به گزارش پارس به نقل از فارس، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در گفت‌وگو با رویترز گفت: این شرکت به محض برداشته شدن تحریم‌ها، حداقل به ۱۰۰ هواپیمای مسافری نیاز خواهد داشت و راحت‌تر خواهد توانست با شرکت‌هایی که در طی دوره کاهش تحریم‌ها با این شرکت همکاری کرده‌اند، مبادلات تجاری داشته باشد.

فرهاد پرورش افزود: اما در صورت عدم دستیابی به یک توافق بلندمدت، ایران به روسیه و چین به عنوان گزینه جایگزین غرب مراجعه خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، ایران و گروه ۱+۵ در حال آماده شدن برای از سرگیری مذاکرات برای دستیابی به یک توافق جامع هستند.

پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا همکاری با شرکت‌هایی که در دوره ۶ ماهه توافق موقتی ژنو با این شرکت همکاری داشته‌اند، آسان‌تر است، گفت: بله، مطمئنا اینگونه است.

وی اضافه کرد: از نظر من، اگر تحریم‌های صنعت هوانوردی برداشته شود، ما بی‌درنگ، حداقل به ۱۰۰ فروند هواپیما هم از نوع بدنه پهن و هم از نوع بدنه باریک احتیاج خواهیم داشت.

به نوشته این گزارش، شرکت‌های آمریکایی بوئینگ و جنرال الکتریک پیش از این اعلام کرده بودند که در تلاش هستند تا بر اساس توافق موقت ژنو که در ۲۰ جولای به پایان می‌رسد، قطعات هواپیما به ایران صادر کنند.

مدیرعامل ایران‌ایر توضیح داد: گروه ایرباس نیز در دوره کاهش موقتی تحریم‌ها با ایران همکاری داشته است.

سخنگوی ایرباس تایید کرد که این شرکت از آمریکا درخواست کرده است تا مجوز صادرات قطعات را به ایران را صادر کند.

این مقام ایرانی در ادامه مصاحبه گفت: ایرباس ای ۳۲۰ و بوئینگ‌های ۷۳۷-۸۰۰ باریک و جت‌های با بدنه پهن نظیر ای ۳۳۰ و ای ۳۵۰، ۷۷۷ و ۷۸۷ و شاید مدل ۷۴۷-۸ می‌تواند برای ایران‌ایر مناسب باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: شرکت هواپیمایی بامباردیر و شرکت برزیلی امبرایر، دو شرکتی هستند که برای به دست آوردن سهم سالانه ۱۰۰ میلیارد دلاری از بازار هواپیماهای مسافربری تلاش می‌کنند.

وی تاکید کرد: ما می‌توانیم با این شرکت‌ها کار کنیم. حتی اگر هواپیما به سرعت در دسترس نباشد، ما می‌توانیم به آسانی کرایه کنیم.

پرورش این برآورد را که ایران در نهایت به ۴۰۰ هواپیما نیاز دارد، تایید کرد و گفت: استراتژی ایران رقابت با شرکت‌های هوایی به سرعت در حال رشد حاشیه خلیج فارس است.

فرهاد پرورش در پاسخ سوالی درباره اینکه آیا ایران‌ایر قبلا با طراحان هواپیما در مورد نیازهای خود در صورت برداشته شدن تحریم‌ها مذاکره کرده است یا نه، توضیح داد: ما با تعداد زیادی از تولیدکنندگان هواپیما در ارتباط هستیم. پیش از این، این امر آسان نبود اما اکنون این کار برای هیچ طرف ممنوع نیست.

این مقام ایرانی در مورد اینکه آیا این مذاکرات شامل ایرباس یا بوئینگ بوده است، گفت: هر دوی این شرکت‌ها به دنبال حضور در بازار ایران هستند اما تولیدکنندگان دیگری نیز وجود دارند.

به نوشته این گزارش، اما سخنگوی ایرباس در این باره گفت: ما در حال انجام مذاکرات تجاری با ایران نیستیم.

سخنگوی شرکت بوئینگ نیز تصریح کرد: این شرکت یک مجوز موقتی برای فروش قطعات هواپیما به ایران دریافت کرده است. هرگونه مذاکراتی که ما با مقامات خطوط هوایی ایران داشته‌ایم کاملا با این مجوز و سیاست دولت آمریکا منطبق بوده است.

پرورش اضافه کرد: ما در ایران‌ایر امیدواریم که این مذاکرات به نتیجه مثبت برسد یا تمدید شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر مذاکرات در مورد کاهش تحریم‌ها شکست بخورد، چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: از آنجایی‌که در ایران نیاز وجود دارد، صنعت هواپیمایی ایران مسلما به روسیه یا چین روی خواهد آورد.

پرورش افزود: تجریه نشان داده است که آنچه آنها در قبال ما انجام داده‌اند، موفق نبوده و اقدامات آنها چه از نظر تجربی و چه از نظر نظری، کارا نبوده است.

مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر افزود: دور زدن تحریم‌ها همواره از طریق دلالان صورت می‌گرفته است و البته آنها از این وضع سوء استفاده می‌کردند. این کار آسان نیست؛ اما همیشه راه‌هایی وجود دارد. ما برای برخی از قطعات تا ۲۰۰ درصد هزینه بالاتری پرداخت می‌کنیم.