به گزارش پارس ، محمدرضا خباز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی دارای 24 بند است که هر یک از اهمیت خاصی برخوردار است. برخی از آنها ضمن داشتن اهمیت ، زود نیز به نتیجه می رسند و نتیجه آنها برای کشور نیز بسیار پراهمیت است.
وی افزود: از جمله آنها، اینکه در دستگاههای مختلف و از جمله قوه مقننه قوانین مزاحم و دست وپاگیری هستند که می توان آنها را شناسایی و از طریق قانونی آنها را حذف کرد.
معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور ایران اظهار داشت: این کار گرچه کم زحمت ولی پرفایده است. یکی از موانع بر سر راه اقتصاد مقاومتی قوانین فراوانی است که بعضا مغایر یکدیگر و برخی مزاحم هم هستند.
وی افزود: برخی از این قوانین را پس از شناسایی می توان در بخش تنقیح قوانین مجلس حذف کرد و نیاز به طرح آنها در صحن علنی نباشد.
خباز با بیان اینکه 35 سال است که قوانین فراوانی تصویب شده گفت: بعضا این قوانین مزاحم یکدیگر و مانعی بر سرراه تولید و تولید کننده هستند که آگاهانه و ناآگاهانه استفاده می شوند. بهترین روش، حذف آنها در مجلس است که در حال حاضر توسط مهندس باهنر در حال اتفاق است.
وی در پاسخ به این سوال که از کی این حرکت آغاز شده است گفت: بعد از اعلام اقتصاد مقاومتی، مجلس تصمیم به این اقدام گرفت که حتی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن نیز به این نتیجه رسیدند که در این مسیر به تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به این نوع قوانین اقدام کنند. این حرکت با هماهنگی مرکز پژوهشهای مجلس در حال تحقق است.
معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور ایران اضافه کرد: این حرکت، هم زود حاصل است و هم بر تحقق سایر بندهای اقتصاد مقاومتی موثرند. تحقق برخی از این بندها ممکن است سالها به طول بکشد. اقتصاد مقاومتی فقط خاص سال 93 نیست و در سال 93 باید زمینه تحقق آنها را فراهم کرد.
وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان احتمال تصویب قوانین مزاحم را در آینده کاهش داد گفت: با وجود بخش تنقیح قوانین مجلس، از این پس از تصویب قوانین مزاحم و معارض جلوگیری می شود.
خباز گفت: برخی از قوانین گرچه قوانین خوبی هستند ولی بعضا قوانین دیگری هستند که همچون لکه ابری جلوی خورشید را قرار گرفته اند، با حذف آنها می توان خورشید را به درخشندگی لازم رساند.
وی در پاسخ به این سوال که حذف این قوانین تا چه میزان به تولید کمک می کنند گفت: اگر 24 بند اقتصاد مقاومتی جوهرکشی شوند، همه آنها به یک کلمه ختم می شوند و آن چیزی جز تولید نیست.
وی افزود: تولید فرآیند وسیعی را از قبل، حین و بعد از تولید را در برمی گیرد ، حذف قوانین مزاحم و مغایر می تواند به کمک تولید و صادرات آید و این زمینه را تسهیل بخشد.
معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور ایران گفت: به صورت ریشه ای، اساسی و کارشناسی باید قوانین مذکور را شناسایی و حذف کرد.