به گزارش پارس به نقل از تسنیم، مسعود سامی‌وند شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل اظهار کرد: ذخیره‌سازی گاز طبیعی درایران از سال 1387 مطرح شده و کشور در آن زمان از میان 36 کشور ذخیره‌کننده گاز رتبه 37 را دارا بود.

وی افزود: با اجرای پروژه‌های عظیم ذخیره‌سازی گاز در قم، مشهد به‌عنوان دومین پروژه ایران و خاورمیانه و در کاشان به عنوان نخستین ذخیره‌سازی در نمک خاورمیانه و میدان های دیگر از نظر زیرساخت کشور به برنامه توسعه خود می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی کشور بیان کرد: پروژه ذخیره‌سازی یک طرح استراتژیک ملی محسوب می‌شود و براساس استانداردهای بین‌المللی هر کشور باید 12 تا 14 درصد از تولید گاز خود را ذخیره‌سازی کند.

وی تصریح کرد: ذخیره‌سازی در زوایای فراوانی مانند پشتوانه اقتصادی، تامین امنیت گازرسانی کشور، قرار داشتن مخازن نفتی در نیمه دوم عمر خود و نیازمندی به تزریق گاز طبیعی حائز اهمیت فراوانی است.

سامی‌وند با اشاره به شناسایی همزمان چند گنبد نمکی در شهرهای دیگر همزمان با کاشان گفت: برای اجرای پروژه‌های ذخیره سازی با توجه به محدودیت بودجه‌ای اولویت بندی انجام شده و بر اساس آن پروژه‌ها آغاز می‌شود.

وی افزود: بدون شک انجام پروژه‌های عظیم ملی گازرسانی در سایه مصرف بهینه مردم ممکن است زیرا هر اندازه که تولید گاز بالا باشد تا زمانی که مردم شرایط مصرف صحیح و به‌اندازه را رعایت نکنند دیگر گاز برای ذخیره‌سازی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی کشور تصریح کرد: امروزه کشورهایی مانند روسیه تنها با استفاده از ابزار گاز در برابر اروپا امتیاز می‌گیرد و نیازی به جنگ و کشمکش نمی‌بیند.