پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مدير عامل اسبق ايران‌ خودرو گفت: بازار خودروي داخلي نبايد منفعلانه در اختيار خودروسازان خارجي قرار گيرد.

منوچهر منطقي مدير عامل اسبق ايران‌ خودرو در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: حتي در صورتي كه شرايط تحريم ها تغيير كند گرفتن شريك تجاري جديد مستلزم زمان و هزينه است كه در شرايط كنوني به صلاح صنعت خودرو ايران نيست.

وي افزود: بهتر است دور جديد همكاري‌ كشورمان با شركت فرانسوي پژو را مورد بازنگري قرار دهيم و به ازاي بازاري كه در اختيار آنها قرار مي‌دهيم تكنولوژي روز را طلب كنيم و سطح محصولات توليدي‌ مان را بالا ببريم.

وي افزود: علاوه بر فناوري مي‌ توانيم به اين شركت فشار بياوريم تا در سرمايه‌گذاري ‌هاي مشترك با ما شريك شود، آن زمان است كه مي ‌توانيم بگوييم اتحاد استراتژيك به وجود آورده‌ايم و پژو را پايبند خود كرده‌ايم.

وي اضافه كرد: پژو واقعيت صنعت خودرو ايران است چون در طول سال‌ها همكاري با اين شركت سرمايه‌گذاري سنگيني صورت گرفته و نمي ‌توان روي آن به يكباره خط بطلان كشيد. اما در دور جديد همكاري ها ما نبايد منفعلانه برخورد كنيم بلكه بايستي با شرايط جديد، پژو را بپذيريم.

منطقي تاكيد كرد: از طرف ديگر بايد بازار خودرو كشورمان را رقابتي كنيم و بايستي براي شركت پژو، رقيبي در سايه بيابيم چون اين رقيب هم، قدرت چانه ‌زني ما را در مقابل آنها بالا مي ‌برد و هم اينكه اگر به هر دليلي آنها خواستند قطع همكاري با ما كنند بتوانيم رقيب را جايگزين اين شركت كنيم.

مدير عامل اسبق ايران‌ خودرو با مقايسه صنعت نفت و صنعت خودرو تاكيد كرد: براي رسيدن به رشد در كوتاه‌ مدت بهتر است كه دور صنعت نفت‌ كشورمان را خط بكشيم و به صنعت خودرو تكيه كنيم. با توجه به سرمايه‌گذاري ‌هايي كه تا‌كنون در اين صنعت صورت گرفته مي‌ توانيم رشد اقتصادي را ارتقا دهيم. 

وي افزود: كاري كه ما بايد بكنيم اين است كه قابليت‌ هاي فناوري ‌مان را به كار گيريم و به سمت رقابت‌پذيري برويم. 

وي با اشاره به اينكه برنامه جدي براي تحول صنعت خودرو وجود دارد به «پارس»گفت: البته در صنعت خودرو بايد «سي‌ كي‌ دي» را دفن كنيم چون كه از ابتدا تا انتهاي آن ضرر بوده و قيمت تمام ‌شده‌ اش خيلي بيشتر از «سي‌ بي ‌يو» است. اين چه كاري است كه قيمت سنگيني را براي بسته ‌بندي، بيمه، حمل‌ و نقل و... بپردازيم و ارزش افزوده منفي ايجاد كنيم؟

به گفته منطقي، اگر بخواهيم به سمت خودرو برويم، مسيرش اين است كه مجموعه‌ هايي از قطعات را داخلي‌سازي كنيم تا از نظر فناوري و دانش‌ محور بودن، ارزش افزوده بالايي ايجاد كند كه در اين صورت بهتر اين است كه همكاري ‌هاي مشترك را در پيش گيريم. 

وي افزود: در اين صورت، صنعت خودرو مي‌تواند نقشي مثبت در ارتقاي رشد اقتصادي ايفا كند به شرطي كه به فكر ايجاد ارزش افزوده بالاتري باشيم و دست از مونتاژ خودرو به روش «سي‌ كي‌ دي» برداريم.