به گزارش پارس به نقل از فارس، سعید شیرکوند عصر امروز در همایش دو روزه فرصت‌های گردشگری استان‌های قلب کشور با تأکید بر اینکه همه مسئولان و صاحب‌نظران در حوزه گردشگری بر سرمایه‌گذاری تأکید دارند، گفت: برای رسیدن به توسعه نیازمند معیارهای مهمی در این خصوص هستیم.


معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تأکید بر اینکه برای رسیدن به توسعه مورد نظر نیازمند معیارهایی هستیم، اذعان کرد: سرمایه انسانی از اولین نیازهای مهم در توسعه گردشگری و سرمایه‌گذاری بوده که این مهم در کشور وجود دارد و مشکلی از این بابت نداریم.

شیرکوند، دومین نیاز را سرمایه فیزیکی عنوان کرد و گفت: سرزمین چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد از آن دسته موقعیت‌های فیزیکی است که این خطه از سرزمین دارا می‌باشد و دیگر مناطق و استان‌ها نیز از استعدادها و ظرفیت‌های خوبی هم برخوردار هستند.

وی، سرمایه اقتصادی را عاملی مهم در توسعه گردشگری دانست و بیان داشت: متأسفانه در دوره ماقبل توسعه یافتگی به سر می‌بریم و کشور ایران در دوره بانک محوری قرار دارد و عموم سرمایه گذاران بیشتر سرمایه خود را از بانک‌ها می‌گیرند.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه ۱۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی به بخش صنعت و کشاورزی اختصاص یافته است، بیان داشت: با توجه به اینکه مقوله گردشگری در صندوق دیده نشد و تعریفی برای آن صورت نگرفت در مصوبه شهریورماه ۹۲ تصریح شد که گردشگری جزء صنعت قرار بگیرد.

این مسئول به ویژگی و شرایط پروژه‌های دارای احراز صلاحیت در استفاده از صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: داشتن اهلیت لازم از ویژگی‌های مهم در ویژگی‌های استفاده از صندوق توسعه ملی بوده، در گذشته افرادی بودند که منطقه گردشگری ما را گرفتند که یا توانایی انجام کار را ندارند و یا نمی‌خواهند کاری انجام دهند.

شیرکوند با تأکید بر اینکه پروژه‌هایی می‌توانند از صندوق توسعه ملی استفاده کنند که قدرت بازگشت سرمایه را داشته باشند، تصریح کرد: سرمایه‌گذار به منظور استفاده از صندوق توسعه ملی باید قدرت تامین وثیقه را داشته باشند و بدهی معوق به سیستم بانکی هم نداشته باشند.

وی در این راستا ادامه داد: پروژه‌هایی به بانک معرفی می‌شوند که ۲۰ درصد پیشرفت داشته باشند و مشخص باشد که کاری بر زمین است و امکان ادامه دادن آن وجود دارد.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تأکید بر اینکه به لحاظ مطالعاتی کمبودی نداریم و اصلا نیازی به کار مطالعاتی نیست، گفت: مشکل اقتصادی کشور را می‌دانیم و باید به نحوی نسبت به رفع آن همت کرد.

وی، تعداد مناطق ویژه گردشگری در سطح کشور را هزار و ۱۷۰ منطقه عنوان کرد و بیان داشت: نقاط قابل توجه ویژه گردشگری مصوبات هیئت دولت را داریم که اگر سرمایه‌گذار بخواهد سرمایه‌گذاری کند و زمینی مورد نیاز برای کار یا مالک شخصی دارد یا به راه‌و شهرسازی، منابع طبیعی و اراضی ملی برمی‌گردد که باید مراحل قانونی آن طی شود.

شیرکوند، نبود مجتمع‌های بین راهی را از مشکلات در حوزه گردشگری عنوان کرد و گفت: وجود مجتمع‌های کنونی با دارا بودن شرایط مناسب در وضعیت کنونی جوابگو نبوده و بر اساس قانون در حاشیه بزرگراه‌ها هر کس متقاضی سرمایه‌گذاری در این حوزه است می‌تواند مجوزهای لازم را کسب و اقدام به کار کند.