به گزارش پارس به نقل از تسنیم، خسرو آیین جمشید بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حفظ ذخائر ابزیان از مهم‌ترین رسالت دست‌اندرکاران شیلات و صید و صیادی است اظهار کرد: با توجه به اینکه نسل ماهی حلوا سفید در معرض نابودی است تصمیم گرفته شده این ماهی نیز جزو گونه‌هایی قرار گیرد که فصل ممنوعیت صید برای آن در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه صید ماهی حلوا سفید ممنوع است تصریح کرد: اکنون که زمان حضور مولدان این گونه در آب‌های ساحلی استان بوشهر و خوزستان است به منظور حفظ ذخایر این آبزی، از صید آن جلوگیری می‌شود.

مدیر پژوهشکده میگوی کشور مستقر در بوشهر ممنوعیت صید ماهی حلوا سفید را به سبب آغاز فصل تخم ریزی این گونه ماهی دانست و گفت: جلوگیری از صید این ماهی با ارزش سبب می‌شود تا از وارد شدن صدمات جبران ناپذیر به ذخایر آبزیان خلیج فارس پیشگیری شود.

آیین جمشید با بیان اینکه مخرب‌ترین شیوه صیدآبزیان، صید کف‌روب یا ترال است بیان کرد: روش صید ترال که برای صید میگو آن هم در زمان اعلام آغاز صید استفاده می‌شود از مخرب‌ترین نوع صید آبزیان است که به ذخائر آبزیان در دریا صدمات جبران ناپذیری می‌زند.

وی با اشاره به اینکه ۴ روش برای صید آبزیان وجود دارد تصریح کرد: صید با تور، گرگوریا قفس، قلاب و ترال از جمله روش‌های صید در آبزیان است که برخی تنها از روش صید ترال که تنها در فصل صید میگو به مدت حدود یکماه آزاد است استفاده می‌شود به صورت قاچاق استفاده می‌کنند که صدمات جبران ناپذیری به زیست‌گاه‌های آبزیان وارد می‌کند.

مدیر پژوهشکده میگوی کشور با بیان اینکه در روش صید ترال معمولا ۷۰ تا۸۰ درصد ماهی‌های صید شده که خیلی ریز هستند و به‌عنوان دور ریز به دریا ریخته می‌شود گفت: حاصل این روش صید بیشتر به دام افتادن آبزیان غیر هدف و نابالغ است که قابل استفاده نیست.

آیین جمشید گفت: به سبب نابودی ذخائر آبزیان و کاهش آبزیان در صیدگاه‌ها، شیلات این روش صید را از ۲۰سال پیش ممنوع اعلام کرده است و فقط در مدت یک‌ماه درسال آن هم برای صید میگو که کف‌زی است قانونی می‌داند.

وی، نابودی جلبک‌ها، مرجان‌ها و لاروهای ماهیان را هم از معایب این صید عنوان کرد.