کنند. نقاط قوت برنامه سوم نیز به خاطر اصلاح نهادی قابل اعتنا در آن است اما نقاط ضعف خیلی بنیادی ناشی از نگرش تعدیل‌کنندگان نیز در آن وجود داشت.

مؤمنی با بیان اینکه بانک مرکزی نظارتی بر بانک‌ها ندارد، گفت: برای برنامه ششم باید یک رویکرد توسعه عادلانه متکی به بهره‌وری اتخاذ گردد، با استفاده از این رویکرد می‌توانیم اقتصاد ایران را جلو ببریم و از این رکود تورمی خارج شویم.